با اعلام مقررات جدید فعالیت در ویکی پدیا قانونمند می‌شود

رسانه کلیک - بنیاد اداره کننده دایره المعارف آنلاین ویکی پدیا نخستین دستورالعمل جهانی را با هدف پاسخگویی به انتقاد از عدم مقابله با سواستفاده از این سایت و فقدان تنوع، رونمایی کرد.

با اعلام مقررات جدید فعالیت در ویکی پدیا قانونمند می‌شود

پلتفرمهای آنلاین برای رفتارهای توهین آمیز، خشونت کلامی و اشکال دیگر محتوای مشکل ساز به شدت زیر ذره بین رفته اند و وادار شده اند مقررات محتوا را اصلاح کرده و نظارت دقیقتری را انجام دهند.

برخلاف رویکرد بالا به پایین غولهای شبکه اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر در خصوص اداره محتوا، دایره المعارف آنلاین ویکی پدیا که ماه گذشته ۲۰ ساله شد، در خصوص مسائل مربوط به رفتار کاربران، عمدتا به داوطلبانی متکی است که پولی دریافت نمی کنند.

بنیاد ویکی مدیا اعلام کرد پس از این که هیات امنا در ماه مه سال گذشته به ایجاد استانداردهای الزام آور جدید رای دادند، بیش از ۱۵۰۰ داوطلب ویکی پدیا از پنج قاره و ۳۰ زبان در ایجاد مقررات جدید مشارکت کردند.

کد رفتاری جدید ویکی پدیا آزار در داخل و خارج این سایت را ممنوع کرده و کاربران را از رفتارهایی مانند نفرت پراکنی، استفاده از ناسزا و حمله به ویژگیهای شخصیتی و تهدید به خشونت فیزیکی و آزار و اذیت یا دنبال کردن فردی در مقالات مختلف برای انتقاد از کار وی برحذر می دارد. همچنین معرفی عامدانه اطلاعات غلط و جانبدارانه در محتوای ویکی پدیا ممنوع است. ویکی پدیا در مقایسه با پلتفرمهای شبکه اجتماعی که برای محدود کردن انتشار اطلاعات غلط دست و پنجه نرم می کنند، سایت نسبتا قابل اعتمادتری به شمار می رود.

کاترین ماهر، مدیر اجرایی بنیاد ویکی مدیا در مصاحبه با رویترز اظهار کرد: نگرانی کاربران از این که مقررات جدید به معنای اعمال محدودیت بیشتر در این سایت است، بی پایه و اساس است.

ویکی پدیا ۲۳۰ هزار ویرایشگر داوطلب دارد که روی مقالات این سایت کار می کنند و بیش از ۳۵۰۰ ناظر دارد که می توانند اقداماتی نظیر مسدود کردن محتوا یا محدود کردن ویرایش برخی از صفحات را انجام دهند. شکایات مطرح شده اغلب توسط گروهی از کاربران منتخب گروههای ویکی پدیا مورد رسیدگی قرار می گیرند.

بر اساس گزارش رویترز، ویکی مدیا اعلام کرد مرحله بعدی این پروژه کار برای اجرای مقررات خواهد بود.

ارسال نظر