انگلیس: اگر حمله شیمیایی به اوکراین اثبات شود، همه گزینه‌ها روی میز خواهد بود

معاون وزیر دفاع انگلیس درباره پاسخ به روسیه در صورت اثبات گزارش‌های حمله شیمیایی به اوکراین، هشدار داد.

انگلیس: اگر حمله شیمیایی به اوکراین اثبات شود، همه گزینه‌ها روی میز خواهد بود

به گزارش کلیک به نقل از ایرنا، دیروز گزارش‌های تایید نشده‌ای در رسانه‌ها منتشر شد، مبنی بر اینکه مواد شیمیایی با پهپاد بر سر افراد نظامی و غیرنظامی ماریوپول پرتاب شده و قربانیان از نارسایی تنفسی رنج می‌برند. رئیس‌جمهوری اوکراین متعاقبا هشدار داد که چنین گزارش‌هایی را باید جدی گرفت.

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به این گزارش‌ها در توییتر خود نوشت: «ما فورا با شرکای خود برای راستی‌آزمایی جزئیات کار می‌کنیم. هرگونه استفاده از چنین سلاح‌هایی در این درگیری به شدت بی‌رحمانه خواهد بود و ما پوتین و رژیم او را مورد بازخواست قرار خواهیم داد.»

جیمز هیپی، معاون وزیر دفاع انگلیس، امروز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز عنوان کرد که دولت انگلیس نتوانسته گزارش حمله شیمیایی روسیه به ماریوپول را تایید کند. اما در صورتی که صحتش ثابت شود، پوتین باید بداند که همه گزینه‌های ممکن از نظر نحوه واکنش غرب، روی میز است.

او گفت: «مهم است که بدانیم راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان از این تسلیحات استفاده کرد، از گاز اشک‌آور که یک اقدام ضدشورش است، تا سیستم‌های تسلیحات شیمیایی مرگبار و کاملا ویرانگر.»

این مقام نظامی انگلیس ادعا کرد که شواهد استفاده روسیه از تسلیحات شیمیایی در ماریوپول «کمرنگ» نیست و گزینه‌ها برای اینکه چه پاسخی داده شود، روی میز است.

هیپی درباره گزارش‌های ادعایی مربوط به نسل کشی در اوکراین نیز گفت که صحنه‌های پس از خروج نیروهای روسیه از بوچا، هوستومل و ایرپین وحشتناک بود.

وی افزود: «این وحشتناک‌ترین تلفات جانی است که از تاکتیک عمدی روس‌ها برای محاصره شهرها و تحمیل هزینه بر جمعیت غیرنظامی باقی مانده است.»

در روزهای اخیر بایدن واردات نفت روسیه به آمریکا را ممنوع کرد و تحریم‌ها علیه روسیه ادامه دارد. هم‌اکنون ۴۸ روز از آغاز حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد و شعله جنگ همچنان روشن است.

ارسال نظر