پهپادهای جدید ایرانی و مراسم نافرجام پرواز آن ها در کیش!

رسانه کلیک – مراسم رونمایی از اولین پهپادهای جدید ایرانی امروز به دلیل شرایط نامساعد هوای کیش کنسل شد. این مراسم که صبح امروز در جمع حاضرین در محوطه اداره پست کیش برگزارشده بود، ثمره‌ای جز چند عکس برای خبرنگاران و عکاسان حاضر در محل به همراه نداشت.

پهپادهای جدید ایرانی و مراسم نافرجام پرواز آن ها در کیش!

به گزارش کلیک به نقل از پیوست، امروز مراسم افتتاح از پروژه پهپادهای جدید ایرانی با برش روبان و اعلام نام این دو پهپاد به نام‌های هادی و هدی به معنی هدایت‌کننده و کبوتر نامه‌رسان، انجام شد؛ اما این مراسم به دلیل شرایط نامساعد جوی به پرواز ختم نشد.

البته یکی از این دو پهپاد (هادی) قبلا در آذر سال 98 با نام سجاد توسط وزیر ارتباطات رونمایی شده بود. ازآنجایی‌که پروژه سجاد به جایی نرسید، امروز پهپاد هادی که تکامل‌یافته سجاد است برای اداره پست کیش کار می‌کند.

موضوع مجوز پرواز پهپادهای جدید ایرانی معرفی شده، برای خبرنگاران بسیار جذاب بوده است؛ چراکه سازمان‌های داخلی حتی برای صدور مجوز یک پروژه داخلی نیز یک سال و نیم پروژه را به تعویق انداخته‌اند. اکنون‌که بعد از تلاش‌های بسیار موفق به کسب مجوز از سازمان هوایی کشور و سایر سازمان‌های ذی‌ربط شده‌اند، زمزمه‌ها حاکی از آن است که شرایط بد جوی تنها مانع پرواز هادی و هدی نبوده است بلکه وزارت اطلاعات و پلیس منطقه کیش اجازه پرواز به این دو پهپاد را نداده‌اند.

بهزاد اقبال خواه عضو هیات مدیره شرکت ملی پست در مورد جزئیات پهپادهای ایرانی گفت:

پرنده اول (سجاد) توان حمل تنها بک کیلوگرم بار را داشت درحالی‌که اکنون هادی توان حمل 10 کیلوگرم بار را داشته و ازنظر فناوری نیز بسیار به‌روزتر است. دریافت مجوز برای پرواز این دو پهپاد ایرانی تقریبا یک سال و نیم طول کشید و این موضوع بیش از کار فنی زمان برد. وی در این زمینه خاطرنشان کرد که وزارت ارتباطات به‌عنوان پیشرو این کار در کشور، راه را برای سایرین هموار کرده است.

پهپادهای جدید ایرانی امکان پرواز در همه مناطق کیش را ندارند

نکته جالب در مورد پهپادهای جدید ایرانی این است که آن‌ها مجوز پرواز در فضای محدودی از این شهر را دارند. اقبال خواه در این مورد توضیحات بیشتری داده و چنین افزود:

پایلوت اجرای این طرح فعلا در کیش اجرا شده و هرجای دیگر که مجوز انجام پرواز این پهپاد داده شود آمادگی انجام کار وجود دارد. نکته این است که در کیش هم به‌صورت محدود پرواز می‌کنیم. دو نقطه ثابت وجود دارد. یکی از اداره پست کیش به یکی از ساختمان‌های منطقه آزاد کیش و یکی از اداره پست کیش به پردیس دانشگاه شریف. درخواست مجوز پردیس دانشگاه تهران نیز ارائه کرده بودیم که به خاطر تداخل با یکی از باندهای تفریحی کیش فعلا مجوزش را به ما ندادند. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که بعد از چند ماه نتایج را بررسی و مسیر پروازی این پهپادها را گسترش با اصلاح کنند.

ارسال نظر