آغاز پرداخت دیون طرح رتبه بندی معلمان از چه زمانی است؟

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در خصوص جدیدترین زمان در نظر گرفته شده برای آغاز پرداخت دیون طرح رتبه بندی معلمان توضیح داد.

آغاز پرداخت دیون طرح رتبه بندی معلمان از چه زمانی است؟

آغاز پرداخت دیون طرح رتبه بندی معلمان

قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش در یک نشست خبری درباره آخرین وضعیت طرح رتبه‌بندی معلمان خاطرنشان کرد: «لایحه رتبه‌بندی معلمان اکنون در شورای نگهبان است. ایراد مجلس به لایحه این بود که نیروهای اداری نباید معلمی باشد که مجلس این را حل کرد. نکته بعدی بحث سهمیه‌ها بود که قبلا عنوان نداشتند، اما الان عنوان‌دار هستند. همچنین قبلا روال به این صورت بود که باید حداقل ۳۰ درصد معلمان در رتبه یک و ۳۰ درصد در رتبه دو و سهمیه‌بندی قرار داشتند که مجلس این قضیه را حذف کرد تا برای کسی رانت ایجاد نشود.»

احمدی لاشکی افزود: «در لایحه اولی که به مجلس ارسال شده بود، بنا بود ۲۵ درصد به حقوق معلمان افزوده شود؛ اما اکنون با توجه به گروه‌های مختلف ایجاد شده، میزان اضافه شدن حقوق متفاوت خواهد بود؛ یعنی افزایش حقوق برای بعضی‌ها ۱۰ درصد و برای بعضی‌های دیگر ۴۷ درصد خواهد بود.»

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: «بنا داریم قانون را بر مبنای ۳۱ شهریور اجرا کنیم و دنبال این هستیم که زودتر مصوبه نهایی را از مجلس بگیریم تا به صورت ضرب‌الاجلی اجرا کنیم و بنابراین مشکل دیون معلمان پیش نیاید.»

آخرین وضعیت نیروهای خرید خدماتی آموزش و پرورش

معاون حقوقی مجلس در خصوص نیروهای خرید خدماتی آموزش و پرورش بیان کرد: «ما کمبود نیروی انسانی داریم و بخشی را به صورت اضافه‌کاری معلمان جبران می‌کنیم. بخش دیگر را سرباز خدمت، بخش دیگر را از حق‌التدریسی آزاد و بخش دیگر را هم به صورت استفاده معلمان بازنشسته پوشش می‌دهیم. در سال گذشته برای نیروهای خدمات، قانونی نوشتیم تا بیمه و حقوق آن‌ها کامل پرداخت شود.»

وی با اشاره به این قانون ادامه داد: «دیوان محاسبات بر اساس قانون اداره کار، از ما ایراد گرفت. طبق پیگیری‌های جدی نمایندگان اصفهان از رئیس مجلس، قرار شد نامه‌ای به دیوان محاسبات ارسال شود تا این معلمان مشمول ۴۵ ساعت قانون اداره کار نشوند، چراکه وقتی مشمول نشوند، بیمه آن‌ها هم کسر می‌شود. اکنون هم وزیر آموزش و پرورش نامه‌ای ارسال کرده تا مشکل حل شود.»

احمدی لاشکی اضافه کرد: «به غیر از ماده ۲۸ و کنکور سراسری دانشگاه فرهنگیان، نیرو جذب نمی‌کنیم و این طبق قانون است. بند دیگری هم که وزیر آموزش و پرورش از رئیس جمهور تقاضا کرده است، این است که سابقه خرید خدمات از شرط سنی افراد شرکت‌کننده در آزمون استخدامی آموزش و پرورش کم شود تا آن‌ها بتوانند در آزمون استخدامی شرکت کنند.»

ماده 28 چه می‌گوید؟

وی در خصوص ماده ۲۸ گفت: «در بعضی از موارد می‌توان نیرو از بیرون جذب کرد. اکنون دنبال این هستیم که با توجه به سهمیه کلی وزارتخانه، به هر استان متناسب با نیاز آن استان، نیرو اختصاص دهیم و بعد از اینکه این نیازها احراز شد، ثبت‌نام‌ها و استخدام را انجام می‌دهیم.»

احمدی لاشکی تاکید کرد: «در تعهدنامه‌های ما، چه آن‌هایی که در ماده ۲۸ هستند و چه آن‌هایی که از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شدند، تعهدنامه ۳۰ ساله نداریم و اکنون استخدام بر اساس بوم است، اینقدر نقل و انتقال در وزارت آموزش و پرورش زیاد شده که غیر قابل کنترل شده است.»

وی در خصوص کارکنان پیمانی هم توضیح داد: «حدود ۷۵ هزار نفر نیرو را که پیمانی هستند، دنبال می‌کنیم و درصدد هستیم تبدیل وضعیت کنیم. درباره قانون کار معین هم کسانی را که دارای وضعیت ایثارگری هستند، تبدیل وضعیت می‌کنیم.»

صندوق ذخیره فرهنگیان

احمدی لاشکی درباره صندوق ذخیره فرهنگیان هم بیان کرد: «با تحقیق و تفحص مجلس دهم، بخشی از پول‌ها مسترد شد و برخی از افراد هم راهی زندان شدند. حدود ۵۰ شرکت زیرمجموعه صندوق فرهنگیان است که باید برای آن‌ها تدبیر کنیم.»

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش افزود: «ما دنبال ترمیم بیمه برای فرهنگیان هستیم و می‌توانیم این کارها را از طریق صندوق انجام دهیم.»

احمدی لاشکی خاطرنشان کرد: «در طرح رتبه‌بندی مقرر شده است ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد اختصاص دهند تا مشکل رتبه‌بندی حل شود.»

منبع: ایسکانیوز

ارسال نظر