اولین فضانورد ترکیه تا پایان 2023 به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد رفت.

به گفته رئیس‌جمهور ترکیه «رجب طیب اردوغان»، تا پایان سال اولین فضانورد خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستد.

اولین فضانورد ترکیه تا پایان 2023 به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد رفت.

براساس گزارش ABC News، «آلپر گزراوچی» 43 ساله که خلبان نیروی هوایی است، به‌عنوان اولین شهروند ترکیه به فضا سفر خواهد گرفت. درصورتی‌که گزراوچی به هر دلیلی نتواند از این فرصت استفاده کند، پشتیبان او، «تووا جهانگیر آتاسفور» 30 ساله که یک مهندس سیستم‌های هوانوردی در شرکت صنایع جنگ‌افزار روکتسان است، به فضا خواهد رفت.
اردوغان این خبر را در جریان نمایشگاه هوانوردی و فضایی Teknofest در استانبول اعلام کرد که اولین حضور عمومی او پس از بیماری اخیرش محسوب می‌شود. او در کنار «الهام علی‌اف»، رئیس جمهور آذربایجان و «عبدالحمید دبیبه»، نخست وزیر موقت لیبی، در این نمایشگاه حضور پیدا کرد.

مأموریت فضانورد ترکیه‌ای در ایستگاه فضایی بین‌المللی
اردوغان گفت:

«دوست ما که به اولین مأموریت فضایی سرنشین‌دار ترکیه می‌رود، به مدت 14 روز در ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد ماند. فضانورد ما در این مأموریت 13 آزمایش مختلف را که توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی محترم کشورمان تهیه شده است، انجام خواهد داد.»
اردوغان، گزراوچی را یک خلبان قهرمان ترکیه‌ای توصیف کرد که در فرماندهی نیروهای هوایی این کشور به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است. وب‌سایت آژانس فضایی ترکیه نیز او را به‌عنوان یک کهنه‌سرباز 21 ساله نیروی هوایی و خلبان F-16 توصیف کرده که در مؤسسه فناوری نیروی هوایی ایالات‌متحده حضور داشته است.
این خبر درحالی گزارش شده که ترکیه با یک رکود اقتصادی طولانی‌مدت دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و پس از زلزله فوریه که بیش از 50 هزار نفر را به کام مرگ کشید، دولت آن مورد انتقاد زیادی قرار گرفته است. اردوغان همچنین از چندین پروژه آینده ترکیه مانند اولین نیروگاه هسته‌ای و تحویل گاز طبیعی از ذخایر دریای سیاه رونمایی کرد.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر