تقاضای افزایش سن بازنشستگی | ۳۰ درصد بازنشستگان امسال زیر پنجاه سال دارند

مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار، ایرادات قانونی نظام بازنشستگی را که باعث بحران در برخی صندوق‌ها شده برشمرد.

تقاضای افزایش سن بازنشستگی | ۳۰ درصد بازنشستگان امسال زیر پنجاه سال دارند

به گزارش کلیک به نقل از ایسنا، سجاد پادام مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما پیرامون ویژگی‌های نظام جامع و کارآمد تأمین اجتماعی اظهار کرد: «سیاست کلی تأمین اجتماعی بر این مهم تاکید دارد که وقتی افراد به سن سالمندی می‌رسند، تحت حمایت و پوشش درآمدی قرار بگیرند. در واقع سازوکار بیمه‌های اجتماعی هم به همین منظور فراهم شده است تا افراد بابت سنین سالمندی خود نگرانی نداشته باشند. اما مسئله این است که همه افراد در دوره جوانی خود شاغل نبوده‌اند و یا امکان بهره‌مندی از پوشش بیمه‌ای برایشان فراهم نشده است.»

وی افزود: «این‌ها وقتی به دوره سالمندی می‌رسند ممکن است در جامعه رها شوند. اینکه گفته شده است سیاست‌های کلی تامین اجتماعی نقطه عطفی در حوزه سیاست‌گذاری‌های رفاه عمومی است، به این موضوع اشاره دارد که تأمین اجتماعی چندلایه تلاش می‌کند تا همه افرادی که باید در دوره پیری تحت پوشش قرار بگیرند، در جامعه رها نشوند.»

۳۰ درصد بازنشستگان کشوری امسال زیر ۵۰ سال دارند

سجاد پادام همچنین گفت: «امسال در صندوق بازنشستگی کشوری، ۳۰ درصد افرادی که بازنشسته می‌شوند زیر ۵۰ سال سن دارند، درحالی‌که در دنیا درباره بازنشستگی در سنین ۶۴ تا ۶۶ سالگی بحث می‌شود و باعث می‌شود منابع رفاهی کشور بیشتر به سمت پرداخت مستمری‌های بازنشستگی حرکت کند. از جمله مهم‌ترین قوانینی که باید تغییر کنند، سن و سابقه بازنشستگی است که باید به استاندارد جهانی برسد.»

افراد نباید چند نوع بیمه حمایتی داشته باشند

مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره سیاست‌های حمایتی از اقشار کم‌برخوردار نیز گفت: «در برخی بندهای سیاست‌های کلی اشاره شده است که باید سازوکاری را طراحی کنیم و اصطلاحا یک نهاد تنظیم‌گر داشته باشیم که اطلاعات نظام‌های حمایتی را در اختیار داشته باشد. مثلا فردی به ما مراجعه می‌کند و می‌گوید من هم بیمه تأمین اجتماعی دارم، هم بیمه عشایری. یعنی فردی داریم که از دو نوع بیمه حمایتی بهره‌مند می‌شود و نباید این‌گونه باشد.»

پرداخت نیمی از حق بیمه دهک‌های پردرآمد توسط دولت

وی با اشاره به اینکه در فقدان نظام اطلاعاتی کارآمد، سیاست‌گذاری رفاهی ما توسط اقشار دست‌اندازی شده است، اظهار کرد: «هر قشری صدای بلندتری داشته و امکان نفوذ بیشتری به مراکز سیاست‌گذاری داشته باشد، منافع بیشتری را تصاحب کرده و منابع را به سمت خودش کشانده و اجازه نداده است منابع به‌صورت عادلانه توزیع شوند.»

مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: «اطلاعاتی را در اختیار داریم که برخی بسیار عجیب هستند. برخی از این اقشار -اسم نمی‌برم- ولی ۴۴ درصد، در سه دهک پردرآمد هستند. بررسی ما در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان این را نشان می‌دهد که یکی از اقشاری که نیمی از حق بیمه‌شان را دولت دارد پرداخت می‌کند، در سه دهک پردرآمد هستند.»

پادام تاکید کرد که نباید منابع یارانه‌ای به افراد ثروتمند جامعه برسد، بلکه اقشار ضعیف جامعه باید خمایت شوند و به سطحی از معیشت برسند که بتوانند پیشرفت کنند و این در راستای تحقق عدالت است.

همچنین بخوانید: با تغییر نظام ارزی دارو، بیمه‌ها چه تغییری می‌کنند؟

ارسال نظر