اجرای طرح آزمایشی انجماد مجدد قطب شمال در سوییس

در ماه فوریه‌ی امسال، فیزیک‌دانان یک طرح عجیب و غریب را برای " انجماد دوباره‌" ی قطب شمال، توسط ۱۰ میلیون پمپ بادی روی کلاهک یخی برای تجدید یخ‌های ذوب شده و رو به کاهش این منطقه اعلام کردند.

اجرای طرح آزمایشی انجماد مجدد قطب شمال در سوییس

به گزارش کلیک، این ایده آن چنان غیر منتظره بود، که هیچ تصور مطرح شدن آن را نمی کرد، اما محققان در سوئیس، به تازگی طرحی آزمایشی را راه‌اندازی کرده اند تا ببینند آیا می‌توانند یک یخچال طبیعی کامل را تنها با استفاده از ماشین‌های برف ساز، در طول تابستان نگاه دارند.
اگر تیم بتواند یک یخچال طبیعی کوچک، و مصنوعی را در پای یخچال Diavolezzafirn در جنوب شرقی سوئیس، در طول گرم‌ترین ماه‌های سال، با موفقیت حفظ کند، می‌توان امیدوار بود که آن‌ها بتوانند این تکنیک را روی یخچال طبیعی غول‌پیکر مورتراش، در این کشور پیاده کنند.
این یخچال طبیعی غول پیکر دره‌ای، که یکی از عظیم ترین یخچال‌های طبیعی در شرق رشته کوه آلپ است، مدت‌ها است که در اثر افزایش دما، در حال ذوب و عقب نشینی است، و امروزه، ۳۰ تا ۴۰ متر از آن به طور سالانه از بین می‌رود.

می‌توان گفت که تنها امید باقی مانده برای نجات یخچال طبیعی مورتراش، هزاران ماشین برف‌سازی خواهند بود که آن را با برف مصنوعی بمباران کنند.
اگر تمام این نظریات برای شما اندکی دور از ذهن به نظر می‌رسد، بدانید که دانشمندان محاسبات ریاضی این ایده را انجام داده اند، و به نظر می‌رسد که استفاده از ماشین‌های برف ساز برای بازسازی یخچال‌های طبیعی، و پر کردن جای یخ‌های ذوب شده دریا، حداقل روی کاغذ امکان پذیر است.
در ابتدای امسال، تیمی به رهبری استیون دش، فیزیکدان دانشگاه دولتی آریزونا،گزارشی را منتشر کرد مبنی بر اینکه چگونه میلیون‌ها پمپ بادی می‌توانند ۱٫۳ متر آب روی سطح قطب شمال، بپاشند، و یک متر (۳٫۲ فوت) بر ارتفاع یخ‌های دریا بیفزایند.
درحالی که یک متر مقدار قابل توجهی به نظر نمی‌رسد، آن ها محاسبه کردند که این به معنای بازگشتن به شرایط یخچال در ۱۷ سال پیش است.
تنها مشکل موجود، آن است که منطقه‌ی قطب شمال به شکل گیج کننده‌ای وسیع است. تیم اشاره شده محاسبه کرد که پوشاندن تنها ۱۰ درصد از سطح قطب شمال با برف، نیازمند نصب میلیون ها پمپ است، که برای رسیدن به هدفِ ۱ متر افزایش یخ‌ها به طور سالانه، به طور کلی باید در هر ثانیه ۷٫۵ کیلوگرم (معادل ۱۶٫۵ پوند) آب را روی یخ ها بپاشد.

این گزارش بیان می‌کند که " مساحت کل اقیانوس منجمد شمالی، در حدود 〖۱۰〗^۷ کیلومتر مربع ( ۳٫۸ میلیون مایل مربع) است."
" اگر قرار باشد پمپ‌های بادی در ۱۰ درصد از این سطح توزیع شوند، به حدود ۱۰ میلیون پمپ نیاز است؛ اگر قرار باشد پمپ‌ها در سرتاسر اقیانوس توزیع شوند، به بیش از ۱۰۰ میلیون پمپ نیاز خواهیم داشت."
برای ساخت یک مجموعه‌ی ۱۰۰ میلیونی پمپ با هدف نجات قطب شمال، به میزانی از فولاد نیاز داریم که از تولید فولاد سالانه‌ی ایالات متحده هم بیشتر است.
با در نظر گرفتن تمام این نکات، امکان تأمین هزینه‌های این طرح وجود ندارد، اما نسخه‌ی کوچک‌تر پیشنهادی این طرح برای سوئیس می‌تواند موفقیت آمیز باشد.
یوهان اورلمانز، کارشناس یخچال‌های طبیعی از دانشگاه اوترخت در هلند، محاسبه کرده است، که ۴۰۰۰ ماشین برف‌ساز، نه تنها می‌توانند ذوب یخچال مورتراش را متوقف کنند، بلکه در دهه‌های آینده می‌توانند به حجم آن هم اضافه کنند.

ایده‌ی اصلی به این صورت است که درحال حاضر یخ موجود در سطح یخچال طبیعی در معرض آفتاب قرار می‌گیرد، اما اگر بتوانیم یخ را در لایه‌ای ضخیم از برف مصنوعی بپوشانیم، این سطح می‌توانند پیش از رسیدن نور به لایه‌های آسیب پذیر یخ در زیر سطح برف، آن را منعکس کند.
اورلمانز طرح خود را در جلسه‌ی سالانه‌ی اخیر اتحادیه‌ی علوم زمینی اروپا، در وین اتریش، ارائه کرد.
اندی کولان، برای مجله‌ی New Scientist گزارش می‌دهد:" او با نگاهی به فعالیت‌های گذشته‌ که نشان‌ می‌دهد برف طبیعی می‌تواند به رشد یخچال‌های طبیعی کمک کند، نتیجه گیری کرد که اگر یخچال‌های طبیعی پوششی از برف داشتند، ممکن بود در مدت ۲۰ سال، ۸۰۰ متر به طول آن‌ها افزوده شود."
" او محاسبه کرد که پاشیدن تنها چند سانتی‌متر از برف مصنوعی روی فلاتی به مساحت ۰٫۵ کیلومتر مربع بالاتر از یخچال در هر تابستان، می‌تواند برای محافظت از یخ‌های زیرین کافی باشد."
البته، این طرح به اندازه‌ی طرح مربوط به قطب شمال، عظیم نیست، اما طرح بزرگی است و به منابع مالی زیادی نیاز دارد، اما اورلمانز و تیم او از طرح خود اطمینان کامل دارند.

در دهه‌ی گذشته، در ماه‌های زمستان برای بهبود شرایط اسکی، به یخچال Diavolezzafirn، برف مصنوعی اضافه شده است. ساکنان محلی در منطقه مشاهده کرده اند که این برف اضافه شده به رشد ۱۰ متری این یخچال در مدت ۱۰ سال گذشته، کمک کرده است، و همین افراد بودجه‌ی ۱۰۰,۰۰۰ دلاری لازم برای راه اندازی این طرح آزمایشی در تابستان را تأمین کرده‌اند.
اگر این طرح آزمایشی بتواند مقطع آزمایشی مشخص شده در پای یخچال Diavolezzafirn را در طول ماه‌های تابستان حفظ کند - برف مصنوعی معمولا ذوب می‌شود و تنها برای آغاز فصل اسکی در انتهای سال بازسازی می‌شود - تیم برای راه اندازی طرح نجات تخچال مورتراش، به میلیون‌ها یورو نیاز دارد.
اما ممکن است نتایجی شگرف و انقلابی در پیش رو داشته باشیم - این طرح، در سراسر دنیا، اولین تلاش برای انجام این کار در مقیاسی بزرگ است.
با گزارشی مفصل که هفته‌ی پیش منتشر شد، و در آن بیش از ۹۰ دانشمند تسریع کردند که پروژه‌ی قطب شمال، غیر ممکن است، تنها شانس ما این است که بلند پروازانه فکر کنیم. بیایید امیدوار باشیم که می‌توانیم ماشین‌های برف‌ساز مورد نیاز را تهیه کنیم.

ارسال نظر