کرونا مغز را کوچک می‌کند!

تحقیقات اولیه پیرامون بیماری همه‌گیر کووید-19 نشان می‌دهد حتی کرونای خفیف می‌تواند مغز را کوچک کند. هنوز تاثیرات طولانی مدت این بیماری مشخص نشده است.

کرونا مغز را کوچک می‌کند!

بیش از 18 ماه از شیوع بیماری کرونا می‌گذرد و محققان به طور پیوسته به نتایج جدید و مهمی در مورد اثرات کووید-19 بر بدن و مغز دست یافته‌اند. این نتایج نگرانی‌هایی را درباره تاثیرات طولانی‌مدت ویروس کرونا بر فرآیندهای بیولوژیکی مانند افزایش سن ایجاد می‌کند.

بررسی پاسخ مغز به بیماری کرونا

آگوست 2021، یک مطالعه مقدماتی اما گسترده در مورد تغییرات مغزی در افرادی که بیماری کووید19 را تجربه کرده بودند، صورت گرفت که توجه جامعه عصب‌شناسی را به خود جلب کرد.

در آن مطالعه، محققان بر پایگاه داده موجود به نام Biobank انگلیس تکیه کردند که شامل داده‌های تصویربرداری از مغز 45000 انگلیسی در سال 2014 می‌شد.

تیم تحقیق، داده‌های تصویربرداری مغزی را تجزیه و تحلیل کرد. سپس افرادی را که مبتلا به کووید-19 شده بودند، برای اسکن مغزی مجدد فراخواند.

آنها افرادی را که این بیماری را تجربه کرده بودند با شرکت‌کنندگانی که چنین شرایطی نداشتند، مقایسه کردند. آنان همچنین گروه‌ها را بر اساس سن، جنس، تاریخ شروع آزمایش، محل مطالعه و همچنین عوامل خطر مشترک بیماری‌ها مانند متغیرهای سلامتی و وضعیت اقتصادی و اجتماعی مقایسه کردند.

این تیم تفاوت‌های قابل‌توجهی را در ماده خاکستری مغز، بین افرادی که به این بیماری آلوده شده بودند و کسانی که این بیماری را نداشتند، پیدا کردند.

ضخامت بافت ماده خاکستری در مناطق مغزی معروف به لوب پیشانی و گیجگاهی در گروهی که به بیماری کرونا مبتلا شده بودند، کاهش یافته بود. این کاهش ربطی به شدت بیماری نداشت.

در حالت عمومی، مشاهده تغییرات در حجم یا ضخامت ماده خاکستری با گذشت زمان طبیعی است، اما این تغییرات در افرادی که به ویروس کووید-19 آلوده شده بودند، بیشتر از حد معمول بود. نتایج همچنین نشان داد که پردازش اطلاعات در مغز افراد مبتلا شده به کرونا کاهش می‌یابد.

این تغییرات در حجم مغز به چه معناست؟

تغییرات مغز بر اثر کرونا

در اوایل همه‌گیری، یکی از رایج‌ترین گزارشات افراد مبتلا به کووید-19 از دست دادن حس چشایی و بویایی بود. ضریب هوشی کودکانی که در همه‌گیری کرونا به دنیا آمده بودند نیز پایین‌تر بود.

محققان بریتانیایی دریافتند مناطق مغزی که تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفته‌اند، به طرز شگفت‌انگیزی با پیاز بویایی مرتبط هستند. پیاز بویایی ساختاری در نزدیکی جلوی مغز است که سیگنال‌های مربوط به بوها را از بینی به سایر مناطق مغز منتقل می‌کند.

پیاز بویایی با نواحی لوب گیجگاهی ارتباط دارد. اغلب اطلاعاتی که پیرامون لوب گیجگاهی می‌شنویم، در زمینه پیری و بیماری آلزایمر است زیرا در آنجا هیپوکامپ قرار دارد. هیپوکامپ نقش کلیدی در افزایش سن دارد.

حس بویایی برای تحقیقات آلزایمر نیز مهم است، زیرا برخی از داده‌ها نشان داده است کسانی که در معرض بیماری آلزایمر قرار دارند، حس بویایی آنها کاهش یافته است.

این نتایج جدید سوالات مهم و در عین حال بی‌پاسخی را به دنبال دارد. بطور مثال تغییرات مغزی پس از ابتلا به بیماری کرونا چه تاثیری بر روند و سرعت پیری خواهد داشت و آیا با گذشت زمان مغز بهبود می‌یابد؟

ارسال نظر