اینمادی که خودش اینماد ندارد!

رسانه کلیک - اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی که برای جلب اعتماد کاربران سایت های مختلف به کار می رود، این روزها با پروسه عجیب و غریب و طولانی اش باعث شده خیلی ها قیدش را زده و عطایش را به لقایش ببخشند.

اینمادی که خودش اینماد ندارد!

نام اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی) را حتما بارها شنیده اید و در سایت های مختلف با لوگوی آن برخورد کرده اید. اینماد نشانه ‌ای نمادین است که منحصرا توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر شده و به کسب و کارهای مجازی (کسب و کار اینترنتی و موبایل) مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آن‌ها اعطا می‌گردد؛ این نماد پس از بررسی وب‌سایت و احراز هویت و صلاحیت مالک (حقیقی یا حقوقی) آن برای مدت یک سال صادر می‌گردد. طبق مصوبه 288 کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات که در تاریخ 5/12/1397 به تصویب رسیده است، مدت اعتبار نماد به دو سال افزایش یافته و هزینه 175 هزار تومان دریافت می شود.

اینماد بیشتر در سایت های B2C که قصد فروش محصول یا خدماتی را به مشتریان به صورت پرداخت آنلاین دارند و برای پرداخت وجه به یک درگاه بانکی متصل می گردد مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما این روزها گرفتن همین اینماد با پروسه طولانی همراه شده و همین موضوع باعث شده سایت های متفاوت قیدش را بزنند.

برای آشنا شدن با دلایلی که کاربران به اینماد اعتراض دارند، کافیست هشتگ اینماد را وارد شبکه های اجتماعی کنید تا ببینید صاحبان کسب و کارهای مختلف چگونه از پروسه طولانی و سوال های بی پاسخشان گلایه دارند.

افشین در رابطه با پاسخ ندادن پشیبانی اینماد به پیگیری هایشان نوشته: «‏‎من بابت تمدید اینماد ٢ هفته پیگیری می‌کردم و تماس می‌گرفتم، اصلا کسی نه تلفن جواب میده نه تیکت»

نازنین در این رابطه نوشته: «خراب شه این ‎اینماد که هر رفع نقص که فقط به نداشتن دانشون برمیگرده 2 ماه زمان میبره، تماس با پشتیانی یه خط تلفن آزاد شبانه روزی میخواد با یه گوش بیکار که هی یه صدای مزخرف اعلام کنه شما نفر 10000000 در صف انتظارین این بود واقعا دولت الکترونیک؟»

کاربر دیگری با اشاره به باگ های این سایت به طور کنایه آمیز نوشته: «باز داستان عشق من و تو! باز ‎اینماد و باگهاش، چقدر این سایت اینماد و پشتیبانیش ضعف داره»

مهدی با اشاره به این نکته که اینماد این روزها تبدیل به سنگی جلوی پای استارتاپ ها شده، نوشته: «استارتاپ ها و شرکت های نوپا چه گناهی کرده اند که هر روز باید ترس از قوانین جدید، مجوزهای جدید و محدودیت هایی رو داشته باشن که هیچ کمکی به فعالیتشون نمیکنه و فقط شرایط کار رو براشون سخت تر میکنه؟#اینماد»

کاربر دیگری با اشاره دوباره به ضعف های پشتیبانی اینماد این نوشته را به اشتراک گذاشته است: «این ‎#اینماد مسخره، با این عرض و طولش، نمی‌تونه یه ایمیل بزنه بگه آقا اعتبار نمادت داره تموم می‌شه؟ باید از کاربرمون بفهمیم؟ خداییش درگیری‌های مارو...»

پارسا با انتشار عکسی از سایت اینماد که دچار اختلال است، این توضیح را داده: «ای‌نماد که اجباری هست، که نباید این همه مدت اختلال داشته باشه. این همه هم عدم شفافیت طی پروسه باشه. تراست‌لوگوها ذاتن قرار بود اعتماد، کیفیت و چیزی فراتر از نرم رو وعده بده. ای‌نماد چقدر اینطوریه؟ ‎#تراست_لوگو ‎#ای‌نماد»

مهرشاد نیز در این رابطه این توییت را به اشتراک گذاشته است: «جدی‌ اینماد جز کند کردن روند کارها چه تاثیری رو اکوسیستم گذاشته؟ ۱۰ روزه حتی نمی تونم پیداشون کنم. ‎#اینماد»

غایله به اینجا ختم نشده و اعتراض به اختلالات این سایت بیش از این صحبت هاست.

رضا با ضمیمه کردن عکسی از سایت اینماد که ارور داده نوشته: «بیش از ۱۰ روزه که ‎#اینماد شون این طوریه. پروژه دانشجویی خدایی استیبل‌تره»

تعدادی از کابران نیز به مبلغ دریافتی اینماد معترضند.

نیما در این رابطه این توییت را همراه با یک عکس به اشتراک گذاشته است: «اینماد خودش کسب‌وکارها رو تلکه میکنه، بعد شکایت کاربر رو میفرسته چرا پول مردم رو پس ندادی! به خدا اگر یک ریال از این مبلغ رو با رضایت بدم و اصلا بدونم برای چی دارم پرداختش میکنم.»

علی نیز در اعتراض به این مبلغ نوشته: «از این پس برای دریافت ‎#اینماد باید 175 هزار تومان پرداخت کنید. یعنی درآمد صادر کننده نماد از بیش از 51 هزار کسب و کارهای فعلی دارای نماد ظرف دو سال آینده (بابت تمدید) حدود 9 میلیارد تومان می شود. این عدد تنها در صورتی توجیه دارد که صدور نماد به بخش خصوصی واگذار شود.»

کابر دیگری با لحن طعنه آمیزی نوشته: «کاری که ‎#اینماد داره با کسب و کار های آنلاین ایرانی انجام میده، هیتلر با بشریت انجام نداد. دمتون گرم که تو این وضع اقتصادی اینقدر کنارمون هستین!»

حامد؛ یکی از کاربرانی است که با نگاهی تیزبین به نکات مهمی اشاره کرده است. حامد در توییتش نوشته: «به اطلاعات بی‌اهمیت می‌گن trivia. می‌خوام ۲ تا trivia درباره ‎#اینماد بهتون بگم

۱- لوگوی سایتشون، لوگوی خود اینماد هست با ۵ ستاره! البته هیچ کس بیشتر از ۲ ستاره رو نگرفته و معلوم نیست اون ۳ تای دیگه به چه دردی می‌خوره

۲- سایت خودشون، نماد نداره در حالی که پرداخت آنلاین داره!»

با تمام این اوصاف و مشکلاتی که کاربران در رابطه با اینماد دارند؛ اینمادی ها باید به فکر سروسامانی جدی به اوضاع پیش آمده باشند تا کاربران برای همیشه از دور خارجش نکرده و بی خیالش نشوند.

ارسال نظر