افغانستان سقوط کرد | کابل در چنگ طالبان!

طالبان در جدیدترین بیانیه خود اعلام کرد که هم‌اینک وارد مرکز شهر کابل شده و کنترل پایتخت افغانستان را به طور کامل بدست گرفته است.

افغانستان سقوط کرد | کابل در چنگ طالبان!

چند روزی است که نیروهای طالبان در حال تصرف مناطق و شهرهای مختلف افغانستان بوده و حملات خود را تا نزدیکی کابل ادامه داده‌اند. ساعاتی قبل، پیشروی طالبان تا شهر مزار شریف در شمال افغانستان و تصرف این شهر در رسانه‌ها خبرساز شد.

بیشتر بخوانید: سقوط کابل و تسلیم دولت افغانستان| اشرف غنی از کابل می‌رود

اکنون جدیدترین بیانیه طالبان به تصرف شهر کابل، پایتخت افغانستان اشاره دارد. همچنین اعلام شده است که اشرف غنی، چهاردهمین رئیس جمهور اسلامی افغانستان همراه با مشاور امنیت ملی و رئیس عمومی اداره امور ریاست جمهوری از کشور خارج شده‌اند.

طالبان در بیانیه خود عنوان کرد: «از آنجایی که پلیس و نیروهای امنیتی بخش‌هایی از شهر کابل و اطراف آن را ترک کرده‌اند، نیروهای طالبان برای جلوگیری از هرج و مرج و تاراج، به این بخش‌ها وارد می‌شوند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما به نیروهایمان دستور دادیم وارد مرکز کابل شوند و از هرج و مرج جلوگیری کنند. مردم ترسی نداشته باشند.»

طالبان قبل از تصرف کابل اعلام کرده بود که چون کابل شهر بزرگ و پرجمعیتی است، نیروهای این گروه قصد ندارند با زور یا جنگ وارد شهر شوند و در عوض، می‌خواهند به صورت مسالمت‌آمیز وارد کابل شوند.

گروه طالبان چند روز گذشته نیز از شهروندانی که در حال فرار از مناطق تصرف شده بودند، طی بیانیه‌ای درخواست کرد که کار خود را ترک نکنند زیرا طالبان به تخصص آنها نیاز دارد. این گروه شورشی، آوارگان را نیز به ماندن در شهر و خانه‌هایشان دعوت کرد.

با اینکه طالبان سعی کرده تصویر خوب و متفاوتی نسبت به طالبان دهه 90 میلادی از خود در اذهان عمومی و مجامع بین‌المللی به جا بگذارد، افراد کمی هستند که به آنها اعتماد داشته باشند. دلیل اصلی این موضوع را می‌توان در تصاویر منتشر شده از شهرهای تحت تصرف طالبان و رفتار این گروه با اسیران جستجو کرد که نشان می‌دهد طرز فکر طالبان تغییر چندانی نسبت به قبل نکرده است.

بد نیست بدانید سخنگوی دفتر سیاسی طالبان پیش‌تر در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری عربی 21 گفت: «دولت کابل مسئول سقوط خود در قبال پیشروی نیروهای طالبان است. صحنه جنگ و درگیری از سوی دولت کابل آغاز شد که در روز دوم عید در زمانی که ما عملیات را متوقف و صدها زندانی را آزاد کرده بودیم، اعلام جنگ کرد.»

ارسال نظر