ترکیب فایزر و آسترازنکا بیشتر جواب می‌دهد؟

مطالعات نشان داده که ترکیب دو واکسن آسترازنکا و فایزر ایمنی قوی در بدن ایجاد می‌کند. به گفته دانشمندان، افرادی که 2 دوز از واکسن Oxford-AstraZeneca و Pfizer/BioNTech را استفاده کرده اند، بدنشان آنتی‌بادی بیشتری ساخته است.

ترکیب فایزر و آسترازنکا بیشتر جواب می‌دهد؟

پروفسور متیو اسنیپ، عضو گروه واکسن آکسفورد گفت که رویکرد «ترکیب و مطابقت» ممکن است منجر به محافظت بیشتر بدن در برابر کرونا شود.

وی این اظهارات را در پی نتایج یک کارآزمایی بالینی در انگلستان بیان کرد. آزمایش در مورد تزریق دو دوز واکسن AstraZeneca یا Pfizer/BioNTech در برابر حالت ترکیبی آنها بود.

نتایج نشان داد افرادی که ابتدا واکسن آسترازنکا را دریافت کردند و 4 هفته بعد با واکسن فایزر واکسینه شده‌اند، سطح آنتی‌بادی آنها 9 برابر بیشتر از کسانی بود که 2 دوز آسترازنکا تزریق کردند.

همچنین سطح آنتی‌بادی داوطلبانی که ابتدا فایزر و بعد آسترازنکا به آنها تزریق شد، 5 برابر بیشتر از کسانی بود که 2 دوز واکسن آسترازنکا دریافت کردند.

با اینکه 2 دوز واکسن فایزر بالاترین سطح آنتی‌بادی را تاکنون تولید کرده است، اما پاسخ سلول T در افرادی که ترکیبی از واکسن‌ها را دریافت می‌کردند، بیشتر بود.

پروفسور اسنیپ که رهبری مطالعه Com-CoV را بر عهده داشت، گفت: «ترکیب واکسن‌ها ضربه بیشتری به سیستم ایمنی دفاعی بدن وارد می‌کند.»

البته انگلیس به دلیل کنترل کردن بیماری کرونا، قصد انجام واکسینه کردن ترکیبی را ندارد، اما اعلام کرده که این کشف، گام بزرگی در کنترل کرونا خواهد بود.

تحقیقات قبلی نشان داده است که استفاده از ترکیبی از واکسن‌ها منجر به عوارض جانبی خفیف یا متوسطی مانند سردرد و تب می‌شود که یک یا دو روز به طول می‌انجامد.

علیرغم تحقیقات جدید که نشان می‌دهد تزریق دوز سوم واکسن، ایمنی بالاتری برای بدن ایجاد می‌کند، یکی از توسعه‌دهندگان واکسن آکسفورد اعلام کرد: «دلیلی وجود ندارد که افراد واکسینه شده با واکسن آسترازنکا، نیازی به دوز بعدی داشته باشند.»

تحقیقات تیم دانشگاه آکسفورد که واکسن آسترازنکا را تولید کرده‌اند، نشان می‌دهد که حداقل 6 ماه پس از دوز دوم، سطح ایمنی بدن به اوج خود می‌رسد و سطح آنتی‌بادی بدن برای هر نوع ویروس کرونا به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

ارسال نظر