سؤالات تلگرامی مجلسی‌ها از آقای وزیر | شبکه توزیع محتوا در داخل مستقر بود و ترافیک بین‌المللی مصرف می‌کرد!

وزیر ارتباطات کشور امروز برای تشریح و شفاف‌سازی وضعیت تلگرام و دلیل محاسبه ترافیک بین‌الملل برای استفاده مردم در حالی که شبکه توزیع محتوای (CDN) این شبکه در کشور مستقر شده بود، به مجلس رفت.

سؤالات تلگرامی مجلسی‌ها از آقای وزیر | شبکه توزیع محتوا در داخل مستقر بود و ترافیک بین‌المللی مصرف می‌کرد!

استقرار سرورهای تلگرام باعث صرفه‌جویی ارزی در کشور شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در صحن علنی مجلس گفت: «مرداد ۹۶ با نظر دادستان وقت کشور (حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی) مذاکره با تلگرام آغاز شد و پس از ارائه گزارش مذاکرات در 4 مرداد همان سال، با مجوز دبیرخانه شورای عالی فضای مجازیCDN ها در ایران مجوز استقرار گرفتند. مجموع سرورهایی که در ایران مستقر شد ۷۰ سرور بود که مسئولان این پیام‌رسان تهیه کردند و توسط وزارت ارتباطات مبلغی پرداخت نشد.»

وی افزود: «مجموع دارایی تلگرام برای ارائه خدمت‌ در ایران ۱۴۰ هزار دلار بود (با قیمت هر سرور ۲ هزار دلار) که با قیمت دلار آن سال ۶۰۰ میلیون تومان می‌شود. مجموع پهنای باند متصل تلگرام ۳۲۰ گیگابایت بر ثانیه بوده که در پیک، ۱۸۰ گیگابایت بر ثانیه مصرف شده است.»

جهرمی تأکید کرد: «تفاهم صورت گرفته با تلگرام باعث صرفه‌جویی ارزی در خرید پهنای باند ۱۸۰ گیگابیت بر ثانیه اینترنت شد که قیمت آن در سال ۹۶ حداکثر ماهانه ۳۰۰ هزار یورو بود. در ۹ ماه استقرار CDN های تلگرام در ایران ۲.۷ میلیون یورو صرفه‌جویی در پرداخت ارز برای خرید اینترنت انجام شد که با قیمت یورو در آن روز ۱۵ میلیارد تومان محاسبه می‌شود. تمام این‌ها در صورت‌های مالی شرکت ارتباطات زیرساخت وجود دارد.»

توضیح وزیر درباره سرورهای داخلی تلگرام

وی تصریح کرد: «مذاکره با تلگرام دستوری بود که حاکمیت در مقطعی برایمان صادر کرد و انجام دادیم. آن زمان بیش از ۷۰ درخواست که جمع‌بندی و برای تلگرام ارسال شده بود، در پنج مصداق مسدود شد. اما در ادامه چون تلگرام مسائل امنیتی ما را نپذیرفت، دستگاه امنیتی شکایت کرد و این پیام‌رسان خارجی مسدود شد.»

خواسته شد پیام‌رسان‌های داخلی به خارجی ارجح باشند

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سؤال نمایندگان که چرا با اینکه سرورهای تلگرام به ایران آمده بود، ترافیک اینترنت برای مردم نیم‌بها محاسبه نشد، توضیح داد: «برای پاسخ به این سؤال باید روند قانونی را در رابطه با این مسئله یادآوری کنم. ۲۰ آذر ماه ۹۵ در دولت یازدهم سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید. در این سند تأکید شده که تعرفه‌گذاری باید به شکلی باشد که خدمات داخلی شبکه ملی اطلاعات بر خدمت خارجی مزیت رقابتی داشته باشد. بر اساس سیاست‌گذاری شورای عالی، یک روز بعد کمیسیون تنظیم مقررات دولت مصوب کرد که اپراتورهای مخابراتی در مهلت زمانی مشخص موظف هستند اقداماتی برای اینکه محاسبات ترافیک داخلی و بیرونی را به صورت مجزا انجام دهند، داشته باشند.»

وزیر ارتباطات افزود: «دو ماه بعد کمیسیون تصویب کرد نرخ ترافیک داخلی حداکثر باید نصف ترافیک بین‌الملل محاسبه شود. ابتدای سال ۹۶ برخی اپراتورها به استناد این مصوبه که پیام‌رسان‌های خارجی در داخل کشور هستند، بسته‌های اختصاصی برای قیمت ارزان‌تر پیام‌رسان‌های خارجی را اعلام و تبلیغ کردند.»

ترافیک نیم‌بها به معنای سوبسید است

وی با بیان اینکه اقدام اپراتورها باعث شد دادستانی کل کشور به مسئله ورود کند، تأکید کرد: «تبلیغات محیطی و محلی اپراتورها به سرعت جمع‌آوری و بار دیگر به همه یادآوری شد که سیاست شورای عالی فضای مجازی مبنی بر حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی است نه خارجی.»

جهرمی خاطرنشان کرد: «خرداد ۹۶ در سند ساماندهی پیام‌رسان‌های بومی، بار دیگر بر ایجاد مزیت‌بخشی رقابتی پیام‌رسان‌های داخلی به خارجی تأکید شد. در سند تبیین الزامات هم تصریح شده که مزیت بخشی اقتصادی در دسترسی به خدمات کاربرد محتوایی و داخلی اولویت دارد. مجلس هم سابقه ورود به این حوزه را دارد و در تبصره قانون بودجه ۱۴۰۰، به مزیت رقابتی برای پیام‌رسان‌های داخلی اشاره کرده است.»

وزیر ارتباطات افزود: «بنا بر تمام این قوانین و مقررات، حتی اگر سرورهای یک پیام‌رسان خارجی در کشور مستقر شود نیز شامل ترافیک نیم‌بها و دریافت سوبسید و یارانه نمی‌شود. از این جهت مبحث سوبسید را مطرح کردم چون زمانی که به اپراتورها می‌گوییم ترافیک را نیم‌بها محاسبه کنند، در واقع به آن‌ها سوبسید می‌دهیم، نمی‌توانیم به پیام‌رسان خارجی سوبسید بدهیم.»

گفتنی است در پایان این جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره دلیل عدم شفاف‌سازی درباره مفاد قرارداد با تلگرام و محاسبه ترافیک بین‌الملل برای کاربران این شکه اجتماعی قانع نشدند.

ارسال نظر