تأیید فاز یک واکسن اسپایکوژن از سوی بهداشت جهانی

فاز یک واکسن کرونای ایرانی «اسپایکوژن» به تایید سازمان بهداشت جهانی رسیده و مقالات آن نیز منتشر شده است.

تأیید فاز یک واکسن اسپایکوژن از سوی بهداشت جهانی

ساغر براتی، مسئول علمی بخش تحقیق و توسعه واکسن اسپایکوژن امروز در نشست چالش‌های پیش روی اجرای فازهای دو و سه مطالعات بالینی واکسن‌های ایرانی کووید ۱۹ که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: فاز دو این واکسن با ۴۰۰ نفر نیز به پایان رسیده است.

وی با بیان اینکه اسپایکوژن در دو دوز ۲۵ میکروگرم بوده که به فاصله ۲۱ روز به داوطلبان به صورت عضلانی در بازو تزریق می‌شود، گفت: همین روش‌ها برای فاز سوم مورد تأیید قرار گرفته و اکنون در حال تزریق است.

به گفته مسئول علمی بخش تحقیق و توسعه واکسن اسپایکوژن، نتایج کارآزمایی بالینی فاز دوم اسپایکوژن به سازمان غذا و دارو ارسال شد که توانستیم مجوز آغاز فاز سه را دریافت کنیم.

براتی با اشاره به فاز سوم این واکسن گفت: از شنبه هفته گذشته فاز سوم آغاز شده که تاکنون به ۶ هزار و ۳۰۰ نفر دوز اول تزریق شده است.

مسئول علمی بخش تحقیق و توسعه واکسن اسپایکوژن با اشاره به روند تزریق فاز سه تست انسانی این واکسن گفت: در روز اول به ۵۰۰ الی ۶۰۰ نفر تزریق شد و به مرور روزانه به ۱۰۲۰ داوطلب تزریق کردیم.

وی تاکید کرد: در طول فازهای بالینی دو و سه تاکنون عارضه گرید سه ثبت نشده است.

براتی با بیان اینکه سابقه ابتلاء به برخی بیماری‌ها در داوطلبان مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: تست‌های مختلفی روی این افراد انجام می‌شود که به زودی در قالب مقاله منتشر خواهد شد.

وی گفت: تاکنون ۱۶ هزار و ۸۷۶ نفر در تست بالینی این واکسن شرکت داشته اند.

همچنین بخوانید: واکسن برکت بزنیم یا سینوفارم؟

منبع: مهر

ارسال نظر