اصلاح لایحه رتبه بندی معلمان + متن نهایی

پس از اصلاح لایحه رتبه بندی معلمان، این لایحه شامل پنج گروه برای معلم‌ها است. 

اصلاح لایحه رتبه بندی معلمان + متن نهایی

متن لایحه نهایی رتبه‌بندی معلمان، دسته‌بندی‌ها را نشان می‌دهد. بر اساس متن لایحه رتبه بندی، معلمان در پنج رتبه قرار می‌گیرند که به اسامی زیر مشخص شده‌اند:

  • معلم پایه
  • معلم ارشد
  • معلم خبره
  • معلم سرآمد
  • و استاد معلم

ماده ۴: رتبه معلمان بدو خدمت با مدرک کارشناسی و بالاتر، معلم پایه است.

ماده ۵: فرایند رتبه‌بندی برای معلمانی که تا قبل از تصویب این قانون در استخدام آموزش و پرورش بودند (همه معلمان شاغل کنونی) بر اساس امتیازات ناشی از دوره های ضمن خدمت، شایستگی‌های عمومی و تخصصی، عملکرد رقابتی، دانش تخصصی _تربیتی، سنوات تجربه معلمی و آخرین مدرک تحصیلی، در یکی از رتبه‌های پنج‌گانه این قانون تا پایان سال ۱۴۰۰ قرار می‌گیرد.

جالب است بخوانید: موکول شدن رتبه بندی معلمان به سال 1401

تبصره ۱ ماده ۵: رتبه بندی شامل نیروهای آموزشی شاغل در پست اداری می‌شود.

ماده ۶: کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل ۵ سال توقف در طرح رتبه قبلی و کسب امتیازات لازم بر اساس آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود .

تبصره ۱ ماده ۶ : مدت توقف لازم برای معلمان شاغل در مدارس مناطق محروم مرزی و عشایری حداقل چهار سال خواهد بود (به شرط حضور مداوم در ۴ سال در منطقه محروم).

تبصره ۲ ماده ۶ : دوره توقف در هر رتبه برای نخبگان موضوع تبصره ۱ ماده ۶۵ و افرادی که در دوره توقف دارای شایستگی اقدامات و عملکرد برجسته باشند حداقل سه سال خواهد بود.

تبصره ۳ ماده ۶: حداقل سابقه معلمی برای کسب رتبه معلم سرآمد، ۱۵ سال و استاد معلم ۲۱ سال خواهد بود.

ماده ۷: مجموع حقوق و مزایای معلمان با رتبه های مندرج در این قانون نباید از ۸۰ درصد مجموع حقوق و و فوق العاده‌های اعضای هیئت علمی مربی آموزشیار و مربی دانشگاه‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری (برای معلمان با مدرک کارشناسی و پایین‌تر مربی آموزشیار و برای معلمان با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر مربی) کمتر باشد و به ازای هر ارتقاء رتبه که کسب نموده و یا می‌نمایند به ترتیب:

  • ۲۵ درصد (معلم ارشد )
  • ۲۰ درصد ( معلم خبره)
  • ۱۵ درصد (معلم سرآمد)
  • ۱۰ درصد (استاد معلم)

ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان افزوده شود.

تبصره ۱ماده ۷ : افزایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون همه‌ساله متناسب با تغییرات حقوق و فوق العاده‌های اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در احکام استخدامی معلمان به عنوان فوق العاده رتبه بندی لحاظ می‌شود و مشمول کسورات بازنشستگی می‌گردد.

تبصره ۲ ماده ۷: دولت مکلف است همه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برای سایر کارمندان دولت به مشمولین این قانون اختصاص دهد و فوق العاده رتبه بندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصد های مزبور می‌باشد.

تبصره ۳ ماده ۷ : فوق العاده های موضوع این قانون از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ در سقف منابع پیش بینی شده در بند (واو) تبصره ۳ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور پرداخت می‌شود و از ابتدای سال ۱۴۰۱ منوط به پیش‌بینی بار مالی در قوانین بودجه سنواتی به صورت کامل اعمال خواهد شد.

ماده ۸: در راستای تحقق هدف عملیاتی شماره ۲ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر لزوم تمام وقت شدن معلمان وزارت آموزش و پرورش مکلف است نسبت به اصلاح طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور موضوع ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در آیین نامه اجرایی این قانون اقدام کند.

ماده ۹: آیین نامه اجرایی قانون در خصوص نحوه تشکیل هیئت‌های ممیزه مرکزی استانی شهرستانی و منطقه شامل چگونگی تعیین امتیاز معلمان برای رتبه‌بندی، شرایط کسب ارتقا، توقف و تنزل رتبه و جزئیات تعیین میزان فوق العاده رتبه بندی، حسب امتیازات حاصله حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری استخدامی کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

بیشتر بخوانید؛ قابل اجرا نبودن رتبه بندی معلمان با ۸۰ درصد حقوق هیئت علمی

منبع: ایلنا

ارسال نظر