تماشا کنید | زهره فضاپیماها را غافلگیر کرد!

دو فضاپیمایی که به سمت خورشید و عطارد فرستاده شده بودند، هفته گذشته عکس‌هایی از ناهید، سیاره مرموز و پوشیده از ابر ارسال کردند. این دو فضاپیما شیرجه‌هایی به سمت ناهید داشتند و تصاویر زیبایی را به ثبت رساندند.

تماشا کنید | زهره فضاپیماها را غافلگیر کرد!

فضاپیماهای Solar Orbiter و BepiColombo هر دو در فاصله 33 ساعت از یکدیگر، به کمک سیاره ناهید نیروی گرانش خود را تقویت کردند. آنها تصاویر و داده‌های منحصر به فردی را ثبت کردند.

مدارگرد Solar Orbiter در ماموریت مشترک ESA و ناسا برای مطالعه خورشید به فضا فرستاده شد. این فضاپیما 9 اوت در فاصله 7995 کیلومتری از کنار زهره عبور کرد. سپس مدارگرد BepiColombo، حاصل همکاری مشترک بین ESA و JAXA در تاریخ 10 آگوست در فاصله 1573 کیلومتری ناهید قرار گرفت.

در اینجا ویدئویی از زاویه دید فضاپیمای Solar Orbiter را مشاهده می‌کنید:

این دوربین، طرف شب سیاره ناهید را در زمانی قبل از نزدیکترین فاصله به سیاره ثبت کرد.

هنگامی که این فضاپیما به ناهید نزدیک شد، تصاویر زیبایی را از درخشش کره زمین به تصویر کشید. این فیلم نشان می‌دهد که زهره سمت چپ میدان دید زمین قرار دارد، در حالی که خورشید از بالا سمت راست در حال غروب است.

دانشمندان ESA توضیح دادند که طرف شب این سیاره، به صورت یک نیم‌دایره تاریک بوده که توسط هلال روشن نور خورشید احاطه شده است.

این شیرجه‌ها به هر 2 فضاپیما کمک می‌کنند تا به مقاصد بعدی خود برسند. BepiColombo قرار است اکتبر 2025 به اولین سیاره منظومه شمسی برسد. این فضاپیما چندین دور در مدار عطارد و شیرجه‌هایی به سمت این سیاره خواهد زد.

فضاپیمای BepiColombo در واقع از دو سیستم ساخته شده است؛ سیستم مداری سیاره‌ای عطارد و مدارگرد مغناطیسی عطارد. مدارگرد سیاره‌ای جزئیات کامل این سیاره را ترسیم می‌کند و مدارگرد مغناطیسی، مغناطسفر آن را مطالعه خواهد کرد.

این فیلم از زاویه دید BepiColombo گرفته شده که شامل فراصوت داده‌های ثبت شده توسط شتاب سنج ISA است.

داده‌های شتاب‌سنج به فرکانس تبدیل شده تا برای گوش انسان قابل شنیدن باشد. صدای به دست آمده بسیار جالب است، زیرا این صدا شامل تغییر در شتاب فضاپیماها به دلیل تاثیر گرانش سیاره بر ساختار فضاپیما می‌شود و همچنین تاثیرات ناشی از تغییرات سریع دما و تغییر سرعت چرخش کاملا مشهود است.

فضاپیمای Solar Orbiter قبل از حرکت به سمت خورشید، روز 27 نوامبر سال جاری در فاصله 460 کیلومتری زمین قرار می‌گیرد و به سمت زمین نگاه و تصویری از دید ناهید به زمین برای ما ارسال می‌کند.

شایان ذکر است بررسی قطب‌های خورشید بخش مهمی از ماموریت این فضاپیما برای درک چرخه فعالیت 11 ساله خورشید محسوب می‌شود.

حجم ویدیو: 2.56M | مدت زمان ویدیو: 00:00:44 | دانلود ویدیو
ارسال نظر