تلاش ناسا برای حفظ سنگ‌های نمونه‌برداری شده فضاپیمای OSIRIS-REx

رسانه کلیک - فضاپیمای OSIRIS-REx که در هفته گذشته از سطح سیارک Bennu نمونه‌برداری کرد اکنون به‌نظر می‌رسد برای حفظ نمونه‌های سنگی کوچک‌تر به مشکل برخورده است.

تلاش ناسا برای حفظ سنگ‌های نمونه‌برداری شده فضاپیمای OSIRIS-REx

هفته پیش، فضاپیمای OSIRIS-REx ناسا در ماموریتی خود را به سیارک کربنی Bennu رساند و بخشی از این سیارک را به عنوان نمونه از سطح آن برداشت. اکنون تیم محقق این فضاپیما گزارش داده است که ممکن است در عملیات نمونه‌برداری کمی بیش از حد موفق بوده باشند. هدف آنها بدست آوردن حداقل 60 گرم از مواد سطحي سیارک Bennu بود، و به نظر مي‌رسد كه نه تنها اين امر محقق شده است بلکه نمونه‌ جمع‌آوری شده بسیار بیشتر از 60گرم لست.

نکته منفی در حال حاضر این است که به نظر می رسد پس از مشاهده تصاویر حال حاضر فضاپیمای ‌OSIRIS-REx به نظر می رسد برخی از ذرات از در حال جدا شدن از فضاپیما هستند نمونه‌هایی که تحت مکانیزم اکتساب نمونه Touch-And-Go یا به اختصار (TAGSAM) جمع‌آوری شده‌اند. احتمالی که داده می‌شود این است که سنگ‌های بزرگ‌تر باعث باز ماندن دهانه‌های میلار فضاپیما شده باشند و همین امر به قطعات کوچکتر اجازه رها شدن بدهد.

توماس زوربوچن ، دستیار مدیر ناسا در بیانیه ای در توییتر گفت : "اگرچه ممکن است مجبور شویم با سرعت بیشتری برای ذخیره نمونه حرکت کنیم ، اما از نظر ما این یک مشکل حاد نیست. ما بسیار هیجان زده هستیم که می‌بینیم احتمالا این نمونه پس از این لحظه تاریخی و حتی دهه‌ها فراتر از آن، الهام بخش علم خواهد بود. " دانته لارتا، مسئول هدایت تیم تحقیقات است و در رابطه با آن می‌گوید: "از دست دادن جرم نمونه برای من نگران کننده است، بنابراین من به شدت تیم را تشویق می کنم که این نمونه گرانبها را در اسرع وقت ذخیره کند."

بر اساس داده ها ، آنها معتقدند که سر فضاپیمای OSIRIS-REx حامل "بیش از 2 اونس سنگ نمونه" است و آنها برنامه‌های خود را تنظیم کرده‌اند تا در اسرع وقت این نمونه‌ها را دریتغن کنند. برای جلوگیری از از بین رفتن حجم نمونه، اندازه گیری برنامه ریزی شده‌ای که می توانست بازوی نمونه‌بردار را برای کمک به تعیین جرم نمونه بچرخاند لغو شده است، همچنین ترمز این فضاپیما نیز خاموش شده است.

ارسال نظر