برنامه خودرویی فاطمی امین ؛ تخیلی و غیرممکن!

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت و معدن پیشنهادی رئیسی، برنامه ای خودرویی مبنی بر این دارد که در سال 1404 تولید خودرو کشور را به 3 میلیون دستگاه در سال برساند! برنامه ای که نشانه مثبتی نیست!

برنامه خودرویی فاطمی امین ؛ تخیلی و غیرممکن!

عدد تولید خودرو در سال 1399 بیش از 980 هزار دستگاه بوده است و البته رکود 1.6 میلیون دستگاه در سال هم برای سال تاریخی 1390 در کشور وجود دارد، که به دلایل زیادی می‌توان اثبات کرد فاقد ارزش است و نشانه مثبتی نیست.

رکورد سال 1390 با تولد بیش از 1 میلیون و 600 هزار دستگاه و یا چشم انداز 1404 در برنامه فاطمی امین برای تولید 3 میلیون خودرو با منطق کنونی مبتنی بر انحصار و تولید مدل‌های 3 دهه پیش از خودروسازان درجه دو و سه جهانی، نشانگر استثمار بیشتر مصرف کننده داخلی، فساد ساختارمند در اقتصاد سیاسی خودرو و نابودی منافع ملی کشور به بهانه حمایت از تولید داخل است.

این اعداد زمانی معنی‌دار می شوند که در یک بازار رقابتی و با آخرین دستاوردهای فناورانه بشری به دست آمده باشند، در غیر این صورت افتخار محسوب نمی‌شوند.

همانقدر که عدم واردات موبایل و تولید مدلی با کیفیت نوکیا 6600 خنده دار و بی معنی است و خودکفایی کشور را نشان نمی‌دهد؛ تولید پراید، پژو 405، ال 90 و سایر بنجل‌های تولید داخلی هم نمی‌تواند نشانه خودکفایی و تولید خودرو باشد. مدل های بی ارزشی که با قیمت‌های روز جهانی به مردم فروخته می‌شوند و سالانه هزاران خانواده ایرانی را نیز داغدار می‌کنند.

بازار داخل ظرفیت هضم 3 میلیون خودرو را ندارد و وزیر محترم پیشنهادی صمت احتمالا نگاهی هم به صادرات دارد، اما صادرات به کجا؟

آیا واقع کشوری پیدا می‌شود که مدل‌های بنجل سازان فرانسوی در دهه 80 را که هنوز در ایران با کیفیتی بدتر از 30 سال پیش تولید می‌شوند خریداری کند؟

ظاهرا جناب فاطمی امین اطلاعات کافی از بازارهای منطقه ندارد و بعید است که ایشان به فکر صادرات خودرو به آلمان و ژاپن باشد! مردم عراق و افغانستان خودروهای روز جهانی را سوار می‌شوند و خودروسازان دولتی ایران هم نمی‌توانند در کشورهای همسایه ایجاد انحصار کرده و به قیمت های گزاف، مردم را استثمار کنند. بازاری برای صادرات خودروهای بنجل تولید داخلی وجود ندارد.

برنامه فاطمی امین از یک منظر که باید خود ایشان تصریح کند می‌تواند واقع بینانه و امکانپذیر باشد: با شراکت خودروسازان پیشتاز چینی، ایران را به مرکز تولید خودروهای این برندهای نوظهور در خاورمیانه؛ ذیل توافق 25 ساله راهبردی با چین تبدیل کند.

شرط این کار، یک تحرک اقتصادی و صنعتی سطح بالاست که می‌بایست شرکت‌های پیشتاز چینی با طرف‌های شایسته ایرانی همکار شوند و اگر قرار باشد انبوهی از آقازاده های بی هنر در برابر چینی‌ها قرار داده شوند، نه چینی‌ها همکاری خواهند کرد و نه کار به سرانجام خواهد رسید. مدیران سیاسی شرکت‌های خودروساز ایرانی نمی‌توانند از چینی‌ها برای تولید پژو 405 و پراید ماهانه 150 میلیون تومان دستمزد بگیرند!

در هر صورت، کلیدوژه اصلاحات عمیق صنعتی و در بخش خودرو، رقابتی سازی بازار، مقررات زدایی منطقی و سهول ایجاد کسب و کار و شفافیت و سلامت بازار است که امید می‌رود در متن برنامه‌های سید رضا فاطمی امین قرار داشته باشد.

شرط این اصلاحات، مدیری آگاه و با توان تصمیم گیری است که بتواند از پس انبوه موانع موجود برآید و یک ماموریت غیرممکن را ممکن کند.

اگر بنا بر ادامه سیاست کنونی با تولید خودروهای بنجل فرانسوی به بهانه حمایت از تولید ایرانی است؛ مردم حق دارند در یک درخواست تاریخی از رئیس جمهور محترم، تعطیلی صنعت خودرو و آزاد شدن 85 میلیون ایرانی را طلب کنند!

حتما بخوانید: واردات خودرو در دولت رییسی چه وضعیتی دارد؟

منبع: تحریریه

ارسال نظر