توافق گازی عربستان و کویت غیرقانونی است

سخنگوی وزارت خارجه ایران توافق گازی عربستان و کویت را غیرقانونی دانست و اعلام کرد حق بهره‌برداری از میدان مشترک گازی آرش/الدره را محفوظ می‌داریم. 

توافق گازی عربستان و کویت غیرقانونی است

به گزارش کلیک به نقل از باشگاه خبرنگاران، دوم فروردین ماه «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان و «محمد عبداللطیف الفارس» همتای کویتی وی سند توسعه میدان گازی الدره در آب‌های خلیج‌فارس را امضا کردند.

شرکت نفت کویت هم در پی امضای این سند طی بیانیه‌ای اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود میدان گازی الدره، روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی و ۸۴ هزار بشکه در روز میعانات گازی تولید کند که این تولید به شکلی برابر میان دو شریک تقسیم خواهد شد.

میدان گازی آرش/الدره یک میدان مشترک بین کشور‌های ایران، کویت و عربستان سعودی است و بخش‌هایی از آن در محدوده آب‌های تحدید حدود نشده بین ایران و کویت قرار دارد.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه درباره توافق اعلام شده جدید میان عربستان سعودی و کویت در خصوص میدان مشترک گازی آرش، گفت: «بر اساس مقررات و رویه‌های بین‌المللی باید هرگونه اقدام در بهره برداری و توسعه میدان گازی آرش/ الدره، با هماهنگی و همکاری هر سه کشور ایران و کویت و عربستان انجام شود.»

بیشتر بدانید: یمن آرامکو را کاملا سوزاند

توافق گازی عربستان و کویت مورد تایید جمهوری اسلامی ایران نیست

به گفته خطیب زاده، اقدام اخیر کویت و عربستان سعودی در قالب یک سند همکاری، مغایر با رویه‌های جاری و مذاکرات انجام شده قبلی بوده و غیرقانونی است و تاثیری بر وضعیت حقوقی میدان نداشته و مورد تایید جمهوری اسلامی ایران نمی‌باشد.

خطیب زاده می‌گوید جمهوری اسلامی ایران همانطور که بار‌ها اعلام کرده است آمادگی دارد تا در خصوص چگونگی بهره برداری از این میدان مشترک با کشور‌های همسایه، کویت و عربستان سعودی وارد مذاکره شده و همزمان در چارچوب نتایج مذاکرات قبلی با کویت در رابطه با تحدید حدود فلات قاره مذاکرات دوجانبه با کویت را ادامه داده و همچنین در خصوص مشخص کردن نقطه ثلاثه (سه گانه) بین سه کشور مذاکرات سه جانبه‌ای را آغاز کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران حق خود برای بهره برداری از میدان مشترک گازی آرش/الدره را محفوظ می‌دارد.

بیشتر بدانید: قیمت گاز در اروپا رکورد زد | تبعات جنگ روسیه با اوکراین

ارسال نظر