«بازاریابی مدرن» نیاز اصلی استارتاپ‌ های نرم‌ افزاری

 رسانه کلیک - هرچه فضای رقابتی استارتاپ‌ ها بیشتر و نوع تعاملات بازار پیچیده‌ تر می‌شود، باید انتظار داشته باشیم بازاریابی مدرن تر شود.

«بازاریابی مدرن» نیاز اصلی استارتاپ‌ های نرم‌ افزاری

چیزی که امروزه تحت عنوان «بازاریابی مدرن» مطرح می‌شود، یک مسیر دگرگون شده و یا صرفا مبتنی بر فناوری نیست؛ بلکه بازاریابی مدرن را باید استراتژی در نظر بگیریم که «روش قابل ارزیابی و قابل سنجشی را برای درک مخاطب و تراز محصول یا خدمات» ارائه می کند. از طرفی می‌توان گفت «بازاریابی مدرن» پس از رقابت سنگین اپلیکیشن‌ها و استارتاپ‌های نرم افزاری، نسخه جدیدی است که می توان پیچید و به آن توجه کرد.

امروز فارغ از بررسی مفاهیم و تعاریف به سرفصل‌ های اصلی بازاریابی مدرن ویژه استارتاپ‌های نرم‌افزاری خواهیم پرداخت و مسائلی را که در «رویداد‌های مختلف بازاریابی مدرن» بیشتر به آن توجه شده را به شکل خلاصه و در عین حال ساده و قابل فهمی بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

محصول و زیر ساخت، پیش نیاز اصلی!

از نگاه کسب و کار و اصل کلی آمیخته بازاریابی، یکی از مهم‌ترین مسائلی که بیشتر باید به آن توجه شود، خود محصول است. مسئله نیازسنجی، ارزیابی کشش بازار و برنامه ورود به بازار (Go to market plan) مهم‌ترین گام‌های اجرایی را شکل می‌دهند که در برنامه کسب‌کار (BP) باید مورد توجه قرار گرفته و پایه ‌های اصلی بازاریابی محصول شما را شکل دهند. هر کدام از این موضوعات، سرفصل‌های زیادی دارند و شاید بتوان ساعت ها روی آن بحث کرد.

از نگاه فنی و ساخت نرم‌افزار، دیدگاه میکروسرویس (Micro service) یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در «بازاریابی محصول» هم تاثیرگذار است. دیدگاه توسعه اپلیکیشن با رویکرد مانیلیتیک ( monolithic) باید کنار گذاشته و کاربرد بخش ‌های مختلف نرم‌ افزار، توسعه و بهبود را در لیست اولویت بندی قرار داد. این روزها از طریق اِی پی آی می‌توان کانال‌ های عرضه را برای یک استارتاپ نرم افزاری، چند برابر کرد. در واقع این مسئله به اقتصاد اِی پی آی اشاره دارد و از طرفی زمینه ‌های بازاریابی محصول شما را نیزمی سازد. بنابراین وقتی نرم افزار و اپلیکیشن شما به صورت میکروسرویس نوشته شده باشد، دقیقا در مسیر نیاز مخاطبان شما قرار گرفته و بخش‌های مختلف را می‌توان به صورت اِی پی آی به دیگران ارائه داد.

استراتژی بازاریابی مدرن را فراموش نکنید!

اگر عضو تیم‌های استارتاپی هستید و یا در رویدادهای مختلف مرتبط با بازاریابی، شرکت می کنید؛ حتما متوجه شده‌اید که مفاهیم و تعابیر جدیدی روزبه‌روز به سرفصل‌ های سخنرانان و مدرسان اضافه می‌شود. این سرفصل‌ های جدید عموما در راستای حوزه‌ های مرتبط با بازاریابی دیجیتال است و از «استراتژی بازاریابی محتوا» تا «آنالیز مخاطبان در فضای مجازی» را در خود جای می دهد. باید در نظر داشت «استراتژی بازاریابی مدرن» برای استارتاپ‌ های نرم ‌افزاری، وقتی در ابتدای کار با محدودیت‌ های مالی، زمانی و نیروی انسانی مواجهند؛ بیشتر در فضای مجازی خلاصه می‌شود. اما انتظار می‌رود که این استراتژی با «سهل انگاری» مواجه نشود و تیم‌های استارتاپی نسبت به شناخت شیوه‌های مدرن جذب، اعتماد سازی و فروش، اطلاعات خود را به نقطه مناسب و قابل قبولی برسانند. البته این موضوع برای استارتاپ‌ های بالغ نرم‌افزاری و یا استارتاپ‌ های که توسط « استودیوها» حمایت می‌شوند، قواعد خاص خودش را دارد. در این رابطه باید در نظر داشت که حضور «نیروی متخصص» جزو جدایی ناپذیر این موضوع است و یک الزام شناخته می شود.

پلتفرم‌‌ها و نحوه بازاریابی در آن‌ها را بشناسید!

یکی از گزینه ‌هایی که استارتاپ‌های نرم افزاری به عنوان «سکوی پرش» باید به آن‌ها نگاه کنند، پلتفرم‌ های مرتبط با عرضه اپلیکیشن و نرم‌افزار هستند. پلتفرم‌هایی که تحت عنوان اپلیکیشن مارکت و اَپی مارکت فعالیت دارند، یکی از گزینه‌های اصلی برای تبلیغ و بازاریابی محسوب می‌شوند.

پلتفرم عرضه اپلیکیشن

کافه بازار، سیب اپ، گوگل پلی، اپ استور و... از پلتفرم‌های عرضه اپلیکیشن هستند که تحت عنوان «اَپ مارکت» شناخته شده اند. استارتاپ‌ های نرم افزاری لازم است تا پیش از موعد لانچ محصول، اطلاعات کاملی را از هر کدام از اَپ مارکت‌ها به دست آورند. این اطلاعات باید با دسته بندی؛ نحوه ثبت اپلیکیشن، زمان نمایش و قوانین، فعالیت رقبا و مسئله مهم‌تر؛ نحوه بهینه سازی اپلیکیشن برای اپ استورها (ASO) گردآوری شود. این موضوع به علت نوظهور بودن، به طور کامل به بلوغ نرسیده و به اندازه‌ بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر، ساختارمند نیست. بنابراین تا جای ممکن سعی کنید اطلاعات مختلف را از جنبه‌ های گوناگون کنار هم قرار دهید تا «پازل دریافت بهترین نتیجه از اپ استور‌ها » را کامل کنید.

پلتفرم عرضه اِی پی آی ( اَپی مارکت)

این پلتفرم نوظهور در ایران از سال ۹۸ فعالیت رسمی خود را تحت عنوان اَپی اِکو آغاز کرد. این پلتفرم عرضه و تقاضای اِی پی آی که «اَپی مارکت» نامیده شده، از جنبه‌های مختلفی برای استارتاپ‌های نرم‌افزاری اهمیت دارد. علاوه بر امکان ساخت اپلیکیشن با هزینه و زمانی کمتر و یا درآمدزایی از طریق عرضه اِی پی آی، امکان بازاریابی و تبلیغ محصول نرم‌افزاری شما (با قرار دادن اِی پی آی در این پلتفرم) را نیز تدارک دیده است. با این اوصاف، اگر به نکته مهم بازاریابی مدرن توجه دارید، این امکان برای نرم ‌افزار میکروسرویسی شما وجود دارد که مزیت‌های فراوانی را از اَپی اِکو به دست آورید.

در پایان!

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که «بازاریابی مدرن» نیاز اصلی استارتاپ‌های نرم‌افزاری است. شاید با کمی جستجو در اینترنت علت‌های اصلی شکست استارتاپ را جستجو کنید، به این نتیجه می‌رسید که عدم داشتن «دیدگاه کسب و کار»، عمده موارد را تشکیل می‌دهد. شرکت در رویدادهای مختلف، کسب اطلاعات جامع و داشتن فردی آگاه به بازاریابی در تیم استارتاپی نوپا، می‌تواند موفقیت تیم را تا حد زیادی تضمین کند.

ارسال نظر