پیش به سوی دانشگاه: روبات های درس خوان ناسا!

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) قصد دارد دو نمونه از ربات انسان نمای R5 را به منظور انجام تحقیق و توسعه برای دو گروه از محققان دانشگاه های MIT و Northeastern بفرستد.

پیش به سوی دانشگاه: روبات های درس خوان ناسا!

به گزارش کلیک به نقل از گروه علمی ایرنا از ناسا، با توجه به اینکه ارسال انسان به شرایط سخت فضا، بسیار خطرناک و پرهزینه است، ناسا قصد دارد از این ربات ها به عنوان دستیار فضانوردان در ماموریت های فضایی مریخ استفاده کند.

دانشگاه های مذکور در بین دانشگاه هایی که در مسابقه DARPA Robotic Challenge در سال 2015 شرکت کردند، مقام نخست را کسب کرده اند و علت انتخاب آن ها نیز همین موضوع بوده است.

این ربات های انسان نما 190 سانتیمتر قد و 125 کیلوگرم وزن دارند و در اصل به منظور امدادرسانی در سوانح و حوادث زمینی، توسط مرکز تحقیقات فضایی جانسون در دانشگاه تگزاس ساخته شده اند. هریک از این ربات ها به یک سیستم تامین توان الکتریکی درونی، مجموعه ای از حسگرها، دوربین ها و اندام های قابل تعویض مجهز هستند. این ربات انسان نما در مسابقه DARPA Robotic Challenge سال 2013عملکرد بسیار ضعیفی داشت و به همین علت ناسا تصمیم گرفت از آن به عنوان فضانورد رباتیک استفاده کند.

قرار است محققان دانشگاهی علاوه بر یک نمونه از ربات R5، به مدت دوسال، مبلغ 250 هزار دلار به عنوان بودجه تحقیقاتی سالیانه از اداره توسعه فناوری های ماموریت های فضایی (STMD) دریافت کنند. همچنین قرار است گروه های تحقیقاتی تحت نظر و حمایت مجازی ناسا تحقیقات خود را پیش ببرند.

قرار است این ربات ها در مسابقه بعدی DARPA Robotic Challenge شرکت کنند. این مسابقه در دو بخش مجازی برای شبیه سازی های رباتیک و فیزیکی، برای رقابت دو نمونه مورد بحث برگزار خواهد شد. هدف این مسابقه تولید نرم افزارهای بهینه برای تولید فضانوردان رباتیک با مهارت های و توانایی های بیشتر است.

استیو جرزکی، رییس اداره توسعه فناوری های ماموریت های فضایی معتقد است: پیشرفت علم رباتیک، از جمله ربات های انسان نما برای افزایش توانایی انسان به منظور سفر به مریخ، امری ضروری است.

انتظار می رود نتایج تحقیقات این گروه های دانشگاهی، ناسا را برای برداشت گام بزرگ بعدی در توسعه علم رباتیک یاری کند.

ارسال نظر