افزایش قیمت سوخت، کار دولت قزاقستان را یکسره کرد!

به دنبال بحران و ناآرامی پس از افزایش قیمت سوخت، قاسم جومارت توقایف رییس‌جمهور قزاقستان، استعفای دولت را پذیرفت.

افزایش قیمت سوخت، کار دولت قزاقستان را یکسره کرد!

قاسم جومارت توقایف رییس‌جمهوری قزاقستان ساعاتی بعد از اعلام وضعیت فوق‌العاده در بخش‌های وسیعی از این کشور در واکنش به بالا گرفتن اعتراضات و ناآرامی‌ها، استعفای دولت این کشور را پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، دفتر رییس‌جمهوری قزاقستان در بامداد چهارشنبه اعلام کرد که توقایف، علیخان اسماعیلف را به عنوان سرپرست نخست‌وزیر منصوب کرده است. وی پیش از این معاون اول نخست وزیر بوده است.

گفتنی است آشوب‌های اخیر قزاقستان به دنبال افزایش قیمت سوخت در این کشور رخ داد و خیلی زود به دنبال اعتراض مردم، بخش‌های وسیعی از کشور را دربرگرفت. آن‌طور که در خبرگزاری‌ها گفته شده، پلیس قزاقستان در روز چهارشنبه برای متوقف کردن معترضان به افزایش بهای سوخت در شهر آلماتی، از گاز اشک‌آور استفاده کرد که همین منجر به دامن زدن به خشم بیشتر مردم شد.

همچنین پیش از این نیرو‌های امنیتی تلاش کرده بودند معترضان را که به سمت مرکز شهر در حرکت بودند، با شلیک هوایی و گاز اشک‌آور متفرق کنند. به دنبال این اعتراضات، رییس‌جمهور قزاقستان در آلماتی حالت فوق‌العاده اعلام کرد.

گفتنی است پیش از این توقایف رییس‌جمهور قزاقستان در واکنش به اعتراضات در بزرگترین شهر قزاقستان در استان غربی مانگیس تائو که اعتراضات در آنجا به خشونت کشیده بود، برای 2 هفته وضعیت اضطراری اعلام کرد.

به گفته منابع قزاقستانی از زمان شروع اعتراض‌ها تاکنون بیش از ۲۰۰ تظاهرکننده بازداشت و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند.

ارسال نظر