جاده هراز برای همیشه بسته می شود؟

به دنبال انتشار خبری مبنی بر ایجاد ترک در کوهستان‌ آب‌اسک، این شایعه که جاده هراز برای همیشه بسته می شود، در فضای مجازی پیچید و برای بسیاری از شهروندانی که با این جاده خاطره دارند، ایجاد سوال کرد.

جاده هراز برای همیشه بسته می شود؟

روز گذشته در پی انتشار خبرهایی درباره ایجاد شدن چندین ترک در کوهستان جاده هراز در محدوده‌ روستای آب‌اسک، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد که باید این محور جابه‌جا و منتقل شده و دستور عدم تردد در این محدوده صادر شود. گفته می‌شود این ترک در بخشی از کوهستان مشرف بر جاده هراز ایجاد شده و با توجه به موقعیت آن، احتمال ریزش بخشی از کوه و ایجاد حادثه برای عابران وجود دارد.

حال سوال بسیاری از شهروندانی که بارها از این جاده رفت‌وآمد کرده و خاطراتی از آن دارند، این است که آیا باید با خاطراتشان خداحافظی کنند و آیا امکان مسدود شدن همیشگی جاده هراز وجود دارد؟

رصد لحظه‌ای و دائم وضعیت ترک

به گزارش ایسنا، طی هفته‌های گذشته خبرها و ویدئوهایی درباره ایجاد شدن یک تَرَک عظیم در بخشی از کوهستان مشرف بر جاده هراز و طرح احتمال بروز فاجعه انسانی در جاده هراز و سقوط بخشی از کوه در منطقه پلور منتشر شد و برخی رسانه‌ها از آن به عنوان مخاطره‌ای جدی برای بروز فاجعه‌ای احتمالی یاد کردند.

رضا نفیسی، رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی، در خصوص آخرین وضعیت ترک کوه در جاده هراز توضیح داد: «طی روزها و هفته‌های گذشته، جلسات متعددی بین دستگاه‌های مختلف و متولیان این حوزه برگزار شده است. هفته قبل نیز جلسه‌ای در این زمینه داشتیم تا ببنیم چنین اتفاقی (ریزش کوه و ایجاد حادثه) رخ می‌دهد یا خیر. همچنین دستگاه‌های مختلف از استانداری تا ستاد بحران، سازمان زمین‌شناسی، سازمان راهداری، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و غیره گزارشهایی ارائه دادند و مقرر شد تا ضمن بازدید از منطقه، گزارش دقیقی از وضعیت این محدوده از جاده هراز ارائه دهند.»

او در تشریح میزان خطرآفرین بودن این ترک در کوهستان افزود: «در حال حاضر به این موضوع به عنوان یک هشدار نگاه می‌کنیم. تصمیم‌گیری برای انجام هرگونه اقدام به سطح خطر بستگی دارد. باید منتظر بمانیم و ببینیم چه نتایجی از سوی متولیان و دستگاه‌های مربوطه، از بررسی این محدوده از جاده هراز اعلام می‌شود.»

جاده هراز برای همیشه بسته می شود

گفتنی است برای رصد و پایش لحظه‌ای و دائمی این ترک، سنسورهایی در این منطقه تعبیه شده تا میزان ترک‌ها پس از کاهش یا قطع بارش‌ها دوباره بررسی شوند و اگر لغزش‌های این توده قابل توجه و خطرناک تشخیص داده شد، تصمیم‌گیری درباره مسدود شدن جاده هراز، احداث مسیر جایگزین و حل این مشکل به ستاد مدیریت بحران ارجاع شود. در صورت چنین اتفاقی به احتمال زیاد جاده هراز حداقل برای مدتی مسدود خواهد شد تا شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور که در حال ساخت باند برگشت محور هراز است، آن را به صورت 4 بانده بسازد تا جایگزین این محور شود.

پیدایش ترک‌ها جدید نیست

همچنین علی بیت‌اللهی، رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با اشاره به وضعیت موجود جاده هراز و تاکید بر اینکه پیدایش این ترک‌ها موضوع جدیدی نیست، گفت: «بررسی‌ عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۰ میلادی، یعنی حدود ۲۰ سال قبل نیز این شکاف و ترک‌ها وجود داشت. از اوایل دهه ۱۳۷۰ شمسی در همین منطقه امامزاده‌ای در منطقه آب‌اسک، در کنار رودخانه از سمت تهران به بابل بعد از پلور وجود داشت که به دلیل ریزش‌های ممتد مسدود شد. هم‌اکنون نیز در این منطقه دریاچه‌ای از بقایای ریزش دامنه که دریاچه را تشکیل داده، مشاهده می‌شود. بنابراین این زون یک زون با خطر بالا از نظر ناپایداری دامنه و حرکات دامنه‌ای و ریزش سنگ محسوب می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد: «بر همین اساس ماموریتی به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واگذار شد و منطقه را بازدید کردیم. حدود 4 نقطه شاخص در رابطه با حرکات دامنه و پهن شدن شکاف زمین برای اندازه‌گیری زمین در نظر گرفته شد. بازدیدها با همکاری همکاران راهداری استان مازندران و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی انجام شد و گزارش آن در دست تهیه و تدوین است.»

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به برخی پیشنهادها برای کاهش خطرات در این منطقه که جاده پرترددی نیز محسوب می‌شود، تاکید کرد: «مهمترین کاری که باید انجام شود، این است که با توجه به طول ۵۰۰ متری این زون، جاده جابه‌جا شود و تغییر مسیر پیدا کند تا خطر ریزش و زمین لغزش منتفی شود؛ این یک راهکار بنیادین است. در عین حال تا حصول به این نتیجه که زمان‌بر نیز خواهد بود، پیشنهاد می‌شود پایش چشمی برای گزارش سریع ریزش‌های سنگی و دستور بر عدم تردد خودروها در این زون ضروری باشد. سازمان راهداری این کار را در دستور کار قرار داده است.»

گفتنی است جاده هراز از جمله جاده‌های پرتردد -به ویژه در تعطیلی‌های آخر هفته- محسوب می‌شود که شهروندان تهرانی را به نقاط شمالی کشور می‌رساند. در چنین شرایطی تصمیم برای مسدودسازی این جاده حتی به صورت موقت، با توجه به عواقب ترافیکی آن کار آسانی نیست؛ هرچند سلامتی و جان هموطنان در اولویت قرار دارد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر