تحریم گیت هاب چه پیامدی برای برنامه نویسان ایرانی دارد؟

رسانه کلیک - سرویس گیت هاب دسترسی توسعه دهندگان ایرانی را محدود کرد. در پی این محدودیت دسترسی کسب و کارها و برنامه نویسان به سورس کدها عملا قطع شده است!

تحریم گیت هاب چه پیامدی برای برنامه نویسان ایرانی دارد؟

شاید برای خیلی ها که برنامه نویس نیستند، این سوال مطرح باشد که گیت هاب چیست؟ در پاسخ باید بگوییم: گیت‌هاب سرویسی است که به توسعه‌ دهندگان امکان ذخیره‌ سازی کدهایشان برای پروژه ‌های مشارکتی متن باز و شخصی را می‌دهد. کاربران گیت‌ هاب می‌توانند تغییرات کدها را ردگیری کرده و یا باگ‌ها را گزارش کنند.

محدود کردن دسترسی ایرانی ها به گیت هاب که طی یک سال اخیر توسط شرکت آمریکایی مایکروسافت خریداری شده، واکنش توسعه دهندگان داخلی و در مواردی خارجی را در پی داشته است.

محسن براتی، یکی از برنامه نویسان و توسعه دهندگان ایرانی در توضیح مسئله پیش آمده در گفتگو با کلیک می گوید: «حدود 48 ساعت است که تمام اکانت های ایرانی توسط گیت هاب بسته و مسدود شده اند. در پی این اقدام گیت هاب، عملا دسترسی ما برنامه نویسان به فورس کدهایمان نیز از بین رفته است.»

گیت هاب صرفا با اکتفا بر ایمیلی با مضمون زیر اقدام به این کار کرده است: «به ‌موجب محدودیت ‌های مربوط به قوانین تجارت [خارجی] ایالات متحده‌ آمریکا، حساب کاربری شما در گیت‌ هاب مسدود شده است. کاربران حساب‌ های عادی (غیرسازمانی) تنها برای ارتباطات شخصی خود به سرویس‌های مخازن عمومی گیت‌ هاب دسترسی محدودی خواهند داشت.»

براتی در رابطه با این موضوع ادامه می دهد: «اقدام گیت هاب با دو مسئله بزرگ و جدی همراه است. اولین نکته این که بسیاری از شرکت ها که از گیت هاب به عنوان ورژن کنترل استفاده می کردند؛ دیگر عملا دسترسی به کدهایشان ندارند و این برای کسب و کارها مشکل ساز است.

از طرفی در دنیای برنامه نویسی، گیت هاب بستری حرفه ای محسوب می شود که پروفایل برنامه نویسان در آن معادل پروفایل حرفه آنهاست. در مواردی که برنامه نویسی با شرکتی خارجی وارد همکاری شود؛ در اولین اقدام از برنامه نویس؛ تقاضای ارسال پروفایل گیت هابشان را برای بررسی می کنند. بر این اساس، نقش گیت هاب در دنیای برنامه نویسی غیر قابل انکار است. دیگر دسترسی به پروژه های اپن سورس ایرانی و خودمان نداریم و تنها به پروژه های اپن سورس خارجی می توانیم دسترسی پیدا کنیم.»

براتی با اشاره به این نکته که گیت هاب تمام اکانت هایی که در یک سال اخیر با آی پی ایرانی لاگین کرده اند را برای مسدودیت نشانه رفته است؛ خاطر نشان می کند: «نکته قابل توجه در این نکته است که حساب کاربری تعدادی از برنامه نویسان ایرانی که در حال حاضر ساکن کشورهای خارجی هستند و در یکسال اخیر وارد گیت هاب شده اند نیز مسدود شده است. همین مساله برای برنامه نویس های ایرانی الاصل هایی که اکنون ساکن کشورهای خارجی هستند نیز مشکل ساز شده است.»

براتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این اقدام گیت هاب در دنیا چه واکنش هایی به همراه داشته است؟ پاسخ می دهد: «تا جایی که من دیدم؛ در این مورد اعتراض های زیادی به گیت هاب شده است. شاخص ترین این اعتراضات به توییت های «دن آپراموف» برنامه نویس مطرح روسی بر می گردد که عنوان کرده است هر لحظه منتظرم اکانت من نیز مسدود شود؛ چرا که روسیه هم در لیست تحریم های آمریکای خودنمایی می کند!»

براتی در پایان اضافه می کند: «جالب است در جریان باشید فیلتر شکن نیز در این رابطه اثرگذار نیست و عملا با هیچ روشی نمی توانیم این وضعیت را دور زده، تغییر داده و بی اثر کنیم.»

ارسال نظر