نگاه حاکمیت در توسعه فضای مجازی، درون زا و برون نگر است

رسانه کلیک - وزیر ارتباطات؛ ظهر یکشنبه از شتابدهنده کودک آنلاین که ۲۵ ایده برتر جشنواره در آن حضور دارند و تا یک ماه دیگر محصولات خود را به بازار عرضه می کنند، بازدید کرد.

نگاه حاکمیت در توسعه فضای مجازی، درون زا و برون نگر است

کودک آنلاین از یک ماه قبل استارت راهش را زد و امروز به یک شتابدهنده تبدیل شده است. این شتاب‌دهنده امروز میزبان وزیر ارتباطات بود. وزیر جوان کابینه در بازدید از این شتاب دهنده گفت: «کودک آنلاین کارش را با فراخوان عمومی آغاز کرد. بیش از هزار و ۱۰۰ ایده در ابتدا برای حضور در این جشنواره ثبت نام کردند و در نهایت ۲۵ ایده انتخاب و وارد مرحله شتابدهی شد. این شتابدهنده جزو معدود شتابدهنده های کشور است که ریزش نداشته و محصولات آن در آبان ماه عرضه خواهد شد.»

جهرمی با اشاره به این نکته که این اولین خروجی این شتاب‌دهنده است، ادامه داد: «قطعا ۲۵ کاراکتر برای یک جمعیت ۸۰ میلیونی کار بسیار بزرگی به حساب نمی آید اما گام مهمی است.»

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا وزارت ارتباطات وارد حوزه تولید محتوا شده؟ تصریح کرد: «اگر نشانه ای از وجود تولید محتوا توسط وزارت ارتباطات دیدید، حق با منتقدان است. ما از افرادی که تولید محتوا می کنند حمایت می کنیم. این کار وظیفه ما نیست اما اگر صدا و سیما این کار را انجام می دهد، حاضر هستیم همه چیز را تحویل آنها بدهیم. این کاری است که دیگران باید از قبل انجام می دادند. چون کسی انجام نداد، وقتی از شبکه ملی اطلاعات انتقاد می کنند که شبکه ملی باید رونق پیدا می کرده، خودشان مسئول محتوای شبکه ملی اطلاعات هستند، خودشان باید این کار را انجام می دادند. اتفاقا کاری که ما در وزارت ارتباطات در قالب این شتابدهنده انجام دادیم این بود که به مسئولان حوزه محتوا بگوییم که شما به مسئولیت خود عمل نکرده اید.»

جهرمی با اشاره به این موضوع که فضای مجازی در حال توسعه است و تمام جمعیت ایران با تقریب خوبی به این فضا متصلند، افرود: «ارتباط می تواند باعث رشد فرهنگ و اقتصاد شود، طبیعتا اگر ما در این فضا متوجه تغییرات نشویم و تلاش نکنیم، ممکن است داشته های خودمان ضعیف و ظرفیت های ما در سبد دیگران شکوفا شود. این ظرفیت می تواند به اقتصاد کشور ما و رشد خرده فرهنگ های ما کمک کند، می تواند بر وحدت ملی ما اضافه کند و فضایی است که پیام ما را به اقصی نقاط جهان و با هزینه کم ببرد.»

او تاکید کرد: «ما افراد با استعداد زیادی در زمینه هنر داریم اما مطابق با آماری که یکی از دوستان در شورای معاونین وزارتخانه ارائه کرد این بود که ایران به لحاظ تولید فیلم های سینمایی جزو ۱۰ کشور اول بوده است. این نشان می دهد که ما ظرفیت لازم را داریم اما خوراک و میزان مصرف در جامعه ما، تولیدات فاخر داخلی خود ما نیست. این مساله از چند جنبه جای تاسف بسیاری دارد یکی این که اقتصاد این عرصه را از دست می دهیم. امروزه در خانواده ما کاراکترهایی که فرهنگ را به کودکان ما معرفی می کنند، ایرانی نیستند.»

وزیر ارتباطات با تاکید بر این نکته که شبکه ملی اطلاعات که دیدگاه جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت در توسعه فضای مجازی، نگاه درون زا و برون نگر است، ادامه داد: «ما باید به استعدادهای خودمان تکیه کنیم و به سمت بازارهای بین المللی برویم، در حوزه محتوا این اتفاق رخ نداده است، ما تلاش کردیم با ایجاد کودک آنلاین که فضای شتابدهی برای صاحبان خلاقیت است بدون این که در تولید محتوای آن ها دخالتی داشته باشیم، حمایت کنیم. در این مرکز فضای آموزش و رشد برای ایده های برتر مهیا شده و در نهایت نیز قصد داریم با فراهم کردن بازار توزیع آنها زمینه ای فراهم کنیم که بتوانند محتوای خود را عرضه کنند.»

وزیر ارتبازطات در پایان با اشاره به این که کودک آنلاین دستاورد خوبی است اما قرار نیست تمام مشکلات را حل کند، گفت: «فضای فرهنگی ما فضای بسیار بزرگی است و نمی توان انتظار داشت نیاز تمام کودکان برطرف شود. این یک مدل بود برای این که بگوییم در فضای مجازی حال حاضر نحوه رشد دادن مباحث مدنظرمان برای توسعه خلاقیت به چه صورت است.»

ارسال نظر