بازآوری خاطرات فراموش شده امکان پذیر می شود؟

محققان امریکایی پروژه جدیدی را آغاز کرده اند که با استفاده از ایمپلنت مغزی می توان به قابلیت بازیابی و بازگشت خاطرات فراموش شده دست پیدا کرد.

بازآوری خاطرات فراموش شده امکان پذیر می شود؟

به گزارش کلیک به نقل از خبرگزاری مهر، دارپا (سازمان پروژه‌ های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی) پروژه جدیدی را با نام (Restoring Active Memory (RAM آغاز کرده که از اهمیت بالایی برخوردار بوده و توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. محققان دارپا با استفاده از این پروژه موفق به ساخت یک رابط عصبی قابل کاشت در مغز می شوند که منحصرا برای بازیابی و همینطور بازگشت خاطرات فراموش شده طراحی شده است. این ایمپلنت می تواند برای افرادی که در اثر حوادث یا ضربات سنگین خاطرات گذشته خود را فراموش کرده اند، مفید باشد.

بنا به گزارشات منتشر شده از سوی دارپا، صدمات ناشی از ضربه های مغزی TBI سالانه بیش از ۱.۷ میلیون نفر قربانی می گیرد. از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون بیش از ۲۷۰۰۰۰ هزار نظامی امریکایی دچار آسیب های مغزی ناشی از ضربه شدید شده اند.

عارضه TBI مانع از به یاد آوردن خاطراتی می شود که پس از ضربه مغزی به شخص وارد شده و همینطور توانایی بیمار را برای شکل گرفتن خاطرات جدید نیز محدود می کند. دارپا در تلاش است تا با توسعه پروژه RAM فرآیند جدیدی را دنبال کند که به پر کردن شکاف های ایجاد شده در صدمات مغزی کمک کرده و روند بهبود را نیز تسریع می کند.

در صورت موفقیت آمیز بودن پروژه دارپا، بیمارانی که دچار عارضه TBI هستند دیگر نباید نگران خاطرات فراموش شده خود یا عدم شکل گیری خاطرات جدید باشند. پروژه RAM در حالی توسعه پیدا می کند که تنها بخشی از پروژه بزرگتری با نام BRAIN Initiative است.

فرآیند بازیابی و بازگشت خاطرات گذشته در دو مرحله انجام می شود. دارپا قصد دارد در مرحله اول، الگوی محاسباتی چند مقیاسی را گسترش دهد که باعث کدگذاری خاطرات توسط نورون ها شده و این عملکرد را توضیح می دهد. محققان دارپا معتقدند، در صورتی که این مرحله با موفقیت انجام شود در مرحله بعدی می توان به ساخت یک رابط عصبی دست پیدا کرد که از قابلیت پر کردن شکاف های ایجاد شده در یادآوری خاطرات را برخوردار باشد.

این پروژه با تعدادی از داوطلبان انسانی مبتلا به آسیب های مغزی TBI به مرحله آزمایشات بالینی نیز خواهد رسید. از سوی دیگر، این مطالعات بر نمونه های حیوانی نیز در حال انجام است. مراحل اولیه این پروژه از سپتامبر سال جاری آغاز شده است.

ارسال نظر