بررسی طرح صیانت از دو هفته دیگر آغاز می‌شود

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با دفاع از اقدام مجلس در خصوص ایجاد ضوابط کنترل فضای مجازی، از آغاز بررسی طرح صیانت تا دو هفته دیگر خبر داد.

بررسی طرح صیانت از دو هفته دیگر آغاز می‌شود

مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در نشستی که با حضور کارشناسان موافق و مخالف طرح صیانت از فضای مجازی برگزار شده بود، با اعلام اینکه بررسی طرح صیانت از دو هفته دیگر آغاز می‌شود، در خصوص بررسی این طرح در قالب اصل ۸۵ قانون اساسی توضیح داد.

نصیرایی گفت: «فعلاً شیوه بررسی این طرح در قالب اصل ۸۵ قانون اساسی را تصویب کردیم و هنوز جزئیات آن بررسی نشده است. قرار است کمیسیون مشترکی تشکیل شود و از کمیسیون‌های تخصصی مختلف مجلس نمایندگانی در آن حضور داشته باشند و از دو هفته‌ آینده بررسی طرح در قالب این کمیسیون آغاز خواهد شد.»

نصیرایی تأکید کرد: «اینکه گفتیم طرح در قالب اصل ۸۵ بررسی شود به این معنی نیست که می‌خواهیم مخفی‌کاری کنیم. می‌خواهیم طرح را به صورت مفصل با حضور کارشناسان بررسی کنیم. حتی برخی از دوستانی که موافق اصل ۸۵ بودند، در مورد بندهایی از این طرح بحث دارند. از کارشناسان دعوت می‌کنیم و می‌توانند در مورد واو به واو این طرح بحث کنند تا در نهایت بتوانیم بر اساس اظهارنظرها و اصلاحات انجام‌شده به جمع‌بندی نهایی برسیم.»

او با بیان اینکه مجلس برای بررسی این طرح عجله ندارد، افزود: «با این حال باید ساماندهی فضای مجازی از نقطه‌ای آغاز می‌شد. تشکیل این کمیسیون مشترک فرصتی فراهم می‌کند تا از طریق هم‌اندیشی با متخصصان به طرحی پخته‌تر دست پیدا کنیم. من به عنوان سخنگوی کمیسیون فرهنگی تضمین می‌دهم که از حضور متخصصان و اصناف مربوطه در روند بررسی این طرح در جلسات کارشناسی بهره‌مند خواهیم شد.»

بیشتر بخوانید: اصل ۸۵ قانون اساسی چیست؟ | چرا نمایندگان به بررسی طرح صیانت طبق این اصل رأی دادند؟

با اینترنت می‌توان انقلاب را به دنیا صادر کرد

نصیرایی همچنین به موضوع فیلترینگ هم اشاره کرد و گفت: «مگر می‌شود اینترنت را مسدود کرد؟ معتقدیم فضای مجازی بستر مناسبی برای این است که بتوانیم انقلاب را به دنیا صادر کنیم. بنابراین باید بتوانیم از فضای مجازی به درستی استفاده کنیم. نگاه ما در بررسی این طرح ملی و حاکمیتی بوده است و حتماً در روند بررسی آن از نظرات کارشناسان قوه قضائیه و دولت جدید نیز استفاده خواهیم کرد.»

وی همچنین بیان کرد: «یکی از دلایلی که مصوبات شورای عالی فضای مجازی تاکنون اجرایی نشد، این بوده که ضمانت اجرایی نداشته و یا دولت نخواسته که آن را اجرا کند. بنابراین برای این طرح ضمانت اجرایی تعیین کرده‌ایم.»

محکم پای هدفمان ایستاده‌ایم

مجید نصیرائی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: «در کمیسیون فرهنگی مجلس به دنبال ایجاد قانونی جامع و قاطع برای ساماندهی فضای مجازی هستیم و محکم پای این هدف خود ایستاده‌‎ایم. اگر ما ۸۰ قانون در حوزه‌ فناوری اطلاعات داریم، پس چرا وضع موجود ما این‌طور است؟»

او ادامه داد: «اگر گوگل اراده کند و در مقطعی نخواهد به ایران خدمات ارائه دهد، تکلیف مردم چه خواهد شد؟ چطور می‌توانیم حقوقشان را پیگیری کنیم؟ در مورد اینستاگرام هم همین‌طور؛ آن هم در شرایطی که هر روز تعداد بیشتری از کسب‌وکارها و حتی فعالیت‌های آموزشی، اقتصادی و اجتماعی به این فضا گره می‌خورد.»

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با توجه به انتقادات مطرح شده در مورد طرح صیانت گفت: «تاکنون متخصصان این حوزه چه طرح یا ایده اثرگذاری برای ساماندهی فضای مجازی ارائه داده‌اند که به آن توجه نشده است؟ آیا فضای مجازی صرفاً به کسب‌وکارها محدود می‌شود و نباید فرهنگ و امنیت در این حوزه را نیز مورد توجه قرار داد؟ چرا فعالیت‌های داخلی در فضای مجازی باید توسط بیگانگان مدیریت شود؟ ما یک پیش‌نویس برای طرح ساماندهی فضای مجازی آماده کردیم و معتقدیم هنوز برخی از ابعاد در آن دیده نشده است. بنابراین صاحب‌نظران می‌توانند پیشنهادات خود را برای اصلاح آن ارائه دهند.»

او همچنین گفت: «یکی از انتقادات طرح شده این است که چرا قرار است دستگاه‌های نظامی و امنیتی بر فضای مجازی نظارت کنند! در حالی که در آمریکا و اغلب کشورهای دنیا مرزبانی به نهادهای امنیتی و نظامی سپرده می‌شود و قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌تری در این‌باره وجود دارد.»

تصویب طرح صیانت

ارسال نظر