چطور کسری خدمت بگیریم؟ | آشنایی با روش‌های مختلف دریافت کسری خدمت

کسری خدمت سربازی انواع مختلفی دارد؛ برای مثال کسری متأهلین، کسری ایثارگران، کسری بسیج و... که هرکدام به تناسب وضعیت و شرایط مشمولان مقرر شده است.

چطور کسری خدمت بگیریم؟ | آشنایی با روش‌های مختلف دریافت کسری خدمت

کسری خدمت سربازی چیست؟

کسری خدمت یکی از راه‌های کم کردن مدت زمان سربازی اجباری است و خیلی‌ها برای کاستن از مدت زمان سربازی‌شان به جست‌وجوی راه‌هایی برمی‌آیند تا از قوانین موجود برای گرفتن کسری خدمت بهره‌مند بشوند. سازمان وظیفه هم با بررسی شرایط تمام مشمولان به این نتیجه رسیده که برای پیشگیری از بروز مشکلاتی که در طی خدمت سربازی وضعیت خانوادگی و اجتماعی مشمولان را تهدید می‌کند، باید امکاناتی را فراهم کرده و راه‌هایی را برای کاستن از مدت زمان خدمت سربازی در شرایط خاص در نظر بگیرد.

کسری خدمت یکی از همین موارد است که سازمان وظیفه پیش روی مشمولان قرار داده است تا دوره سربازی‌شان را با دغدغه کمتری طی کنند. مثلاً سربازی که همسر و فرزند دارد و وظیفه تأمین معاش خانواده بر دوشش است، با رفتن به سربازی و گذراندن این دوره نسبتاً طولانی با مشکلاتی مواجه خواهد شد. به همین دلیل این فرد می‌تواند واجد شرایط دریافت کسری خدمت سربازی محسوب شود.

بیشتر بخوانید: آخرین تغییرات معافیت خدمت نظام وظیفه | چطور معافیت خدمت سربازی بگیریم؟

کسری سربازی انواع مختلفی دارد؛ برای مثال کسری متأهلین، کسری ایثارگران، کسری بسیج و ... که هرکدام به تناسب وضعیت و شرایط مشمولان مقرر شده است.

شرایط دریافت کسری خدمت چگونه است؟

شرایط دریافت کسری سربازی هرساله توسط سازمان نظام وظیفه اعلام می‌شود. افرادی که حائز تمام شرایط اعلام شده باشند، مشمول این طرح می‌شوند و می‌توانند مدت زمان سربازی خود را کمتر کنند.

البته این شرایط بر حسب نوع کسری که موردنظر مشمول است، متفاوت است. یکی از اصلی‌ترین شرایطی که برای برخی از کسری‌های سربازی در نظر گرفته شده، نداشتن غیبت از خدمت است.

هرچند فردی که به دلایل موجه غیبت کرده باشد (مثل مریضی و دیگر موارد) در صورت توجیه غیبت می‌تواند از کسری‌اش استفاده کند.

کسری خدمت

انواع کسری خدمت

برخی از شرایط دریافت کسری شامل موارد زیر است:

  • سربازانی که دارای فرزند هستند؛ بر این اساس به ازای هر فرزند 3 ماه کسری به مشمول تعلق می‌گیرد.
  • دریافت کسری خدمت به واسطه سابقه بسیج؛ افرادی که می‌خواهند از این روش استفاده کنند باید دارای کارت فعال بسیج باشند و همچنین سابقه بسیجشان به حد نصاب رسیده باشد.
  • کسری خدمت برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها؛ این نوع کسری با ارائه پروژه و کار تحقیقاتی امکان‌پذیر است. مشمولانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، تنها یک سال وقت دارند تا برای دریافت این کسری اقدام کنند.
  • کسری خدمت در مناطق بدآب‌وهوا؛ افرادی که محل خدمتشان دورافتاده و بدآب‌وهوا است، مدت زمان کمتری خدمت می‌کنند. مدت خدمت این افراد ۲۱ ماه است.
  • کسری سهمیه ایثارگری؛ شامل ارائه سوابق مربوط به جانبازی، حضور در جبهه‌ها و ...

همچنین این نوع کسری برای فرزندان جانبازان، رزمندگان و آزادگان جنگ تحمیلی هم در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است استفاده از این کسری فقط برای یکی از فرزندان ذکور ایثارگران امکان‌پذیر است. البته برای دوقلوها این امکان وجود دارد که مدت کسری را بین دو نفر تقسیم کنند. به طور کلی برای هر ماه اسارت یا رزمندگی و یا برای هر درصد جانبازی، ۱۲ روز از خدمت مشمول کم می‌شود.

به این ترتیب با توجه به اینکه مشمول متقاضی دریافت کدام نوع کسری باشد، باید شرایط خاصی داشته باشد. بعد از ارائه مدارک مربوطه و بررسی آن‌ها توسط سازمان نظام وظیفه، نتیجه دریافت یا عدم دریافت کسری اعلام می‌شود.

کسری خدمت

مدارک موردنیاز برای دریافت کسری خدمت

مدارک موردنیاز برای دریافت کسری خدمت شامل مواردی است که با ارائه به‌موقعشان به سازمان مربوطه، می‌توان روند دریافت کسری خدمت سربازی را تسریع کرد.

قدم اول برای این کار دریافت دفترچه راهنمای خدمت سربازی از دفاتر پلیس +۱۰ است. این دفترچه شامل فرم‌هایی است که مشمول باید تکمیل کند. مدارکی همچون اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه و همچنین عکس پرسنلی از دیگر مدارک لازم است.

همچنین افرادی که می‌خواهند از کسری خدمت متأهلین استفاده کنند، باید مدارک شناسایی همسر را نیز ارائه بدهند.

مدارک موردنیاز برای دریافت کسری خدمت متقاضیان دریافت سهمیه ایثارگری شامل گواهی جانبازی و رزمندگی و ... است که مشمول باید این مدارک را از بنیاد شهید و دیگر ارگان‌های مربوطه اخذ کرده و در موعد مقرر به سازمان وظیفه تحویل دهد.

ارسال نظر