امروز روز پیتزای بیت کوین است؛ خرید دو پیتزا با 384 میلیون دلار!

رسانه کلیک - امروز یازدهمین سالگرد روز پیتزای بیت کوین است؛ جشن سالانه‌ای که به یک تمثیل برای عاقبت‌به‌خیری نگه‌داری بیت کوین بدل شده است.

امروز روز پیتزای بیت کوین است؛ خرید دو پیتزا با 384 میلیون دلار!

در روز 22 ماه مه سال 2010، لَزلو هانیِچ (Laszlo Hanyecz)، یک برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده هسته اصلی بیت کوین اهل فلوریدا، دو پیتزا پاپا جانز (Papa John's) را با 10،000 بیت کوین خریداری کرد. این یکی از اولین مواردی بود که کالایی با بیت کوین خریداری می‌شد.

هانیِچ در 22 ماه مه 2010 در انجمن بیت کوین تالک ( The BitcoinTalk forum ) نوشت:

می‌خواهم گزارش کنم که موفق شدم 10،000 بیت کوین را با پیتزا مبادله کنم.

آن دو پیتزا در آن زمان 41 دلار برای لَزلو هزینه داشت؛ اما با قیمت کنونی، ارزش 10،000 بیت کوین برابر با 384 میلیون دلار است. جالب است که با محاسبه همین مقدار با بالاترین قیمت 64،863 دلاری بیت کوین در ماه گذشته، خرید آن دو پیتزا 684 میلیون دلار آب می‌خورد!

هانیِچ در یک مصاحبه با بلومبرگ (Bloomberg) در ماه فوریه اظهار کرد که از خریدش پشیمان نیست؛ اما به مردم توصیه کرد که از پول نقد برای خرید پیتزا استفاده کنند.

در سال 2010 که ارزش هر بیت کوین تنها چند سنت بود، نگه‌داشتن بیت کوین برای مدت طولانی منطقی به نظر نمی‌رسید.

استیو ارلیک (Steve Ehrlich)، مدیرعامل دیجیتال وویجر (Digital Voyager) دراین‌باره گفت:

در آن زمان ارزش محسوس بیت کوین غیرقابل‌تصور بود و آینده آن نیز مشخص نبود. به عبارت دیگر، این یک آزمایش اجتماعی سرگرم‌کننده بود.

از زمان خریداری آن دو پیتزا به‌جز ارزش بیت کوین خیلی چیزها تغییر کرده است. بیت کوین به‌عنوان یک سیستم پرداخت همتا به همتا آغاز شد که هدف داشت جایگزین پول بدون پشتوانه تحت کنترل بانک‌ها شود؛ اما منابع محدود، استخراج پرهزینه و تقاضای بالا، دست‌به‌دست هم دادند تا قیمت بیت کوین و هزینه تراکنش‌ها افزایش‌یافته و این ارز دیجیتال به یک نوع طلای دیجیتال تبدیل شود که دیگر برای خرید پیتزا مناسب نیست.

روز پیتزای بیت کوین برای حامیان بیت کوین کش (رمز ارزی که در سال 2017 از شبکه بیت کوین جدا شد و آن را برای پرداخت‌های کوچک آماده کرد) معنی متفاوتی دارد. گروهی از حامیان بیت کوین کش هنوز هم مانند هانیِچ در سال 2010 زندگی می‌کنند.

هِیدن آتو (Hayden Otto)، یک سرمایه‌گذار بیت کوین کش دراین‌باره گفت که امسال روز پیتزای بیت کوین را با 30 نفر دیگر در رستوران Mama Teresa's Pizzeria در استرالیا که بیت کوین کش را به‌عنوان روش پرداخت قبول می‌کند، جشن گرفتند.

اما بیت کوین کش نیز مانند رمز ارزهای دیگر ناپیداری‌های خود را دارد. بیت کوین کش در 24 ساعت گذشته 13 درصد کاهش قیمت داشته و ارزش آن در حال حاضر 698 دلار است.

ارسال نظر