داستان‌های ضد و نقیض وس از زبان آذری جهرمی!

رسانه کلیک – در روزهای اخیر آذری جهرمی در رابطه با جنجال وس و اتهامات وارده به او، به صورت لایو حاضر و صحبت‌هایی را عنوان کرد. در این رابطه ابهامات زیادی مطرح شده است که با هم به مرور آن ها می‌پردازیم.

داستان‌های ضد و نقیض وس از زبان آذری جهرمی!

روزی که زرآبادی در نشستی خبری از رانت خانوادگی در وزارت ارتباطات و میانگین حقوقی که انگشت اتهامش به سمت خواهر زن وزیر ارتباطات گرفته شده بود، صحبت به میان آورد؛ جهرمی عنوان کرد در یک لایو ویژه به همراه مهمانان ویژه پاسخ‌های لازم را خواهد داد.

داستان کارگر ساده‌ای که ماهانه بیش از 400 هزار تومان هزینه قبض تلفن‌همراه می‌کرد!

لایو جهرمی در حالی در ساعت 20 استارت خورد که همه منتظر مهمانان ویژه بودند. زمانی که صحبت از شایان که این روزها به سلطان وس معروف شده به میان آمد، کسی فکر نمی‌کرد شایان که به کارگری ساده معروف است، با تعداد فالوری بالای 10 هزار نفر در صحنه حاضر شود. کما اینکه او نتوانست در لایو حاضر شود و در ادامه به صورت ویدیو صحبت‌های خود را از طریق وزیر ازتباطات با مردم در میان گذاشت. اما سوالی که در این میان مطرح است در این زمینه است: زمانی که مبلغ 12 میلیونی را در 3 سال تقسیم کنیم به رقمی معادل ماهانه 400 هزار تومان می‌رسیم.

یعنی شایان داستان ما که کارگری ساده است، هر ماه قبضی بیش از 400 هزار تومان به همراه سایر خدمات تلفن همراهش پرداخت می‌کرده و هیچ وقت شک نکرده که احتمال دارد داستانی در پشت صحنه در حال اجرا باشد؟

این ماجرا کمی تا قسمتی شک و شبهه را در تعدادی از افراد ایجاد کرده است و آیا واقعا ماجرای پشت پرده این است؟

دوربین چندمیلیونی وزارت!

سوال دومی که در لایو جهرمی جای بسی سوال داشت؛ مربوط به تشکیلات پشت پرده است که در پشت صحنه لایو قرار داشت. بنا به اظهارات وزیر ارتباطات در این رابطه این دوربین که ظاهرا مبلغ بالایی نیز دارد، مربوط به روابط عمومی این وزارت است. اگر این چنین است چرا به و به چه دلیلی دوربینی با این هزینه میلیونی، باید توسط روابط عمومی وزارت تهیه شود؟

چنین دوربین‌های حرفه‌ای متعلق به صدا و سیماست و بر فرض مثال اگر چنین دوربینی متعلق به وزارت است، چرا باید از بیت المال چنین هزینه‌ای شود؟ روابط عمومی‌ که در تمام موارد به صورتی کاملا مشخص با رسانه‌های خاص وارد همکاری می‌شود و حتی به هر رسانه ای اجازه پرسش و پاسخ نیز نمی‌دهد، به چنین دوربینی نیاز دارد؟ کما اینکه اصل رسانه شفافیت است و وظیفه دولت مردان شفاف‌سازی در برابر تمام رسانه‌هاست و نه صرفا رسانه‌های خاص!

وزیر ارتباطات تا سال 95 جزو هیئت مدیره رایتل بوده است!

سوال سومی که در لایو جهرمی جای ابهام زیادی داشت، متعلق به صحبت‌های وزیر جوان در رابطه با جدایی‌اش از شرکت رایتل است.

آذری جهرمی در لایو خود گفت: «ادعا شده که قراردادهای منعقد شده رانتی است. از همین جا می گویم هر سندی از مداخله من در عقد قرارداد وجود دارد، منتشر کنند. من در سال ۹۴ که قراردادها منعقد شده اصلا وزیر نبودم. ضمن این که من تیرماه به عضویت هیات مدیره شرکت رایتل درآمدم و مهرماه نیز استعفا دادم، بنابراین مباحثی که مطرح شده درست نیست. این که لیست را منتشر کنیم و بگوییم ناشی از رانت بوده، چیزی جز تهمت نیست. این مطالب در راه مسئله ای که ما آغاز کردیم البته عجیب نیست و حملات قاعدتا در ادامه بیشتر می شود. امروز بحث باجناق بود و حتما فردا به دیگر اقوام هم می رسد. »

طبق سند فوق که یکی از مدارک حضور ایشان در رایتل است، در تاریخ ۹۵/۲/۱۳ آذری جهرمی بعنوان عضو هیات مدیره در جلسه هیئت مدیره رایتل شرکت کرده و امضا صورت جلسه توسط خودت ایشان‌ موید این موضوع است. حتی اگر کسی بخواهد بر این سند ادعای جعلی بودن بزند، باید نگاهی به پایگاه اطلاع رسانی دولت داشته باشد. در رزومه جهرمی در پایگاه اطلاع رسانی دولت نیز تاکیدا عنوان شده جهرمی از سال 93 تا 95 عضو غیر موظف هیئت مدیره رایتل بوده است.

علی نواب زاده، باجناق وزیر ارتباطات تاکیدا در لایو جهرمی عنوان کرد: «زمان انعقاد قراردادها، آقای جهرمی نه وزیر بودند و نه در شرکت های طرف قرارداد ما مسئولیت داشتند.»

اما آنچه که شواهد نشان می‌دهد، حاکی از این است که جهرمی مسئولیت داشته و در مقابل افراد حاضر در لایو قضیه‌ای به این شفافی را کتمان کرد. جدا این بحث، در میان صحبت‌های باجناق وزیر، رانت خاصی خودنمایی می‌کند. او گفت: «از سال ۸۴ وارد صنعت آی تی شدم. بعد از مدتی توانستم ارتقا شغلی بگیرم و در مجموعه کاری به عنوان مدیر سیستم ها ادامه فعالیت بدهم. تا سال ۹۱ فعالیت ما در شرکت داتک ادامه داشت. شرکتی که فعالیت نزدیکی با شرکت رایتل داشت و به همین واسطه زیرساخت های این مجموعه توسط شرکت داتک راه اندازی شد.

پس از سال ۹۱ به شرکت آسیاتک رفتم و فعالیت خود را در آن جا آغاز کردم. این همکاری تا پایان سال ۹۶ ادامه داشت. در این بین سال ۹۳ ازدواج کردم و مثل خیلی از افراد دیگر سعی کردیم در شرایط شغلی مان به استقلال بیشتری دست پیدا کنیم. به همین واسطه به شکل مشترک با همسرم تصمیم گرفتیم کار نمایندگی بیمه را انجام بدهیم. با تلاش و قبول شدن در آزمون، وارد یک شرکت بیمه معتبر شدیم.

بعد از دریافت نمایندگی کار را در کنار همسرم آغاز کردیم. مانند همکاران خود در فراخوان ها و مناقصه هایی که در حوزه های مختلف برگزار می شد، شرکت کردیم. یکی از این فراخوان ها مربوط به شرکت رایتل بود. تلاش ما این بود که حتما این قرارداد را به دست بیاوریم چون اپراتور معتبر و صاحب نامی بود. حتی تصمیم گرفتیم از درآمد خودمان پوشش هایی را به قرارداد اضافه کنیم تا بتوانیم دراین مناقصه برنده شویم. با این تمهیدات موفق به جذب قرارداد رایتل شدیم.»

میان این صحبت‌ها نکته مهمی خودنمایی می‌کند. چطور شده که علی نواب زاده موفق شده قرارداد این دو شرکت که از آشنایانش بودند را جذب کند؟ آیا در این میان نوعی رانت چشم نوازی نمی‌کند؟

امروز اسنادی که منتشر می‌شود حاکی از این است که وزیر ارتباطات در این راستا طبق ادعایی که داشت، شفاف عمل نکرده است. به عنوان رسانه کلیک که در این حوزه در تلاشیم بدون هیچ طرفداری تمام داستان را از زاویه دید دو طرف منعکس کنیم، وظیفه خود می دانیم در این زمینه از وزیر ارتباطات مطالبه گری کنیم و از ایشان بخواهیم شفاف سازی لازم را برای عموم مردم انجام دهند.

ارسال نظر