هابل تصویر بزرگترین حلقه انیشتین را ثبت کرد

تلسکوب هابل تصویر حلقه انیشتین را از فاصله 9 میلیارد سال نوری ثبت کرد. این حلقه به دلیل شکل خاص آن، حلقه مذاب نامیده می‌شود. تصویری که توسط هابل گرفته شده، یکی از بزرگترین حلقه‌های اینشتین است که تقریبا بطور کامل دیده شده است.

هابل تصویر بزرگترین حلقه انیشتین را ثبت کرد

تلسکوب هابل یک سال پیش عکس حلقه انیشتین را گرفت و پس از آن تحقیقات بیشتر درباره این پدیده آغاز شد. دانشمندان توانستند سن آن را محاسبه کرده و جزئیات بیشتری در مورد این شی عجیب کیهانی استخراج کنند.

آلبرت انیشتین اولین کسی بود که فرضیه وجود چنین اجسامی را که به دلیل پدیده‌ای به نام «عدسی گرانشی» ایجاد شده‌اند، مطرح کرد. این پدیده تا حدودی شبیه به آینه‌های خمیده است که ظاهر اجسام را مخدوش می‌کند. این قضیه در مقیاس بسیار بزرگتر در فضا نیز اتفاق می‌افتد.

اجسام فوق‌العاده سنگین، به ویژه سیاهچاله‌های بسیار بزرگ، نه تنها پرتوهای نور را منحرف می‌کنند، بلکه آنها را نیز متمرکز می‌‌کنند. این پدیده «عدسی گرانشی» نام دارد.

عدسی گرانشی

هنگامی که جسمی با کشش گرانشی بسیار قوی بین منبع نور و مشاهده‌کننده قرار می‌گیرد، نوری که از منبع خارج می‌شود را تغییر می‌دهد و توهمات نوری را برای مشاهده‌کننده ایجاد می‌کند.

در مورد حلقه اینشتین، خم شدن نور یک توهم نوری ایجاد می‌کند که به شکل یک حلقه عظیم در فضا نمایان می‌شود. گاهی اوقات، هم‌ترازی گرانش و منبع نور آنقدر کامل است که منبع، بسیار بزرگتر از آنچه که هست به نظر می‌رسد و به دانشمندان اجازه می‌دهد تا آن را با جزئیات بیشتری مطالعه کنند.

حلقه مذاب

عکس فوق که توسط هابل گرفته شده است در واقع یکی از بزرگترین و کاملترین حلقه‌های اینشتین را به تصویر می‌کشد. این جسم با نام GAL-CLUS 022058s شناخته می‌شود و تصویر ناشی از آن، به کمک لنزهای گرانشی 20 برابر بزرگ شده است.

دانشمندان به دلیل ظاهر جذاب این حلقه، نام مستعار آن را حلقه مذاب گذاشته‌اند. تصویر کهکشانی که توسط تلسکوپ هابل گرفته شده حدود 9 میلیارد سال نوری با ما فاصله دارد.

نیکالوس سولزناوئر، دانشجوی تحقیق در موسسه ماکس پلانک نجوم رادیویی در آلمان که روی این تحقیق کار می‌کند، بیان کرد که کهکشان نمایش داده شده در حلقه مذاب، یک کهکشان معمولی و محل تولد ستارگان فعال است. همچنین از لحاظ ظاهری جز دسته کهکشان‌های مارپیچی می‌باشد. مکان این کهکشان در صورت فلکی نیمکره جنوبی به نام Fornax واقع شده است.

بیشتر بخوانید: نظریه جاذبه ورلینده، انیشتین را به چالش کشید

ارسال نظر