کویت به ایران نارو زد؟ | ایران سهمی از میدان گازی آرش ندارد!

وزیر خارجه کویت موضع خود را نسبت به حق ایران در بهره‌برداری از میدان گازی آرش (الدره) تغییر داده و درآمد حاصل از این منبع غنی گازی را تنها سهم کویت و عربستان می‌داند.

کویت به ایران نارو زد؟ | ایران سهمی از میدان گازی آرش ندارد!

حذف سهم ایران از میدان گازی آرش

در تاریخ 6 فروردین، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به توافق اعلام‌شده جدید میان عربستان سعودی و کویت در خصوص میدان مشترک گازی آرش (الدره) تأکید کرد که حق ایران برای بهره‌برداری از این میدان مشترک گازی محفوظ است.

وی افزود: «میدان گازی آرش/الدره یک میدان مشترک بین کشورهای ایران، کویت و عربستان سعودی است و بخش‌هایی از آن در محدوده آب‌های تحدید حدود نشده بین ایران و کویت قرار دارد.»

احمد ناصر الاحمد الصباح نیز در روز سه‌شنبه (9 فروردین) در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی خود، ژان ایو لودریان، گزارش داد که میدان گازی الدره یک موضع سه‌جانبه میان این کشور، عربستان و ایران است.

ولی تنها چند ساعت پس از این اظهارات، وزیر خارجه کویت موضع خود را در خصوص میدان گازی آرش (الدره) تغییر داد و مدعی شد ایران در این زمینه طرف نیست!

طبق ادعای او، ایران به دلیل این‌که میدان گازی الدره صرفا کویتی - سعودی است طرف نیست و آنچه در نشست خبری مطرح شد در خصوص مذاکرات فلات قاره است.

ظاهرا عربستان و کویت توافقی را در خصوص میدان گازی الدره امضا کرده‌اند که به موجب آن، شرکت نفت کویت و شرکت آرامکو اقدامات لازم جهت توسعه این میدان گازی و استخراج آن را انجام می‌دهند.

این دو کشور تأکید کرده‌اند که تولید گاز از این میدان، یک میلیارد فوت مکعب در روز و ۸۴ هزار بشکه میعانات گازی خواهد بود که درآمد حاصل از آن به صورت مشترک میان دو کشور تقسیم می‌شود. ذخیره گاز این میدان که در اواخر دهۀ ۱۹۶۰ کشف شد، حدود ۲۲۰ میلیارد متر مکعب برآورد شده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر