امضای توافق‌نامه میان SpaceX و ارتش آمریکا برای استفاده از شبکه استارلینک

رسانه کلیک - ارتش آمریکا و SapceX توافق نامه‌ای امضا کرده‌اند که بر اساس آن برای تست سرویس‌های ماهواره Starlink در طول 3 سال آینده از طریق ارتش آمریکا استفاده کنند. این توافق‌‌نامه بیشتر یک توافق‌نامه برای تحقیق و توسعه است تا یک قرارداد تجاری میان طرفین.

امضای توافق‌نامه میان SpaceX و ارتش آمریکا برای استفاده از شبکه استارلینک

شبکه Starlink متعلق به SpaceX که هنوز در مراحل توسعه است قرار است در عرض یک سال آینده برای کاربران خاص در کشورهای آمریکا و کانادا ارائه شود. به گفته SpaceX هدف از طراحی این شبکه ارائه اینترنت کم‌سرعت و پرسرعت در سطح جهانی با استفاده از مدار زمین است در واقع این شبکه به منظور پاسخگویی به نیازهای مشتریانی که در مناطقی صعب‌العبور و یا مناطقی که دسترسی به اینترنت در آن‌ها بسیار محدود است طراحی شده است. SapceX امیدوار است با راه‌اندازی این شبکه امکان استفاده از اینترنت راحت‌تر شود. در حال حاضر ارائه اینترنت از طریق ماهواره‌هایی که در فاصله بسیار زیادی از زمین قرار دارند ارائه می‌شود.

در حال حاضر ارتش آمریکا در حال بررسی این مسئله است که برای گسترش و ارتقا زیرساخت‌های لازم و همچنین ایستگاه‌های زمینی برای اتصال به ماهواره Starlink چه سرمایه‌گذاری‌هایی نیاز است. از آنجایی که دسترسی به برخی از مناطق برای ارتش آمریکا سخت و دشوار است، پروژه SpaceX برای ارائه اینترنت به این مناطق می‌تواند در کاهش بسیاری از چالش‌هایی که این ارتش با آن روبرو می‌شود مؤثر باشد.

البته استفاده از ایستگاه‌‌های زمینی برای ارائه اینترنت راه حل دیگری است که اگرچه برای ارتش آمریکا مفید نیست اما برای خدمات‌رسانی و رفع مشکلات در برخی از بخش‌های دیگر می‌تواند کمک کننده و مؤثر باشد.

پرتاب ماهواره Starlink قرار است با سرعت هرچه بیشتر در طول یک سال آینده انجام شود چون SapceX قصد دارد تا پروژه خود با نام شبکه صد ماهواره‌ای را همچنان ادامه دهد. هرقدر تعداد ماهواره‌هایی که در مدار زمین قرار می‌گیرند بیشتر باشد احتمال وقوع مشکل در ارائه سرویس کمتر خواهد شد. از آنجایی که زمین در حال چرخش است باید تمهیداتی در نظر گرفته شود که هر ماهواره بتواند بدون توجه به این مسئله سرویس‌دهی خود را بدون وقفه ادامه دهد.

ارسال نظر