گوگل در حال ساخت یک ویژگی ضد ردیابی برای اندروید است

رسانه کلیک - گوگل سعی دارد تا ویژگی ضد ردیابی جدیدی را برای اندروید به وجود آورد، که علیرغم شباهت با سیاست حریم شخصی در iOS 14.5، از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است.

گوگل در حال ساخت یک ویژگی ضد ردیابی برای اندروید است

طبق گزارش رسانه خبری بلومبرگ، گوگل قصد دارد تا یک ویژگی ضد ردیابی برای اندروید را به وجود آورد که ظاهرا شبیه به ویژگی حریم شخصی به کار رفته در iOS 14.5 اپل است. غول تکنولوژیکی فعلا در مراحل ابتدایی بازرسی برای محدود سازی جمع آوری داده ها و ردیابی بین پلتفرمی برای سیستم عامل موبایل خود به سر می برد. با این حال، به دنبال راه حل انعطاف پذیرتری نسبت به روش ارائه شده توسط اپل می گردد، تا شرکای تبلیغاتی خود را از دست ندهد.

اگر به خاطر داشته باشید، اپل چندی پیش از ویژگی حریم شخصی App Tracking Transparency یا همان شفافیت ردیابی اپلیکیشن رونمایی کرد. بر اساس این ویژگی، توسعه دهندگان باید ابتدا از کاربران اجازه بگیرند تا شناسه کد تبلیغاتی دستگاه آن ها را جمع آوری کنند. این ویژگی در بروزرسانی بعدی iOS قابل دسترس می شود. کد مذکور به تبلیغ کنندگان اجازه می دهد تا فعالیت کاربر در بین اپلیکیشن ها و وب سایت های متعدد را ردیابی کرده، و تبلیغات متناسب با سلیقه آن ها را ارائه دهند. کمپانی کوپرتینویی در ابتدا قرار بود که این سیاست جدید را با عرضه iOS 14 اعمال کند. ولی بعدها تصمیم گرفت تا زمان اجرای سیاست جدید را به تعویق بیاندازد تا توسعه دهندگان وقت کافی برای سازگار کردن اپلیکیشن های خود را داشته باشند. همانطور که می توان حدس زد، بسیاری از شرکت ها چندان با این سیاست اپل موافق نیستند. به عنوان مثال، فیس بوک به توسعه دهندگان اخطار داده که ویژگی حریم شخصی جدید اپل موجب کاهش درآمد حاصل از تبلیغات می شود. سپس با تبلیغات روزنامه ای به تغییرات حریم شخصی اپل حمله کرده و از کاربران خواست تا گزینه ردیابی آگهی را انتخاب کنند.

بلومبرگ به جزییات چندانی در خصوص تلاش های گوگل جهت ایجاد ویژگی ضد ردیابی برای اندروید اشاره نکرده است. با این حال، طبق نوشته های این رسانه خبری، ظاهرا گوگل قصد ندارد تا برای توسعه دهندگان ایجاد مزاحمت کند. بر خلاف سیاست اپل، ویژگی جدید از توسعه دهندگان نمی خواهد تا برای ردیابی داده ها از کاربران اجازه بگیرند. در ضمن، گفته می شود که این کمپانی احتمالا راه حلی شبیه به عملکرد پروژه منبع باز Privacy Sandbox جهت حذف کوکی های شخص ثالث در کروم را ارائه خواهد داد، در عین حال که قابلیت هدف یابی هنوز امکان پذیر است. اساس تکنولوژی به کار رفته در Privacy Sandbox به تبلیغ کنندگان اجازه می دهد تا به جای تمرکز روی تک تک افراد، گروهی از آن ها با سلایق و علاقه مندی های مشابه را مورد هدف قرار دهند.

گوگل پیوسته در تلاش است تا راه حلی را برای پیاده سازی ویژگی ضد ردیابی برای اندروید پیدا کند؛ راه حلی که چندان سختگیرانه نباشد و توازن را بین تقاضای حریم شخصی مصرف کننده ها و نیاز مالی توسعه دهندگان و تبلیغ کنندگان برقرار کند. طبق گزارش های متعدد، این کمپانی سرمایه زیادی را صرف کمک به شرکای تبلیغاتی خود می کند، چرا که در طی چند سال اخیر درآمد قابل توجهی را از تبلیغات به دست آورده است (بیش از 100 میلیارد). پس تمایل گوگل به نمایش تبلیغات و پشتیبانی از تبلیغ کنندگن چندان هم غیر منطقی نیست.

ارسال نظر