استقرار 60 ماهواره استارلینک جدید در فضا و توسعه برنامه آزمایشی اسپیس اکس

رسانه کلیک – با موفقیت ماموریت فالکون 9 و استقرار 60 ماهواره جدید استارلینک در فضا، برنامه آزمایشی شرکت اسپیس اکس به طور قابل توجهی توسعه پیدا می کند.  

استقرار 60 ماهواره استارلینک جدید در فضا و توسعه برنامه آزمایشی اسپیس اکس

پس از به تعویق افتادن شانزدهمین ماموریت استارلینک در روز یکشنبه، کمپانی اسپیس اکس اکنون راکت فالکون 9 را نیز به فضا پرتاب کرده تا شمار ماهواره های استارلینک را به 955 برساند.

مستقر کردن 60 ماهواره در مدار در واقع هفتمین ماموریت راکت تقویت کننده فالکون 9 است. این راکت روز سه شنبه مورخ 24 نوامبر از پایگاه هوایی کیپ کارناوال به فضا پرتاب شد. بدین ترتیب اسپیس اکس تنها هشت ماموریت تا پایان فاز اول پروژه خود، یعنی استقرار 1440 ماهواره بر فراز کره خاکی فاصله دارد.

این ماهواره ها در ارتفاع 340 مایلی (550 کیلومتری) از سطح زمین در حال گردش هستند. هدف اسپیس اکس، پوشش جهانی شبکه در سال آینده است. جالب آنکه در فاز دوم، ماهواره های استارلینک در ارتفاع 621 مایلی (بیش از 1000 کیلومتر) مستقر خواهند شد.

اسپیس اکس ماه گذشته نسخه آزمایشی Better Than Nothing را در مناطق روستایی و دور افتاده نواحی شمال آمریکا و همچنین مناطق جنوبی کانادا راه اندازی کرد. نتایج نشان می دهند که سرعت دیتای استارلینک بین 50 تا 150 مگابیت بر ثانیه و تاخیر آن بین 20 تا 40 میلی ثانیه است. نکته قابل توجه آن است که هیچ یک از ساکنان نقاط دور افتاده آمریکا تا به حال چنین سرعتی را تجربه نکرده اند. البته اسپیس اکس گفته که با استقرار ماهواره های بیشتر در فضا، احداث پایگاه های زمینی و توسعه نرم افزارهای مربوط به شبکه، می توان این تاخیر را به طور قابل توجهی کاهش داد. کین تایس، مهندس ارشد اسپیس اکس گفته که تاخیر استارلینک تا تابستان 2021 به 16 الی 19 میلی ثانیه خواهد رسید.

کلیه سلول های موجود در ایالات متحده و کانادا در عرض جغرافیایی 43 درجه و 53 درجه قرار گرفته اند. اما ظاهرا امکان دسترسی به سرویس استارلینک در برخی مناطق وجود ندارد. با استقرار ماهواره های بیشتر در مدار، سلول های بیشتری در دسترس قرار می گیرند. طبق گفته های تایس، شرکت در ژانویه و فوریه 2021 برنامه آزمایشی خود را به طور عمده ای گسترش خواهد داد.

افراد حاضر در این برنامه باید علاوه بر خریداری دیش ماهواره و مودم/روتر به ارزش 499 دلار، مبلغ 99 دلار دیگر را به صورت ماهانه و به عنوان حق اشتراک به شرکت اسپیس اکس بپردازند. ترمینال استارلینک به محض روشن شدن نمی تواند موقعیت مکانی ماهواره ها را شناسایی کند. در عوض دیش ماهواره به صورت خودکار، فضا را طی چند میلی ثانیه اسکن کرده و در راستای ماهواره بالای سرش قفل می شود؛ حتی اگر ماهواره با سرعت 17500 مایل در ساعت در حال گردش باشد.

در حال حاضر هیچ محدودیتی برای استفاده از سرویس بتا وجود ندارد. با این وجود مهندسان اسپیس اکس گفته اند که شرکت به منظور پیشگیری از سوء استفاده های شخصی و سازمانی، اقدامات متعددی را انجام می دهد.

ارسال نظر