پخش اطلاعات تصادفی از تاندربولت 5 اینتل با پهنای باند 80 گیگابایت!

اطلاعات متعددی درباره فناوری جدید تاندربولت 5 اینتل به تازگی در فضای توییتر منتشر و خیلی زود حذف شد. با این حال، هیچ افشاگری هرگز از دید اصحاب رسانه پنهان نمی‌ماند!

پخش اطلاعات تصادفی از تاندربولت 5 اینتل با پهنای باند 80 گیگابایت!

تاندربولت 5 اینتل

به نظر می‌رسد کمپانی اینتل در حال فعالیت روی نسل جدید فناوری تاندربولت است. پروتکل رابط سخت‌افزاری جدید با نام احتمالی تاندربولت 5 دو برابر سریع‌تر از نسل فعلی عمل می‌کند.

طبق گزارش رسانه خبری AnandTech، گریگوری برایانت (مدیرکل واحد رایانش مشتری اینتل) به طور تصادفی تصویری از آزمایشگاه‌های R&D این شرکت واقع در اسرائیل را در توییتر به نمایش گذاشت و درباره پروتکل رابط سخت‌افزاری آینده، یعنی تاندربولت 5 صحبت کرد. هرچند این توییت خیلی زود از رسانه اجتماعی حذف شد.

با این حال پیش از حذف توییت، اطلاعات متعددی درباره فناوری جدید لو رفته است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

در تصویری که حالا پاک شده، عبارت فناوری 80 گیگ PHY نوشته شده بود. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که تاندربولت 5 از پهنای باند 80 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. این میزان از پهنای باند، تقریبا دو برابر چیزی است که در تاندربولت 4 پشتیبانی می‌شود.

تصویر توییت شده همچنین حاوی پوستری با افشای جزئیات مختلف درباره فناوری جدید بوده است. در خط اول، USB 80G برای پشتیبانی از اکوسیستم USB-C نوشته شده بود. این عبارت نشان می‌دهد که پهنای باند فوق‌العاده از طریق رابط USB نوع C ارائه می‌شود.

خوشبختانه اکثر دستگاه‌های امروزی از پورت USB-C پشتیبانی می‌کنند. در ضمن، سازندگان سخت‌افزاری نیز به راحتی قادر به تطبیق محصولات خود با فناوری آینده خواهند بود.

پهنای باند دو برابر در مقایسه با تاندربولت 4

یکی دیگر از نکات برجسته در تصویر توییتر، این است که فناوری تاندربولت 5 اینتل از فناوری پیمانه سازی PAM-3 استفاده می‌کند. در واقع PAM خلاصه‌شده عبارت «پیمانه سازی دامنه پالس» است که پهنای باند بیشتری را نسبت به فناوری‌های فعلی فراهم می‌آورد.

پهنای باند فوق‌العاده نسل پنجم فناوری تاندربولت می‌تواند ویژگی‌های جدید و بهبودهای متعددی را با خود به همراه آورد. برای مثال می‌توان به پشتیبانی از نرخ نوسازی بالاتر برای مانیتورهای 4K و 8K، انتقال داده‌های سریع‌تر، پشتیبانی از کارت‌های گرافیک جانبی و غیره اشاره کرد.

از طرف دیگر، تنها یک سال از عرضه تاندربولت 4 در بازار تجاری می‌گذرد و شرکت‌های بسیاری به این فناوری روی آورده‌اند. با اینکه تاندربولت 4 مزایای متعددی نسبت به نسل قبلی دارد، اما پهنای باند آن چندان بهبود نیافته است.

به همین خاطر، تاندربولت 5 هنگام ورود به بازار می‌تواند مورد استقبال زیادی قرار گرفته و فورا جانشین مدل‌های قبلی شود.

ارسال نظر