تراشه M1X اپل احتمالا در مک بوک پرو جدید عرضه می‌شود

رسانه کلیک - طبق شایعات اخیر، لپ‌تاپ مک بوک پرو به احتمال زیاد با تراشه M1X اپل عرضه می‌شود و مک بوک ایر به تراشه M2 مجهز خواهد شد.

تراشه M1X اپل احتمالا در مک بوک پرو جدید عرضه می‌شود

شرکت کوپرتینویی طی چند ماه آینده از مک بوک جدید مجهز به تراشه M1X رونمایی می‌کند. این شرکت قصد دارد مدل بازطراحی شده مک بوک ایر را نیز در سال 2022 و با تراشه M2 به بازار بفرستد. همان‌طور که می‌دانید عملکرد تراشه M2 نسبت به M1X کمی ضعیف‌تر است.

تفاوت تراشه M1X اپل با M2

چیپست M1X بر اساس فناوری N5P شرکت TSMC ساخته می‌شود که در واقع یک نسخه اصلاح شده از لیتوگرافی 5 نانومتری به کار رفته در M1 است. این تراشه به لحاظ معماری هسته تفاوت چندانی با M1 نخواهد داشت.

طبق گفته کاربری به نام @Dylandkt، واحد پردازنده مرکزی M1X دارای 10 هسته (هشت هسته بزرگ و دو هسته کارآمد) است. جالب آنکه واحد پردازنده M1 تنها هشت هسته دارد. همچنین گفته می‌شود تعداد هسته GPU در M1X نسبت به M1، دو و یا حتی چهار برابر خواهد شد.

از طرف دیگر، واحد پردازنده مرکزی M2 تعداد هسته‌های کمتری دارد اما از یک معماری جدید بهره می‌برد و احتمالا سرعت کلاک آن نیز بیشتر است.

رسانه Nikkei Asia پیش از این گفته بود اپل برای مدل‌های جدید آیپد پرو از تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی 3 نانومتری استفاده خواهد کرد. این گزارش احتمالا به همین تراشه M2 اشاره دارد که قرار است در مک بوک ایر نیز به کار گرفته شود. جالب آنکه هر دو این گجت ها از سیستم خنک‌کننده منفعل استفاده می‌کنند. در حالی که سیستم خنک‌کننده محصولات مجهز به M1X از نوع فعال است.

ارسال نظر