۹۹ درصد جمعیت دنیا هوای آلوده تنفس می‌کنند

بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) ۹۹ درصد از مردم دنیا هوایی تنفس می‌کنند که از حد استانداردهای سازمان جهانی بهداشت پایین‌تر بوده و برای سلامت مضر است.

۹۹ درصد جمعیت دنیا هوای آلوده تنفس می‌کنند
به گزارش کلیک به نقل از ایسنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اگرچه در حال حاضر بیش از 6 هزار شهر در ۱۱۷ کشور کیفیت هوا را کنترل می‌کنند، اما مردم این مناطق همچنان سطوح ناسالم ذرات ریز و دی‌اکسید نیتروژن را تنفس می‌کنند.

بر اساس این بررسی‌ها، ساکنان کشورهای با درآمد پایین و متوسط، ​​بیشترین تماس را با آلاینده‌ها دارند.

این یافته‌ها، سازمان جهانی بهداشت را بر آن داشت تا اهمیت محدود کردن استفاده از سوخت‌های فسیلی و لزوم اجرایی شدن سایر اقدامات به منظور کاهش سطح آلودگی هوا را برجسته‌تر کند.

میانگین غلظت سالانه دی‌اکسید نیتروژن

به‌روزرسانی پایگاه داده‌های کیفیت هوای سازمان جهانی بهداشت، برای اولین بار به سنجش میانگین غلظت سالانه دی‌اکسید نیتروژن (NO۲) پرداخته است. دی‌اکسید نیتروژن یک آلاینده رایج در مناطق شهری است و ماده تشکیل‌دهنده ذرات معلق و ازن به حساب می‌آید.

همچنین این داده‌ها شامل ارزیابی ذرات معلق با قطرهای برابر یا کوچکتر از ۱۰ میکرومتر (PM۱۰) یا ۲.۵ میکرومتر (PM۲.۵) است. هر دو گروه از این آلاینده‌ها بیشتر از فعالیت‌های انسانی مرتبط با احتراق سوخت‌های فسیلی ناشی می‌شوند.

پایگاه داده‌های جدید کیفیت هوا از نظر پوششِ میزان قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، گسترده‌ترین پایگاه داده است. در حال حاضر در حدود 2 هزار شهر/سکونتگاه انسانی، میزان ذرات معلق PM۱۰ و/یا PM۲.۵ ثبت می‌شود.

ذرات معلق به ویژه PM۲.۵ می‌تواند به اعماق ریه‌ها نفوذ یابد و به جریان خون راه پیدا کند و باعث ایجاد مشکلات قلبی-عروقی، مغزی (سکته مغزی) و تنفسی شود. شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می‌دهد ذرات معلق بر سایر اندام‌ها نیز تاثیر می‌گذارد و باعث بروز بیماری‌های دیگر نیز می‌شود.

پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جهانی بهداشت گزارش داده است دی‌اکسید نیتروژن همچنین با بیماری‌های تنفسی به‌ویژه آسم مرتبط است و علائم تنفسی مانند سرفه، خس‌خس سینه یا مشکل در تنفس، بستری شدن در بیمارستان و مراجعه به اورژانس را ایجاد می‌کند.

جالب است بخوانید: درباره رویداد جهانی «ساعت زمین» بیشتر بدانید

ارسال نظر