چرا همه‌جا صحبت از استیبل کوین‌هاست؟

در اینجا به‌تمامی مسائل اخیر استیبل کوین‌ها، از حواشی مربوط به تتر تا برنامه سیرکل برای عرضه سهام در بازار، پرداخته خواهد شد.

چرا همه‌جا صحبت از استیبل کوین‌هاست؟

استیبل کوین چیست؟استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها تقریبا هفت سال است که وجود دارند اما صحبت درباره آن‌ها هرگز به‌اندازه هفته‌های اخیر داغ نشده است؛ نه‌تنها در جامعه ارزهای دیجیتال بلکه در میان قانون‌گذاران و سرمایه‌گذاران سنتی بازار.

استیبل کوین‌ها نوعی ارز دیجیتال هستند که ارزش آن‌ها معمولاً به طیف وسیعی از دارایی‌ها وابسته است. دارایی متصل یا پشتوانه استیبل کوین‌ها می‌تواند یک ارز دولتی مانند دلار آمریکا، فلزی گران‌بها مانند طلا یا حتی یک ارز دیجیتال دیگر باشد.

صادرکنندگان روش‌های متفاوتی را برای تحقق و حفظ قیمت استیبل کوین به دارایی‌های پشتوانه امتحان کرده‌اند. برخی از استیبل کوین‌ها مانند تتر (USDT)، یو اس دی کوین (USDC)، بایننس یو اس دی (BUSD) و دلار جمینای (GUSD)، با ذخیره‌هایی که ارزش دلار آنها مطابق با عرضه گردش توکن‌ها است، به‌صورت تناظر 1 به 1 به دلار آمریکا متصل شده‌اند.

برخی دیگر نیز از کالاهای فیزیکی دیگر مانند طلا استفاده می‌کنند؛ مانند تتر گلد (XAUT) که ارزش هر توکن آن برابر با یک اونس طلا در شمش لندن است. همچنین استیبل کوین‌های غیرمتمرکزی مانند دای (DAI) و پروتکل فی (FEI) نیز وجود دارند که از الگوریتم‌ها استفاده می‌کنند.

استیبل کوین‌ها چگونه استفاده می‌شوند؟

قبل از ظهور استیبل کوین، اکثر مردم ارزهای دیجیتال را در برابر ارزهای دولتی فیات و سایر ارزهای دیجیتال معامله می‌کردند. از سال 2017، معاملات نقدی در برابر استیبل کوین‌ها سهم بیشتری از فعالیت‌های تجاری را در اختیار گرفت.

در مقایسه با معاملات ارزهای دیجیتال در برابر ارزهای فیات، استیبل کوین‌ها گزینه سریع‌تر و کم‌هزینه‌تری را ارائه می‌دهند که به نقدینگی بیشتری نیز کمک می‌کند. آنها همچنین از نظر تئوری به نوسانات قیمت بازار در سایر ارزهای دیجیتال آسیب‌پذیری کمتری دارند.

استیبل کوین در وام‌های ارز دیجیتال نیز استفاده می‌شود. شما می‌توانید با سپرده‌گذاری یو اس دی کوین در حساب پس‌انداز کوین بیس، یکی از شرکت‌های پشت این استیبل کوین، سالانه 4 درصد سود دریافت کنید. نرخ سود سپرده‌گذاری تتر می‌تواند از 1.66 تا 13.5 درصد متغیر باشد.

اخیرا اتفاقات زیادی در مورد استیبل کوین‌ها رخ‌داده است، و برخی از آن‌ها می‌توانند بسیار مبهم باشند. در اینجا سه ​​اتفاق مهم و بزرگ را بررسی خواهیم کرد.

حاشیه‌های تتر

USDT به‌عنوان ارز دیجیتالی که بیشترین تعداد معاملات را در بازار دارد، به ستون کل اکوسیستم ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. بیش از نیمی از معاملات بیت کوین در برابر تتر انجام می‌شود.

با این حال، شرکت تتر که پشت این توکن دیجیتال است، دچار مشکلات نظارتی شده است. بلومبرگ گزارش داده است که وزارت دادگستری ایالات متحده در حال تحقیق درباره این موضوع است که آیا تتر در روزهای اولیه خود این موضوع را که تراکنش‌های آن مرتبط با ارزهای دیجیتال هستند، از بانک‌ها مخفی کرده است یا خیر.

تتر پاسخی را در وب‌سایت خود منتشر کرد و گفت که مقاله بلومبرگ بر اساس «ادعاهای قدیمی است که به طور واضح برای ایجاد کلیک (جذب خوانندگان) طراحی شده است.» بااین‌حال، این شرکت به‌صراحت این اتهامات را رد نکرده است.

برخی از سرمایه‌گذاران نیز در مورد ذخایر تتر نگران هستند و نسبت به توانایی این شرکت در بازخرید توکن‌های خود در بدترین شرایط شک دارند. در ماه مه، این شرکت تجزیه ذخایر خود را به‌عنوان بخشی از توافق خود با دفتر دادستان کل نیویورک فاش کرد.

همان‌طور که توسط تتر افشا شده است، تقریبا نیمی از ذخایر آن به‌صورت "اوراق بهادار تجاری" است که معمولا بدهی‌های کوتاه‌مدت شرکت‌هاست، درحالی‌که 13 درصد ذخایر به‌صورت وام‌های تضمین شده و 10 درصد در اوراق مشارکت و فلزات گران‌بها هستند.

فرانسیس کوپولا، اقتصاددان گفت که دارایی‌های اوراق بهادار تجاری، وام‌ها و اوراق مشارکت تتر در معرض ریسک بازار، ریسک مدت و ریسک اعتباری است. «اگر ارزش اوراق تجاری یا اوراق قرضه شرکتی آن‌ها کاهش یابد، توکن‌های آن‌ها دیگر 1 دلار ارزش نخواهد داشت و ارزش تتر نیز کمتر خواهد شد.»

فشار قانون‌گذارانفشار قانون‌گذاران بر استیبل کوین‌ها

بر اساس گزارش CoinMarketCap، کل بازار استیبل کوین‌ها در 26 جولای 116 میلیارد دلار ارزش داشت که از ابتدای سال تقریبا 4 برابر شده است. با افزایش رشد، توجه ایالات متحده و سایر نهادهای نظارتی نیز افزایش‌یافته است.

الکس سوانویک، مدیرعامل شرکت تجزیه‌و‌تحلیل ارزهای دیجیتال Nansen، می‌گوید: «تنظیم‌کنندگان به استیبل کوین‌ها توجه می‌کنند زیرا این توکن‌ها بیشتر از سایر انواع ارزهای دیجیتال با سیستم بانکی فعلی مجاور هستند. احتمال زیادی وجود دارد که استیبل کوین‌ها برای امور مالی سنتی مخرب باشند.»

ماه گذشته، اریک روزنگرن، نگرانی خود را در مورد تتر و دیگر ارزهای دیجیتال اعلام کرد و آن را یک خطر بالقوه برای ثبات مالی دانست.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال تتر چیست و چرا اقتصاددانان را نگران کرده است؟

همچنین، جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که مقررات و خطرات استیبل کوین‌ها را به‌عنوان بخشی از یک گروه مشاوره‌ای ریاست‌جمهوری بررسی خواهد کرد.

کمی بعد، مقامات وزارت خزانه‌داری، فدرال رزرو، کمیسیون بورس و اوراق بهادار، کمیسیون معاملات آتی کالا، دفتر کنترل ارز و شرکت بیمه سپرده‌ای فدرال برای بحث در مورد این موضوع ملاقات کردند.

گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار، هفته گذشته به طور جداگانه پیشنهاد کرد که برخی از استیبل کوین‌ها باید به‌عنوان اوراق بهادار تلقی شوند و این امر تحت نظارت آژانس وی قرار دارد.

در چین نیز فن ییفی، معاون رئیس بانک خلق چین گفت که ارزهای دیجیتال مرتبط با ارز فیات این بانک را بسیار نگران کرده و این دارایی‌ها ممکن است خطرات و چالش‌هایی را برای سیستم پولی بین‌المللی به همراه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: یوان دیجیتال چین در دسترس ۱۰ میلیون شهروند قرار می‌گیرد

عرضه سهام سیرکل، سایر صادرکنندگان اطلاعات بیشتری افشا می‌کنند

شرکت سیرکل (Circle)، صادرکننده یو اس دی کوین نیز اخیرا خبرساز شده است. این شرکت قصد دارد از طریق ادغام با Concord Acquisition Corp، سهام خود را به عموم مردم عرضه کند. این قرارداد به این شرکت خدمات مالی ارزهای دیجیتال، 4.5 میلیارد دلار ارزش خواهد داد.

به دنبال وعده مدیرعامل جرمی آلر برای شفافیت بیشتر شرکت، سیرکل برای اولین‌بار تجزیه دارایی‌های پشتوانه استیبل کوین خود را در جدیدترین گواهی خود در تاریخ 16 جولای منتشر کرد.

این شرکت گزارش داد که حدود 61 درصد از توکن‌های آن توسط «پول نقد و معادل آن»، یعنی پول نقد و وجوه بازار پول، پشتیبانی می‌شود. گواهی سپرده صادر شده توسط بانک‌های خارجی (غیرآمریکایی)، 13 درصد دیگر را شامل می‌شود. خزانه‌داری ایالات متحده 12 درصد، اوراق تجاری 9 درصد و مابقی علائم توسط اوراق قرضه شهرداری و شرکت‌ها پشتیبانی می‌شود.

نتیجه‌گیری؛ نقش ساختاری و خطرات استیبل کوین‌ها

نقش ساختاری استیبل کوین‌ها در معاملات و وام‌های ارز دیجیتال باعث شده است تا برخی از سرمایه‌گذاران نگران بدترین شرایط باشند؛ مانند اتفاقی که ممکن است رخ دهد وقتی صادرکنندگان استیبل کوین‌ها با درخواست بازخرید گسترده مواجه شوند.

این ریسک ممکن است به بازارهای سنتی نیز سرایت کند. شرکت رتبه‌بندی اعتباری Fitch در گزارشی اوایل ماه جاری گفت که خطرات ناشی از استیبل کوین‌ها به طور بالقوه "مسری" هستند.

بر اساس اعلام Fitch، دارایی‌های اوراق بهادار تجاری تتر تا 31 مارس، بالغ بر 20.3 میلیارد دلار بود که نشان می‌دهد دارایی این نوع اوراق آن بیشتر از اکثر صندوق‌های اصلی بازار پول در ایالات متحده، اروپا، خاورمیانه و آفریقا است.

این شرکت بیان کرد: «بازخرید انبوه ناگهانی تتر اگر در دوره فشار فروش در بازار اوراق بهادار تجاری اتفاق بیفتد، می‌تواند بر ثبات بازارهای اعتباری کوتاه‌مدت تأثیر بگذارد؛ به‌ویژه اگر با بازخریدهای وسیع سایر استیبل کوین‌های دارای ذخایر مشابه همراه باشد.»

به گفته دیوید گرایدر، سرپرست تحقیقات دارایی‌های دیجیتال در Fundstrat Global Advisors ممکن است استیبل کوین‌ها بر عرضه پول نیز تأثیر بگذارند. وی در این خصوص اظهار داشت: «استیبل کوین‌ها به شما امکان می‌دهند کار بسیار جالبی انجام دهید؛ یعنی به شما اجازه می‌دهند در هر دو طرف یک دلار سود کسب کنید.»

دلارهای واقعی ذخیره شده می‌تواند در اقتصاد واقعی وام داده شود، درحالی‌که دریافت‌های دیجیتالی ممکن است دوباره در اقتصاد ارزهای دیجیتال به امانت گذاشته و منجر به کسب سود شود؛ کما اینکه که گرایدر در یک یادداشت تحلیلی نوشت: «مانند آن است که با یک دلار، دو بار وام‌دهی شود.»

ارسال نظر