تحصیل 57 هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های ایران

حدود 57 هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های ایران مشغول تحصیل هستند. دانشجویان ایرانی نیز به زودی قادر به دریافت بورس تحصیلی در دانشگاه‌های عراق خواهند بود.

تحصیل 57 هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های ایران

تحصیل دانشجویان عراقی در دانشگاه‌های ایران

طبق گزارش سازمان امور دانشجویان و همچنین به نقل از وزارت عالی آموزش عراق، حدود 57 هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند.

چندی پیش هاشم داداش پور، رئیس سازمان امور دانشجویان کشور با حازم باقر طاهر، معاون وزیر علوم عراق دیدار کرده و درباره تعامل و همکاری علمی دو کشور به بحث و گفتگو پرداخت.

داداش پور در گفته‌های خود به این موضوع اشاره کرد که به شرط داشتن ویزای تحصیلی، دانشجویان عراقی با حداقل مشکلات قادر به تحصیل در دانشگاه‌های متعدد ایران هستند.

همچنین به زودی لیست جدیدی از دانشگاه‌های مورد تأیید ایران در اختیار وزارت علوم عراق قرار می‌گیرد و برخی دانشگاه‌های دولتی نیز در این فهرست گنجانده می‌شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور در خصوص تبادل دانشجویان بین کشورهای ایران و عراق افزود: «علاوه بر تحصیل دانشجویان امید است بتوانیم فرصت تحقیقاتی کوتاه‌مدت را برای دانشجویان دو کشور فراهم کنیم و این تبادلات یک‌طرفه نباید باشد تا دانشجویان ایرانی هم بتوانند درکی درست از کشور و بافت علمی عراق داشته باشند».

تحصیل دانشجویان عراقی در دانشگاه‌های ایران

از سوی دیگر، معاون وزیر علوم عراق نیز ضمن استقبال از این پیشنهاد گفت: «باعث افتخار است که دانشجویان عراقی در ایران تحصیل می‌کنند و دانشگاه‌های ایران نباید هیچ تفاوتی بین دانشجویان عراقی و ایرانی داشته باشند.»

باقر طاهر از درخواست کرد مشکلات مربوط به صدور ویزای تحصیلی و همین‌طور مجوزهای ورود و خروج دانشجویان عراقی هر چه زودتر حل شود تا دانشجویان بیشتری راغب به تحصیل در فضای علمی ایران شوند.

وی در ادامه افزود: «با هماهنگی‌های انجام‌شده آمادگی داریم بورس‌های تحصیلی را به دانشجویان ایرانی بدهیم. در وزارت علوم عراق دنبال این هستیم که توافق‌نامه امضاءشده دو کشور در سال‌های گذشته را در خصوص تبادل استاد، پژوهش‌های مشترک و دوره‌های تحقیقاتی و بورس‌های تحصیلی کوتاه‌مدت و بلندمدت اجرایی کنیم.»

منبع: ایسنا

ارسال نظر