جناب رییس جمهور لطفا یک وزیر آگاه انتخاب کنید

تشکل‌های صنفی ارتباطات و فناوری اطلاعات در بیانیه‌ای از ابراهیم رئیسی خواستند که فردی آگاه و مسلط به زیرساخت‌ها، ظرفیت‌ها و ابعاد شبکه مخابراتی و شبکه ملی اطلاعات را به عنوان وزیر معرفی کند.

جناب رییس جمهور لطفا یک وزیر آگاه انتخاب کنید

در این بیانیه خطاب به ابراهیم رئیسی آمده است:

«حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

ضمن عرض تبریک و آرزوی موفقیت در آغاز راه دولت سیزدهم برای جنابعالی، همان‌طور که مستحضرید امروزه خدمات مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی عموم مردم تبدیل شده و فضای مجازی عملاً بخش جدی و مهمی از فضای حقیقی زندگی و کسب‌وکار مردم است.

در جای‌جای بخش‌های صنعتی، تجاری، اجتماعی و اقتصادی اثر شبکه‌ها، خدمات و محتوای ارائه شده بر بستر آن‌ها مشاهده می‌شود؛ به‌ویژه در این روزها و ماه‌های کرونایی که تقریباً ارائه همه خدمات به این فضا گره خورده است.

اکنون که در آغاز راه دولت سیزدهم هستیم، شاید بتوان گفت در کنار مهمترین مشکلات و چالش‌های اقتصادی کشور، موضوعات مرتبط با فضای مجازی در صدر توجه قرار گرفته است؛ چراکه بخش قابل توجهی از اقتصاد و امنیت کشور با فضای مجازی درهم تنیده است.

در سالیان اخیر سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات از اقتصاد کشورها به صورت پیوسته و با شتابی قابل توجه در حال رشد بوده است؛ تا جایی که در کشورهای پیشرو سهم این بخش از اقتصاد ملی به بیش از ۳۰ درصد می‌رسد و البته با لحاظ کردن سهم غیرمستقیم فناوری اطلاعات در توانمندسازی سایر بخش‌های اقتصادی، این رقم بسیار بالاتر است.

در حال حاضر سهم مستقیم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشور ما حدود ۶ درصد است و پیش‌بینی می‌شود در صورت استفاده درست از ظرفیت نیروی انسانی، شبکه‌ها و زیرساخت‌های موجود در کشور، امکان رسیدن این رقم به حداقل ۱۵ درصد در طول ۴ سال آینده مهیا باشد.

خوشبختانه جنابعالی در زمان فعالیت‌های انتخاباتی در جهت اهمیت توسعه فضای مجازی به ویژه کمیت و کیفیت خدمات در فضای مجازی اشارات خوبی داشتید و تأکید بر لزوم گسترش استفاده و افزایش کیفیت (تا جایی که حتی به مسئله کاهش تأخیر در بازی‌های رایانه‌ای اشاره فرمودید) مایه امیدواری فعالان این عرصه و تقویت و رشد این حوزه بسیار مهم در دوره ۴ ساله دولت سیزدهم خواهد بود.

جناب آقای رئیس‌جمهور

همزمانی شروع دولت جنابعالی با مطرح شدن طرح بسیار مهم و پرحاشیه صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی، نگرانی‌های جدی نه‌تنها در میان متخصصان، شرکت‌ها و مجموعه‌های صنفی، تخصصی و حرفه‌ای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، بلکه در میان آحاد مردم و رأی‌دهندگان به جنابعالی به وجود آورده است و نشان می‌دهد تا چه حد باید مواجهه تصمیم‌گیران اعم از دولت و مجلس با موضوع فضای مجازی عالمانه و مبتنی بر تصمیمات کارشناسی و با اخذ نظرات ذی‌نفعان و به ویژه تشکل‌های تخصصی باشد.

آنچه مسلم است این طرح علی‌رغم صرف زمان زیاد در مجلس و مرکز پژوهش‌های آن، بدون ارتباط کافی و اخذ نظرات و مهم‌تر از آن لحاظ کردن نظرات دلسوزانه، تخصصی و ایجابی فعالان این حوزه تهیه شده و چنین واکنشی در میان جامعه تبعات این‌گونه نگرش است. ما به جد معتقدیم این طرح باید پس گرفته شده و دولت پس از اخذ نظرات بخش خصوصی در قالب تشکل‌های تخصصی، لایحه‌ای متناسب آماده و جایگزین این طرح غیر قابل اجرا کند.

در آغازین روزهای شروع به کار دولت سیزدهم که امید فراوان به تلاش در جهت حل مشکلات اقتصادی کشور بسته شده، جمعی از تشکل‌های صنفی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهادات و خواسته‌های زیر را از شما به عنوان رئیس جمهور و ریاست شورای عالی فضای مجازی انتظار دارند.

مطالبات تشکل‌های ICT در انتخاب وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فضای مجازی

اهمیت انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان اولین نشانه از موضع دولت و شخص رئیس‌جمهور محترم در مقابل طرح پر اشکال مجلس، بیانگر نگرش دولت در زمینه خدمات و اقتصاد دیجیتالی است. موافقت یا مخالفت با این طرح سنگ محک مهم برای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

زمزمه‌های مطرح شده در رسانه‌ها در مورد برخی افراد برای جایگاه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تا حدودی مایه نگرانی و دغدغه ما شده است. تجربه ما نشان داده است نگاه تهدیدمحور برای تقویت رشد توانمندی‌های داخلی با ایجاد محدودیت ارتباطات جهانی بیش از آنکه منجر به تقویت کسب‌وکار ملی شود، موجبات رانت، هدررفت منابع و بی‌اعتمادی نخبگان و صنعت‌گران واقعی خواهد شد.

لذا امیدواریم جنابعالی فردی را که آگاهی توأم با تسلط کافی به زیرساخت‌ها، ظرفیت‌ها و ابعاد مختلف شبکه عظیم مخابراتی و فناوری اطلاعات کشور و جایگاه شبکه ملی اطلاعات، دیدگاه توسعه‌ای نسبت به لایه خدمات پایه در داخل کشور و اتصال و رقابت‌پذیری با فضای جهانی در این بخش داشته باشد، به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب و معرفی فرمائید.

بدنه جوان و روبه‌رشد شرکت‌ها و فعالان این حوزه پس از تحریم‌های ظالمانه، دیگر توان تحمل تحریم‌های داخلی در استفاده هوشمندانه از ظرفیت‌های فراوان فضای مجازی جهانی را ندارد. امری که برخی مفاد طرح صیانت به آن بی‌توجه بوده و خدای ناکرده در صورت وجود چنین نگاهی در دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موجب تضعیف بیش از پیش این بخش خواهد شد.

در کنار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معرفی دبیر شورای عالی فضای مجازی که متوجه این نگرانی‌ها و کوشا برای ایجاد فضای اعتماد و همکاری میان زیست‌بوم بزرگ ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور باشد، مطالبه دیگری است که امیدواریم مورد توجه حضرتعالی و دولت محترم قرار گیرد.

لزوم سرمایه‌گذاری در زیرساخت شبکه ثابت در چارچوب شبکه ملی اطلاعات

یکی از نقاط ضعف مهم در زیرساخت ارتباطی کشور، کم‌توجهی به سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت ارتباطات ثابت کشور است که موجب عدم توازن در بهره‌برداری از زیرساخت‌های همراه و ثابت شده و در صورت ادامه این روند موجب تهدیدات جدی و زیان‌های جبران‌ناپذیر به کسب‌وکارها و مردم خواهد شد. ضمن اینکه بی توجهی به زیرساخت‌های ارتباطی ثابت، امنیت کل ارتباطات را به خطر خواهد انداخت. لذا سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت شبکه ثابت پرسرعت در چارچوب شبکه ملی اطلاعات یک نیاز ضروری و فوری برای کشور است.

حمایت هوشمندانه از کسب‌وکارها و پلتفرم‌های پایه و کاربردی داخلی و فضای مجازی و کمک به افزایش رقابت‌پذیری آن‌ها با نمونه‌های مطرح جهانی که در حال حاضر کسب‌وکار و زندگی روزمره مردم بر بستر آن‌ها انجام می‌شود، یک ضرورت است که از مسیر محدودیت و ممنوعیت و فشار بر کاربران دست‌یافتنی نیست؛ بلکه نیازمند همراهی نخبگان و متخصصان این حوزه در تدوین قوانین و مقررات این بخش است.

تأمین تجهیزات زیر ساختی در این حوزه که به دلیل فناوری پیشرفته و مزایای بی‌شمار استفاده از این تجهیزات در شبکه، پس از انقلاب اسلامی تاکنون در زیر سایه تحریم‌های ظالمانه کشورهای متخاصم با حمایت همه‌جانبه بخش خصوصی صورت گرفته است. متأسفانه به دلیل سرعت بالای فناوری و عدم آگاهی طیف وسیعی از تصمیم‌گیران در وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی، نیازمند نگاهی ویژه و حمایتی همه‌جانبه است تا بتوان از مزایای بی‌شمار علی‌رغم هزینه‌های تأمین بسیار اندک آن مانند دولت الکترونیک، هوشمندسازی فعالیت‌های اقتصادی که در نهایت شفافیت را به همراه خواهد داشت، استفاده حداکثری کرد.

بیشتر بخوانید: دیدگاه‌های ابراهیم رئیسی درباره اینترنت و فضای مجازی چیست؟

جناب آقای رئیس جمهور

ما تشکل‌های صنفی برای همراهی با وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم -که ان‌شاء‌الله با عنایت به نگرانی‌های فوق انتخاب و معرفی شود، با هدف طراحی یک لایحه با لحاظ دغدغه‌های حاکمیت و همچنین دغدغه‌های بخش خصوصی جهت طرح و ارائه به مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی می‌کنیم.

همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس تأکید فرمودند، تدوین قانون به شکل ارائه لایحه از سوی دولت، ارجح از ارائه طرح از سوی نمایندگان است؛ چراکه به مقتضیات اجرا نزدیک‌تر و در مقام عمل تحقق‌پذیرتر است. همراهی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در مسیر تبدیل طرح صیانت به لایحه و آمادگی برای استفاده از بدنه کارشناسی فعالان این صنعت اولین اقدام عملی در این راستاست که امیدواریم هرچه زودتر در دستور کار قرار گیرد.»

ارسال نظر