اولین زن فضانورد عربستانی به فضا رفت

روز گذشته و با کمک ایلان ماسک نخستین فضانوردان عربستان سعودی شامل یک زن و مرد به همراه دو فضانورد دیگر به ایستگاه فضایی بین المللی رفتند.

اولین زن فضانورد عربستانی به فضا رفت

ساعاتی پیش چهار فضانورد جدید طی ماموریتی موفق به ایستگاه بین المللی فضایی اعزام شدند. در این سفر ریحانه برناوی، محقق عربستانی حضور داشت که اولین زن در تاریخ این کشور محسوب می شود که به فضا سفر کرد. علی القرنی همکار وی و خلبان جنگنده، نیز دیگر فضانورد حاضر در این ماموریت بود.

ریحانه برناوی در یک کنفرانس مطبوعاتی پیش از اعزام به مدار زمین اعلام کرد: به عنوان اولین زن فضانورد عربستانی که نماینده منطقه هستم، بسیار خوشحالم و این فرصت را برای خود ارزشمند می دانم.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: جدای از هیجانی که برای تحقیقات پیش رو در ایستگاه فضایی دارم، مشتاقانه منتظر به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با سایرین از جمله کودکان هستم.

گفتنی است اگرچه ریحانه برناوی نخستین زن فضانورد عربستانی محسوب می شود اما پیش از این مردان فضانورد این کشور توانسته بودند به فضا سفر کنند. در سال ۱۹۸۵، شاهزاده سلطان بن سلمان بن عبدالعزیز، خلبان نیروی هوایی عربستان، در یک سفر فضایی سازماندهی شده توسط ایالات متحده به فضا سفر کرد.

در میان تیم چهار فضانوردی که دیشب به فضا رفتند، دو نفر دیگر شامل پگی ویتسون، فضانورد سابق ناسا، و جان شافنر، خلبان اهل تنسی حضور داشتن ویتسون، با تجربه ترین فضانورد این تیم محسوب شده و این چهارمین پرواز او به ایستگاه فضایی بین المللی است.

گفتنی است این ماموریت خصوصی توسط Axiom Space سازماندهی شده و فضانوردان در یک پرواز چند میلیون دلاری از ایالات متحده به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی عازم شدند.

این افراد قرار است ده روز را در ایستگاه فضایی سپری کرده و سپس به زمین بازگردند. این تیم چهار نفره قرار است طی مدت زمان اقامت خود در فضا حدود ۲۰ آزمایش را انجام دهند که یکی از مهمترین آن ها شامل مطالعه رفتار سلول های بنیادی در شرایط گرانش صفر است.

در حال حاضر هفت فضانورد دیگر در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور دارند که شامل سه فضانورد روس، سه آمریکایی، و سلطان النیادی فضانورد اماراتی می شوند که اولین تبعه عرب بود که ماه گذشته به پیاده ‌روی فضایی رفت.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر