کاربرد موثر سوخت های تجدیدپذیر برای تولید برق در سال 2020

رسانه کلیک - اروپا در سال گذشته، کاربرد سوخت های فسیلی را به طور موثری کاهش داده و بیشتر از سوخت های تجدیدپذیر برای تولید برق استفاده کرده است.

کاربرد موثر سوخت های تجدیدپذیر برای تولید برق در سال 2020

اروپا پیوسته تلاش می کند تا وابستگی خود به سوخت های فسیلی را کاهش دهد. این موضوع به نوعی حاصل دسترنج فراوان دو سازمان بزرگ حفاظت از محیط زیست است. آمار نشان می دهد که این قاره در سال ۲۰۲۰ بیشتر از سوخت های تجدیدپذیر برای تولید برق استفاده کرده و مصرف سوخت های فسیلی را کاهش داده است. به گفته محققان، باد، خورشید، نیروگاه برق آبی و زیست توده، ۳۸ درصد از برق اروپا را تشکیل می دهد. این رقم رشد قابل توجهی نسبت به ۳۴.۶ درصد در سال ۲۰۱۹ داشته است. در عین حال، استفاده از سوخت های فسیلی به ۳۷ درصد کاهش یافته است. بیشترین عوامل برای تولید انرژی پاک، نیروی خورشید و باد بوده اند که به ترتیب پانزده و نه درصد کل سوخت های تجدیدپذیر را تشکیل می دهند. هلند، سوئد و بلژیک از جمله کشور های اروپایی با بیشترین نرخ تولید انرژی پاک به شمار می آیند. در همین حال تولید ذغال سنگ و انرژی هسته ای به ترتیب ۲۰ و ۱۰ درصد کاهش یافته است. ناگفته نماند که انرژی هسته ای مقوله ای جداگانه برای سوخت های تجدید پذیر و سوخت های فسیلی محسوب می شود.

با این همه، استفاده از گاز هنوز هم محبوبیت سابق خود را دارد، زیرا قیمت آن نسبت به بقیه سوخت ها کمتر است. به همین علت، مصرف این سوخت فسیلی فقط ۴ درصد کاهش داشته است. اگرچه مصرف گاز در سال ۲۰۲۰ تا حدی کمتر شده، اما هنوز میزان مصرف آن حدود ۱۴ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۵ است. از طرف دیگر، برخی محققان در یک گزارش مشترک توضیح داده اند که تولید گاز در کشور های یونان، هلند و لهستان در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

باید به این نکته اشاره کرد که باد و انرژی خورشیدی در اروپا نقش پررنگ تری در مقایسه با سوخت های فسیلی دارد. این قاره مدتی است که به آرامی در مسیر کاربرد موثر سوخت های تجدیدپذیر حرکت می کند. طبق گزارش های به دست آمده، کشور انگلستان در سال گذشته موفق شده تا با استفاده از سوخت های تجدیدپذیر، به انرژی بیشتری در مقایسه با سوخت های فسیلی دست یابد. البته ویروس کرونا در این پروسه بی تاثیر نبوده و قضیه هنوز تمام نشده است.

ارسال نظر