شاید در اردیبهشت‌ افزایش مختصر کرونا اتفاق بیفتد

طبق گفته معاون درمان وزارت بهداشت با توجه به شرایط فعلی، برای اردیبهشت‌ماه افزایش مختصر کرونا پیش‌بینی می‌شود و نه بروز یک موج سهمگین.

شاید در اردیبهشت‌ افزایش مختصر کرونا اتفاق بیفتد

افزایش مراجعین سرپایی کرونا بعد از نوروز

دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، درباره وضعیت کرونا و بیمارستان‌ها گفت: «از نظر کرونا شرایط بهتر شده است. البته به دلیل تعطیلات نوروزی و سفرها و دید و بازدیدهایی که انجام شد، میزان مراجعان سرپایی به بیمارستان‌ها مقداری بالا رفته است؛ به طوری که در روز ۲۹ اسفندماه تعداد مراجعان سرپایی به بیمارستان‌ها حدود ۱۰ هزار نفر بود، اما امروز بین ۱۷ تا ۱۸ هزار نفر است و مقداری در مراجعان سرپایی افزایش داشته‌ایم.»

فعلا بروز موج سهمگین کرونا پیش‌بینی نمی‌شود

وی افزود: «خوشبختانه میزان بستری خیلی افزایش جدی نداشته است. بستری موجود روی تخت‌های بیمارستانی، بستری در آی‌سی‌یو و میزان مرگ‌ومیر کاهش یافته است، زیرا از موج سهمگین امیکرون فاصله گرفته‌ایم. در عین حال با توجه به شرایط فعلی، فعلا بروز موج سهمگین دیگری را پیش‌بینی نمی‌کنیم؛ اگرچه که افزایش مختصر را داریم. البته همه این موارد به شرطی است که سویه و گونه مهاجم دیگری نیاید. در این صورت طی دو سه ماه آینده و تا ابتدای تابستان، پیش‌بینی به این صورت است که به نظر می‌آید یک افزایش مختصر در اردیبهشت‌ماه داشته باشیم، اما طبق نظر کمیته علمی، بعید است که موج سهمگینی رخ دهد.»

دکتر کریمی ادامه داد: «بنابراین بر اساس پیش‌بینی‌ها، در صورت عدم بروز سویه جدید فعلا پیک دیگری نخواهیم داشت، اما افزایش مختصری را به دلیل عدم رعایت‌ها شاهد خواهیم بود. این پیش‌بینی با توجه به اطلاعاتی است که در حال حاضر در اختیار داریم و در صورتی است که شرایط تغییر نکند.»

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: «مردم حتما دز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند، زیرا بسیار موثر است و در عین حال پروتکل‌های بهداشتی را هم رعایت کنند.»

بیشتر بخوانید: سرعت بیشتر انتقال در ۲ زیرسویه جدید امیکرون تایید شد

بدهی ۸ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها

معاون درمان وزارت بهداشت درباره وضعیت درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها گفت: «بحث درآمدی بیمارستان‌های در موج پنجم به شدت افت کرده بود، زیرا در آن موج اعمال الکتیو بیمارستان‌ها تعطیل شده بود. سعی کردیم در موج امیکرون، شرایط بیمارستان‌ها را مدیریت کنیم. به هر حال قرار نیست به دلیل کرونا، همه خدمات بیمارستان برای کرونا باشد و بقیه خدمات تعطیل شود و مردم به دلیل بیماری‌های دیگر آسیب ببینند.»

وی ادامه داد: «در موج ششم شرایط را مدیریت کردیم و در عین حال که مبتلایان به کرونا به طور کامل پذیرش شدند و ارائه خدمت برایشان انجام شد و در عین حال تخت، دارو و خدمات برای بیماران کرونایی وجود داشت، اعمال و بستری‌های الکتیو و غیر اورژانس‌مان هم برقرار بود.»

کریمی افزود: «البته از آنجایی که مردم مقداری از محیط بیمارستان در روزهای اوج کرونا می‌ترسیدند، درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها کماکان کاهش یافته است، اما به آن شدتی که در موج پنجم و قبل از آن وجود داشت، نیست و شرایط مقداری بهتر می‌شود. امیدواریم با افزایش تعرفه‌های پزشکی، شرایط مقداری جبران شود. در عین حال از نظر بودجه‌ای هم شدیدا در مضیقه هستیم. عمده درآمد بیمارستان‌ها مربوط به درآمد اختصاصی است که بیمه‌ها باید بپردازند، اما متاسفانه تامین اجتماعی تا امروز حدود ۸ هزار میلیارد تومان بدهی به بیمارستان‌ها دارد و هنوز پرداخت نکرده است.»

معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد تامین اجتماعی حدود 7 تا 8 ماه است که بدهی بیمارستان‌ها را نپرداخته است.

همچنین بخوانید: دردسر برای افزایش حقوق بازنشستگان با یک ویرگول اشتباه

منبع: ایسنا

ارسال نظر