گرانی اینترنت برای مردم؛ درآمد برای صدا و سیما؟

رسانه کلیک - با اقدام مجلس در تصویب افزایش ۱۰ درصدی حق‌السهم دولت از اپراتورها، بهای اینترنت به طور چشمگیر گران می‌شود و درآمد آن به صداوسیما تعلق خواهد گرفت؛ این در حالی است که به علت شیوع کرونا نیاز مردم به اینترنت افزایش قابل توجهی یافته است.

گرانی اینترنت برای مردم؛ درآمد برای صدا و سیما؟

روز گذشته وزیر ارتباطات از مصوبه‌ای خبر داد که تصویب آن به گران شدن بسته‌های اپراتورها منجر می‌شد. «محمدجواد آذری جهرمی» از نمایندگان مجلس خواست به این مصوبه رای ندهند تا بار این گرانی به دوش مردم نیفتد. هنوز چند ساعتی از این توئیت نگذشته بود که در مجلس، این طرح به تصویب رسید.

پیگیری‌های ایرنا نشان می‌دهد اگر این ۱۰ درصد از سهم درآمدی اپراتورها کسر و برای تولید محتوای فضای مجازی به صدا و سیما تعلق پیدا کند، بسته‌های اینترنت حداقل ۴۰ درصد گران خواهد شد.

نماینده مخالف مصوبه:باید از فشار وارد شدن به مردم جلوگیری کنیم

در مذاکرات امروز مجلس، «سارا فلاحی» نماینده مجلس درباره مخالفت با تصویب این مصوبه گفت: معتقد هستم که نمایندگان دیگر هم دارای عقلانیت انقلابی هستند، آن‌ها می‌دانند ما باید به مردم تکیه کنیم. افزایش حق الامتیاز و حق السهم از درآمد اپراتورها، حامل تبعات مختلفی است.

فلاحی که امروز در واکنش به تصویب این مصوبه به عنوان مخالف صحبت کرد، افزود: قرارداد بین اپراتورها و دولت ۱۰ ساله است و ورود ما به این قرارداد و نقض آن شرعی و قانونی نیست. این که به یکی از مراجع بگوییم باید سهم را اضافه کند، اصلا درست نیست.

در همین شرایط دولت ۲۸ درصد سهم اپراتورها را دارد که به خزانه واریز می‌شود، ۳ درصد سهم uso (خدمات عمومی اجباری ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات) اگر در این بین۱۰ درصد هم مجلس اضافه شود در نهایت ۴۱ درصد درآمد از بین می‌رود. ۴۰ درصد دیگر نیز در اختیار دولت است. حالا سوال من این است که چه چیزی برای اپراتورها باقی می‌ماند؟ چه انگیزه و پولی باقی می‌ماند که در مناطق محروم و روستایی که زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی نیاز دارند، صرف کنند.

این نماینده افزود: بسیاری از نمایندگان متعلق به مناطق محروم و توسعه‌نیافته هستند و اگر این بند مصوب شود، خدمات اطلاعاتی و ارتباطی در مناطق روستایی انجام نخواهد شد. با تصویب این مصوبه اپراتورهای بزرگ ما دیگر نمی‌توانند به پروژه‌های ملی خدمات بدهند. اگر تعرفه‌ها بالا بروند، به مردم فشار می‌آید در حالی که ما در مجلس نشسته‌ایم تا از فشار وارد شدن به مردم جلوگیری کنیم. این مصوبه ضربه مهلکی به اپراتورها وارد خواهد کرد.

توقف توسعه اینترنت در مناطق محروم با مصوبه مجلس

معاون وزیر ارتباطات پس از مصوبه مجلس اعلام کرد: مصوبه امروز مجلس، باعث گران شدن قیمت اینترنت و توقف توسعه مناطق محروم خواهد شد.

«حسین فلاح جوشقانی» افزود: درآمد اپراتورها مستقیما به تعرفه وابسته است و افزایش درآمد خزانه و پرداخت به صداوسیما حتما با رشد قیمت اینترنت مواجه خواهد شد.

گرانی اینترنت برای مردم؛ درآمد برای صدا و سیما

به گزارش ایرنا، این مصوبه درباره حق الامتیاز و حق‌السهم دولت از کارور (اپراتورهای خدمات دهنده مخابراتی) به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۰۴۰۴ نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود. منابع حاصل به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال با هدف حمایت از تولید و محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی هزینه می‌شود.

باید توجه داشت که مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن به‌طور انحصاری برعهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) ‌ صدا و سیما است.

اولین قدمی که انتظار می‌رود پس از تصویب این مصوبه از سوی اپراتورها برداشته شود، گران کردن بسته‌های اینترنت است. چیزی که با توجه به تورم‌ها همین الان هم گران است. ضمن این که تصویب این مصوبه در شرایط کنونی که نیاز به اینترنت چندین برابر گذشته شده و به حیات انسان‌ها ربط دارد، شاید خیلی به صلاح مردم نباشد.

ارسال نظر