المپیک ۲۰۲۰ توکیو | اخبار و حواشی قبل از مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو

امسال همزمان با گسترش جهانی ویروس کرونا، گویا میخکوب کردن و به وجد آوردن مردم دنیا از پای گیرنده‌هایشان به تمام هم و غم برگزارکنندگان المپیک ۲۰۲۰ توکیو تبدیل شده است.

المپیک ۲۰۲۰ توکیو | اخبار و حواشی قبل از مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو

مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک فرصتی است برای کشور میزبان تا کلکسیونی از بهترین‌های فرهنگی و تاریخی خود را به نمایش بگذارد، در کنار آن به معرفی کشورها و ورزشکارانشان پرداخته و از این طریق حس و حال یک رویداد ورزشی بزرگ را در کنار اتحاد ملت‌های مختلف برانگیزد.

جدا از این اهداف، مراسم المپیک ۲۰۲۰ توکیو قبل از شروع با حواشی زیادی همراه بود و استعفای تعدادی از مدیران برگزارکننده را به همراه داشت.

از جمله این افراد، کارگردان هنری مراسم، کنتارو کوبایاشی بود که یک روز قبل از شروع بازی‌ها (پنج‌شنبه) از سمت خود برکنار شد. به گفته مسئولان ژاپنی دلیل اخراج او "مسخره کردن و شوخی با کشتار یهودیان در واقعه هولوکاست" بود. رسانه‌های محلی دلیل اخراج او را درج مطالب ضدیهودیت درباره واقعه هولوکاست در ویدئویی کمدی در سال ۱۹۹۸ عنوان کردند.

کوبایاشی کمی بعد، از این گفته‌هایش اظهار پشیمانی کرد و معذرت‌خواهی کرد.

"در ویدئوی سال ۱۹۹۸ که به معرفی کمدین‌های جوان می‌پرداخت، یک جمله احمقانه نوشتم که محتوای نادرستی را به همراه داشت. می‌دانم که انتخاب احمقانه من از کلمات در آن زمان اشتباه بود و من از این موضوع پشیمانم."

در ادامه کوبایاشی اضافه کرد از اینکه در مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو نقشی داشت خوشحال بود.

اوایل هفته هم آهنگساز مراسم افتتاحیه و اختتامیه المپیک ۲۰۲۰ - آهنگساز ژاپنی کیگو اویامادا - پس از آنکه مصاحبه‌های قدیمی‌اش درباره آزار و اذیت همکلاسی‌هایش توسط او منتشر شد، مجبور به استعفا شد.

انتقادات به اویامادا - ملقب به Cornelius - پس از انتشار مصاحبه او با مجله Rockin'On درباره اذیت همکلاسی‌های معلول‌اش در مدرسه شدت گرفت.

نحوه برگزاری مراسم‌های پیشین المپیک

در سال ۲۰۱۲، برنده جایزه Academy Award، کارگردان دنی بویل، مسئول هنری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن بود. در این مراسم دیوید بکهام در یک قایق، اتوبوس‌های نمادین شهر و حتی ملکه الیزابت دوم حضور داشت که طی مراسم از یک بالگرد با جیمز باند می‌پرد.

در سال ۲۰۱۶، مراسم افتتاحیه المپیک ریو با نمایش انواع رنگ‌ها، تنوع بالای فرهنگی برزیل و موضوع تغییرات اقلیمی همراه بود.

حالا نوبت توکیو و ژاپن است تا از مراسم خود برای بزرگترین رویداد ورزشی جهان رونمایی کنند.

مراسم افتتاحیه سی‌ودومین دوره بازی‌های المپیک - که برگزاری آن به دلیل گسترش ویروس کرونا از تابستان سال گذشته به تعویق افتاده بود - از ساعت ۱۵:۳۰ روز جمعه ۱ مرداد (۲۳ جولای) در ورزشگاه المپیک توکیو آغاز می‌شود. بازی‌ها تا ۱۷ مرداد ادامه دارد.

المپیک ۲۰۲۰ توکیو | اخبار و حواشی مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو

آقای تاکایوکی هیوکی، مدیر اجرایی کمیته برگزاری مراسم‌ها درباره تغییرات المپیک ۲۰۲۰ توکیو گفت:

"سخت‌ترین قسمت کار این بود که تاخیر به وجود آمده به معنای سادگی مراسم برگزاری بود و پیام ما به مردم جهان باید تغییر می‌یافت. پس از گذشت تقریبا ۵ سال برنامه‌ریزی به ناچار مجبور شدیم درباره همه چیز تجدیدنظر کنیم. این بزرگ‌ترین چالش بود."

به دلیل محدودیت‌ها، فقط تعداد کمی از مقامات ارشد در مراسم روز جمعه حضور خواهند داشت.

سخنگوی المپیک ۲۰۲۰ توکیو، آقای هیدماسا ناکامورا، از حضور ۹۵۰ مهمان ویژه - ۸۰۰ مهمان خارجی و ۱۵۰ مهمان ژاپنی - خبر داد. امپراطور ژاپن، ناروهیتو، به تنهایی و بدون سایر اعضای خانواده امپراطوری، شروع بازی‌ها در مراسم افتتاحیه را اعلام خواهد کرد.

در لیست غایبان مراسم افتتاحیه، نام جو بایدن، شینزو آبه، نخست وزیر پیشین ژاپن، و مدیرعامل تویوتا، آکیو تویودا، که در مراسم مشعل بازی‌ها هم آن را حمل کرده بود، به چشم می‌خورد. در مورد جو بایدن باید گفت که او در مراسم المپیک توکیو شرکت نمی‌کند اما همسر او، جیل بایدن، به همراه هیئتی به نمایندگی از آمریکا در المپیک حضور خواهد داشت.

المپیک ۲۰۲۰ توکیو | اخبار و حواشی مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو آکیو تویودا در حال حمل مشعل المپیک

با تمام سختی‌ها و تنش‌هایی که کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در برگزاری بازی‌ها با آن مواجه شده، ریاست این کمیته، آقای توماس باخ، باور دارد که شروع بازی‌ها "با نشاط و آسایش‌خاطر" همراه خواهد بود.

به گفته آقای هیوکی، شعار بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، "متحد با احساس" است.

حساب توییتری بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو در روز چهارشنبه یک کلیپ ۳۰ثانیه‌ای از تعدادی از برنامه‌های مراسم افتتاحیه منتشر کرد.

ارسال نظر