اولین مرکز تبادل داده بین‌المللی کشور جهت رفع انحصار واردات اینترنت افتتاح شد

رسانه کلیک - اولین مرکز تبادل داده بین‌المللی کشور جهت رفع انحصار واردات اینترنت افتتاح شد. این خبری بود که محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، امروز در قالب توییتی منتشر کرد.

اولین مرکز تبادل داده بین‌المللی کشور جهت رفع انحصار واردات اینترنت افتتاح شد

وزیر جوان در صفحه‌ی شخصی خود در توییتر نوشت: «اولین مرکز تبادل داده (IXP) بین‌المللی ایران در منطقه‌ی اقتصادی پیام، آماده ورود به مدار فعالیت شد.»

وی تأکید کرد: «این مرکز مهم‌ترین زیرساخت «رفع انحصار» واردات اینترنت در کشور و اولین گام برای رفع انحصار است.»

IXP چیست؟

در شرایطی که تبادل آمار و اطلاعات از اهمیتی روزافزون برخوردار است و هر روز هم جایگاهی محکم‌تر می‌یابد، نقطه تبادل اطلاعات اینترنتی (Internet Exchange Point) یک زیرساخت فیزیکی و در واقع نوعی مرکز ارتباطی پیشرفته است که از طریق آن مراکز ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی (یا همان ISPها) و شبکه‌های تحویل‌دهنده محتوا (یا CDNها) قادر می‌شوند ترافیک اینترنت را بین شبکه‌هایشان ردوبدل کنند.

نقطه تبادل اینترنت از طریق کم کردن مبادلات و با ایجاد بستری بی‌واسطه، بخشی از بار ترافیک ارائه‌دهندگان سرویس اینترنت را کاهش می‌دهد و در نتیجه میانگین هزینه تحویل هر بیت (bit) از سرویس آن‌ها کاسته می‌شود.

هدف IXP این است که شبکه‌ها را به طور مستقیم به یکدیگر متصل کرده و در این روش به جای اینکه تبادل اطلاعات از طریق یک یا چند شبکه واسط صورت بگیرد و در چند مرحله به دست کاربران برسد، همه‌چیز مسیری سریع‌تر پیدا کند. همچنین با افزایش تعداد مسیرهای موجود از طریق نقطه تبادل اینترنت، این فرآیند باعث بهبود کارآیی مسیریابی و تحمل خطا می‌شود.

چه کسانی قادر به ایجاد مرکز تبادل داده ( ISP ) هستند؟

طبق مصوبه ۴-۳۱۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اشخاص حقوقی ایرانی مجاز هستند مراکز تبادل داده ایجاد کنند و شرکت ارتباطات زیرساخت نیز موظف به ایجاد و نگهداری از این مراکز در چارچوب طرح کلان معماری شبکه ملی اطلاعات است.

علاوه بر این تمام اشخاص حقوقی ایرانی با داشتن AS Number یا سامانه خودگردان مستقل، مجاز به اتصال و تبادل ترافیک بر بستر IXP هستند. بنابراین تمام صاحبان محتوا، پیام‌رسان‌ها، پلتفرم‌ها و نیز فراهم‌کنندگان خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات می‌توانند با اتصال به مراکز IXP، برای تبادل و peering پهنای باند محتوای خود اقدام کنند.

وزیر ارتباطات در آبان ماه سال گذشته گفته بود که تا پایان دوره فعالیت دولت کنونی اقداماتی برای برداشتن انحصار در حوزه دیتا انجام می‌شود تا شرکت ارتباطات زیرساخت انحصاری عمل نکند.

محمدجواد آذری جهرمی افزوده بود: «با این رفع انحصار، از تبدیل این شرکت به یک شرکت مخابرات دیگر جلوگیری شده و تا پایان این دولت اقداماتی برای برداشتن انحصار در حوزه دیتا نیز انجام می‌شود.»

وی همچنین در آن مقطع در خصوص منطقه اقتصادی پیام که اولین مرکز تبادل داده بین‌المللی کشور در آن راه‌اندازی شده است، توضیح داده بود: «ما اولین مرکز داده بین‌الملل (IXP) را با نام منطقه ویژه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجموعه فرودگاه پیام دایر کردیم. این مرکز یکی از اجزای شبکه ملی اطلاعات است که در سند مصوب آمده است. زیرساخت این شبکه فراهم است و کارهای فنی آن نیز انجام شده تا ما را به سمتی ببرد که تا مرداد ۱۴۰۰ انحصار را از شرکت زیرساخت برداریم. هر چند کار دشواری است، اما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم.»

بر اساس این گفته‌های او حالا افتتاح اولین مرکز تبادل داده بین‌المللی را می‌توان گامی مهم در زمینه رفع انحصار اینترنتی برشمرد.

ارسال نظر