کاهش شدید قیمت دلار تا کی ادامه خواهد داشت؟

کاهش شدید قیمت دلار در بازار از دیروز آغاز شده و ادامه خواهد داشت. دولت رئیسی قصد دارد دلار 4200 تومانی را حذف کند که باعث ریزش شدید بازار ارز  می‌شود. 

کاهش شدید قیمت دلار تا کی ادامه خواهد داشت؟

ریزش قیمت دلار نقدی که از روز گذشته آغاز شده بود، امروز دوشنبه نیز ادامه یافت و در روزهای آینده باز هم کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد. این کاهش قیمت دلار به دلایل بنیادی بازار باز می‌گردد و مقطعی نیست و ارتباطی با شایعه توافق در مذاکرات و ... ندارد.

دولت قصد دارد تعرفه گمرک را بر اساس نرخ ETS محاسبه کرده و دلار 4200 تومانی را از محاسبه ها حذف کند که گام نخست برای حذف کامل دلار 4200 تومانی به عنوان ریشه مشکلات 3 سال اخیر اقتصاد ایران است.

اگرچه طبق قانون بودجه 1400 ، دولت سیزدهم نباید ارز دیگری تخصیص دهد و دولت روحانی هم بیش از حد ضرورت ارز ترجیحی تخصیص داده است. با این حال مساله رانت ارزی، زمانی به طور مشخص در بازار اثر می‌گذارد که واردات با نرخ آزاد مجاز شده و دلار ترجیحی به طور کامل حذف شود.

این تصمیم باعث می‌شود ذی نفعان گیرنده ارز ترجیحی، منافعی در گرفتن دلار 4200 تومانی نداشته باشند و انگیزه خود را برای حباب سازی در بازار ارز از دست بدهند.

حال این روند شروع شده است و در صورت نهایی شدن با حذف ارز ترجیحی باعث ریزش شدید بازار ارز و کالاهای وارداتی خواهد شد. اما در صورت مقابل؛ هرچند احتمال اندک؛ پرداخت دلار 4200 تومانی حفظ شود، نوسانات بازار ادامه پیدا می‌کند و به زودی شاهد بی سامانی های جدید در بازار خواهیم بود.

تصمیم‌های بعدی دولت، مسیر بازار ارز را روشن خواهد کرد.

همچنین بخوانید: کاهش شدید قیمت خودرو در بازار همزمان با کاهش قیمت ارز

منبع: تحریریه

ارسال نظر