کتابخانه ملی در خانه هر ایرانی

رسانه کلیک - معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، برای ایجاد مرکز نوآوری و شتابدهی فناوری ‌های حوزه کتابداری، اسناد و محتوای دیجیتال تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

کتابخانه ملی در خانه هر ایرانی

در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، سورنا ستاری گفت: «نیاز دسترسی به خدمات یکی از گزینه‌های کاری استارتاپ‌هاست. بحث تاکسیرانی یکی از نمونه‌های در دسترس نبودن و گران بودن محصول بود. استارتاپ‌ها با ورود به این حوزه، تاکسی را در دسترس و ارزان کردند. در حال حاضر شرکت‌هایی که وارد حوزه هوش مصنوعی شده‌اند، به راحتی برای ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر نیروی برنامه نویس ایجاد شغل کرده‌اند. حتی بچه هایی که خارج از کشور بودند، وارد ایران شدند و در حال حاضر با حقوق خوبی در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.»

او ادامه داد: «تجاری ‌سازی و عمومی ‌سازی در حوزه علوم انسانی اتفاق نیفتاده است. تجاری سازی علوم انسانی با فیلم، انیمیشن، بازی ‌های کامپیوتری، طراحی لباس، عروسک و کارهایی از این دست اتفاق می افتد که ما نتوانسته ایم با توجه به فرهنگمان آن را تجاری ‌سازی کنیم. دسترسی به اطلاعت برای سازمان‌های دولتی مانند رانت است. باز کردن این قفل کار بسیار سختی است که در حال حاضر کتابخانه ملی اولین گام را برای باز کردن این قفل برداشته است. با تلاش کتابخانه ملی، نه تنها آزاد سازی اطلاعات رخ داده، بلکه همگانی سازی اطلاعات که نیازمند حضور استارتاپ‌هاست هم اتفاق افتاده است.»

معاونت علمی و فناوری رییس جمهور افزود: «امیدوارم این رویدادها ادامه پیدا کند و وظیفه معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری است که در این حوزه به سازمان اسناد و کتابخانه ملی کمک کند.»

رییس کتابخانه ملی، اشرف بروجردی در اختتامیه رویداد ویتا گفت: «فناوری می تواند فصل جدیدی برای توسعه بازار علوم انسانی به ازمغان بیاورد. جوانان خلاق سرزمین ما می توانند با استفاده از فناوری های روز دنیا، کاری کنند که در هر خانه ایرانی، یک کتابخانه ملی وجود داشته باشد. ما وظیفه داریم به جوانان کمک کنیم تا آنها به فکر ترک وطن نباشند.»

او ادامه داد: «بازار نوین کسب و کار با استفاده از آخرین تکنولوژی ها می تواند جایگزین رویه های پیشین شود. البته صحبت من به معنای این نیست که روش های گذشته منسوخ شده یا مطلوب نیست، بلکه به این معناست که آن روش ها در مقطع زمانی خود کارآمد و اثر بخش بوده اما اگر بخواهیم توسعه را مبنای پیشرفت کشور قرار بدهیم، باید با استفاده از فناوری، راه نوینی برای رسیدن به این هدف پیدا کنیم. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرانیان، حافظه ملی ایرانیان است و باید با برخورداری از دانش های نوین روز دنیا و ایجاد فضای گفتگو و تحقیق راه های جدیدی را باز و دانش جدیدی را تولید کند. این برای ما اثربخش است.

عرصه ای که قرار است در حوزه لیپتک شکل بگیرد و به عنوان طرح تحول از آن یاد می کنیم، طرحی است که می تواند مبنای عمل ما در آینده برای بهره گیری از خلاقیت های جوانان باشد، جوانانی که سرمایه کشورند. قصد داریم هر خانه ایرانی به تمام آرشیو کتابخانه ملی دسترسی داشته باشد. برای رسیدن به این هدف نیز از استارتاپ ها کمک می گیریم.»

محمدرضا قبادی، مدیرعامل شتابدهنده «نویت تک» در رابطه با این رویداد گفت: «۳۵۳ نفر در این رویداد شرکت کردند و ۹۲ طرح ارسال شد که پس از داوری، ۴۱ طرح پذیرفته شد. در حال حاضر هم ۳۱ طرح فعال و در حال مذاکره برای ادامه کارند.»

علیرضا تنهایی، مدیرکل فراهم‌ آوری و پردازش منابع دیجیتال کتابخانه ملی درباره رویداد ویتا گفت: «ویتا رویداد نوآوری و کارآفرینی در حوزه داده سازمان اسناد است و در این رویداد از ایده‌ها و خلاقیت‌ها برای توسعه کسب و کارهای داده محور استفاده شده است.»

ارسال نظر