بازگشت ال جی و سامسونگ به بازار ایران برای پرداخت بدهی

حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی لوازم خانگی ایران می گوید: آمریکا در حال بسترسازی برای بازگشت دو برند کره‌ای سامسونگ و ال‌جی به ایران است تا این شرکت‌ها بتوانند بدهی ایران را تنها از طریق واردات کالا به ایران پرداخت کنند.

بازگشت ال جی و سامسونگ به بازار ایران برای پرداخت بدهی

همین سال ۹۸ بود که خبر رسید دو شرکت کره‌ای سامسونگ و ال‌جی، چمدان‌شان را به مقصد سئول بسته اند. رفتنی که به بهانه خروج آمریکا از برجام و تحریم‌ها مهیا شده بود. اما حالا فعالان صنفی حوزه لوازم خانگی احتمال می‌دهند که این دو برند کره‌ای به ایران برگردند.

در واپسین روز‌های بهمن دو سال قبل، نمایندگی‌های سامسونگ و ال جی در ایران، تابلو‌های برندشان را پایین کشیدند. گرچه ابتدا گفته می‌شد که این اقدام موقت است و این دو برند کره‌ای قصد خروج از ایران را ندارند. اما بعد مشخص شد که رفتن سامسونگ و ال‌جی موقتی نبوده و فعلا قصد بازگشت را هم ندارند.

در آن زمان، وزارت امورخارجه و وزارت صمت به این اقدام دو برند کره‌ای واکنش نشان دادند.

اما با شروع مجدد مذاکرات احیای برجام در فروردین ماه امسال، بار دیگر موضوع بازگشت سامسونگ و ال‌جی به ایران سر زبان‌ها افتاد. موضوعی که با موضع‌گیری معاون قضایی دادستان کل کشور روبرو شد.

او گفته بود که این دو شرکت [سامسونگ و ال‌جی] در شرایط سخت مردم را تنها گذاشتند و در حوزه قضایی ما اجازه نمی‌دهیم این نوع شرکت‌ها بخواهند به کشور بیایند.

سنجش احتمال بازگشت سامسونگ و ال‌جی به ایران

درست ۶ ماه پس از پیش بینی بازگشت سامسونگ و ال‌جی به ایران، حالا سخنگوی انجمن صنفی لوازم خانگی ایران مدعی شده که آمریکا در حال بسترسازی برای بازگشت دو برند کره‌ای به ایران است.

حمید رضا غزنوی در این رابطه گفته که آمریکا برای آزاد کردن بخشی از پول‌های ایران، مجوزی را به شرکت‌های کره‌ای داده که بر اساس آن این شرکت‌ها می‌توانند بدهی ایران را تنها از طریق واردات کالا به ایران پرداخت کنند.

طبق اعلام او، در این مجوز همچنین قید شده است: شرکت‌های جدید امکان صادرات محصولات خود به ایران را ندارند، بلکه همان شرکت‌های پیشین باید اقدام به صادرات محصولات خود به ایران کنند. آمریکا برای این مجوز نیز ضرب‌الاجل ۹۰ روزه تعیین کرده است.

این در حالی است که مهدی صادقی نیارکی، معاون وزیر صمت اخیرا پیش بینی کرده سیاست‌های حمایتی از صنایع داخلی نظیر لوازم خانگی ادامه پیدا کند، در مقابل نیز ممنوعیت واردات کالاهای خارجی تداوم یابد.

او در این باره گفته که محدودیت‌های ارزی، ضرورت‌ها و اولویت تامین مواد اولیه در کشور ممکن است این ممنوعیت را در سال آتی در صورت تصویب در جلسه شورای هماهنگی ادامه‌دار کند.

البته معاون وزیر صمت این را هم گفته که ممکن است بر اساس منابع و مصارف ارزی و ظرفیت تولید کشور برای این موضوع تصمیم‌گیری شود.

از طرفی این احتمال وجود دارد که دولت برای جبران کسری بودجه در مقطع فعلی تصمیم به واردات کالا از کره جنوبی بگیرد. در چنین شرایطی دولت می‌تواند به جای استقراض از بانک مرکزی، کسری بودجه خود را جبران کند.

بازگشت سامسونگ و ال‌جی به تولید داخل ضربه می‌زند؟

فعالان حوزه لوازم خانگی معتقدند که بازگشت سامسونگ و ال‌جی منجر به تضعیف تولیدکنندگان داخلی می‌شود. البته آن‌ها با راه اندازی کمپین «نه به واردات» تلاش می‌کنند تا از ورود دوباره برند کره‌ای به ایران جلوگیری کنند.

کمپین نه به واردات ابراز امیدواری می‌کند که دولت سیزدهم با توجه به وضعیت حساس کنونی و با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تحقق شعار سال، مانعی جدی بر سر واردات هدف‌دار محصولات کره‌ای به ایران باشد.

این در حالی است که برخی فعالان رسانه‌ای و کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقدند که رقیب خارجی منجر به بهبود کیفیت محصولات داخلی می‌شود.

آن‌ها معتقدند که حذف برند‌های خارجی، در قدم اول قاچاق کالا را افزایش می‌دهد و در قدم دوم رقابت را از بین می‌برد.

همچنین بخوانید: مصادره ارزهای دیجیتال در کره جنوبی | ۴۷ میلیون دلار دارایی فرارکنندگان مالیاتی توقیف شد

منبع: فرادید

ارسال نظر