کشف رشته گاز عظیم ناشناخته در کهکشان راه شیری

یک رشته گاز بسیار عظیم در کهکشان راه شیری توسط محققان شناسایی شد که ماهیت آن هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

کشف رشته گاز عظیم ناشناخته در کهکشان راه شیری

به نقل از فیوچریسم، گروهی از محققان دانشگاه نانجینگ چین اخیراً یک رشته عظیم گازی در کهکشان راه شیری کشف کرده‌اند که به اندازه‌ای بزرگ است که به سختی می‌توان باور کرد تا کنون کشف نشده بوده است!

این رشته عظیم از گاز فضایی چنان عجیب است که محققان حتی به طور دقیق از ماهیت آن خبر ندارند.

از یک سو ممکن است این رشته عظیم گازی که «دم گربه» نام دارد، ساختاری ناشناخته در فضا باشد و از سوی دیگر احتمال دارد بخشی از یک بازوی مارپیچ کهکشان راه شیری باشد.

محققان دانشگاه نانجینگ در بخشی از این پژوهش آورده‌اند: به نظر می‌رسد این ساختار دوردست‌ترین و بزرگترین رشته گاز در کهکشان باشد. اما هنوز این سوال وجود دارد که چگونه یک رشته عظیم در چنین مکانی به وجود آمده است. البته ممکن است دم گربه بخشی از یک بازوی تازه باشد. هرچند عجیب است که این ساختار به طور کامل ویژگی‌های صفحه کهکشانی را ندارد.

محققان دانشگاه نانجینگ برای رد یابی دم گربه از تلسکوپFAST ابرهای هیدروژن اتمی خنثی را بررسی کردند. چنین ابرهایی معمولاً در بازوهای مارپیچ کهکشان‌هایی مانند راه شیری وجود دارند.

با مطالعه تفاوت‌های مختلف در نور هیدروژن می‌توان نقشه تعداد و اشکال بازوهای کهکشان راه شیری را ترسیم کرد.

در ظاهر به نظر می‌رسد تعیین ماهیت این رشته گاز کاری ساده باشد. اما اندازه گیری اندازه و فاصله اجسام کهکشانی از زمین، حتی در کهکشان راه شیری کار بسیار دشواری است.

منبع: مهر

ارسال نظر